Yamaha Booster v mece městské mobility

Velkolepá prezentace stylových elektrokol Yamaha Booster v Amsterdamu odhalila moderní stroje pro městskou mobilitu.

Značka Yamaha je globálním obrem rozkročeným přes mnoho odvětví. Kdybychom začali jmenovat všechny její činnosti, museli bychom začít od závodních motorek a profesionálního týmu v MotoGP a pokračovat přes cestovní motorky, motokros, různé rallye speciály, skútry až ke čtyřkolkám a specifickým zemědělským strojům anebo golfovým vozítkům. Zapomenout nesmíme ani na lodní motory, vodní skútry a další techniku, například generátory, sněhové frézy a samozřejmě sněhové skútry a další stroje. Různé dopravní prostředky, které produkuje tento koncern, jsou využívány pro práci, zábavu a třeba záchranáři, ať už jsou to hasiči nebo horská služba. Také by byl hřích nezmínit ještě hudební sekci a nástroje, mixážní pulty a audiovizuální techniku. Jenom tohle všechno vyjmenovat dá práci. Představit si to vyžaduje fantazii. Pochopit to a seznámit se s jednotlivými činnostmi této firmy a jejích divizí snad ani není v lidských silách. A to jsme nezmínili obor, kvůli kterému tu vlastně jsme: motory Yamaha do elektrokol jiných značek, ať už je to například Haibike, Bulls, Giant, Lapierre, Gasgas, Winora, Babboe a další. Dále Yamaha pod vlastní značkou vyrábí také kompletní elektrokola prodávaná různě po světě včetně USA. Nyní nově jsou stroje v prodeji i v Evropě a také u nás, a sice prostřednictvím partnerské sítě prodejců Yamaha. V klasickém obchodě s elektrokoly na e-biky Yamaha nenarazíte, ale v motosalonu nebo speciálce se čtyřkolkami máte šanci. Pro mnoho lidí může být takový e-bike skvělým doplňkem k motorce, pro jiné zase symbolickým nákupem elektrokola od značky, která světu dala první elektricky poháněný bicykl Yamaha PAS už v roce 1993. To je snad dostatečná pečeť kvality, nemyslíte?

E-BIKY NESTOJÍ STRANOU

Výše zmíněné informace je dobré vědět a pochopit pro kontext, aby bylo jasné, že Yamaha není jen zpovykanou motorkářskou firmou, co se náhodou zhlédla v elektrokolech, ale že patří k lídrům oboru a je klíčovým výrobcem motorů. První elektrokolo Yamaha začalo bzučet mezi lidmi před třiceti lety. Letos Yamaha symbolicky představila dva nové elektrické modely pro městskou mobilitu: Yamaha Booster Easy a Yamaha Booster. První je klasickým elektrokolem s dopomocí motoru do 25 km/h, druhý model je rychlým elektrokolem (kategorie L1e) s asistencí až do 45 km/h. Tyto modely se ideově hlásí také k původním skútrům Yamaha a MBK o objemu 50 cm³ a s tlustými pneumatikami.

LUXUSNĚ NA MÍSTO ČINU

Aby výrobce dodal svému počinu patřičnou váhu, připravil pro novináře představení modelu a testování v mece městské cyklistiky, a sice nizozemském hlavním městě Amsterdamu. Hned v letištní hale se potkávám s Honzou Koubkem, známým motoristickým novinářem, který jakožto milovník aut, motorek a skútrů hoří zvědavostí, co to vlastně Yamaha nachystala. Já se těším zase z pohledu elektrokolového fanatika, takže si máme co vyprávět. Dojdeme k přistavenému elektrickému mercedesu, řidič v obleku nám uloží zavazadla do kufru, my se zaboříme do luxusních zadních křesel, vychutnáváme si vychlazenou vodu nachystanou v přihrádce pro nápoje a během tiché a hladké jízdy pokračujeme v hovoru a výměně zkušeností. Když opustíme přivaděč od letiště a vjedeme na bulváry se semafory, tak každý ze svého okýnka obdivujeme celý živoucí a tepající organismus městské dopravy v nizozemské metropoli. Auta, motorky, skútry, kola, elektrokola, koloběžky, cargo kola nebo jiná přibližovadla se na pohled intenzivně a zahuštěně, ale ve skutečnosti velmi strukturovaně a organizovaně přelévají ulicemi a jsou neustále v pohybu. Nikde žádná zácpa, jen neuvěřitelně silný proud všeho, co má kola. Každý jede relativně svižně, s rychlými rozjezdy, a přitom na první pohled velmi klidně, defenzivně a zpravidla s úsměvem. Nikdo nepřejíždí z pruhu do pruhu ani nestrká čumák tam, kde není místo. Každý řidič a jezdec na motorce nebo kole, i ten postarší pán s elegantním kloboukem na černém holandském bicyklu bez motoru, i ta mladá maminka se dvěma dětmi na dlouhém cargo elektrokole Riese&Müller, i ten mladík na starém horáku, s dredy a s cigaretou v koutku, ti všichni jako by úplně přirozeně a intuitivně věděli, co mají dělat, kam se zařadit, kdy zrychlit a kdy zpomalit. Ne nadarmo se o Holanďanech traduje, že jsou to mistři dopravy. Pohyb a cestování mají hluboko v genech. To, čeho jsme byli svědky hned při cestě na hotel a co jsme zažili následující den při projížďce centrem a přes několik přívozů, to jenom potvrdilo.

ODHALENÍ

K večeru byla připravena prezentace, odhalení novinek a také prostor pro debaty s lidmi z vývojového a konstrukčního týmu Yamaha, stejně jako s markeťáky a obchodníky. Rám se zajímavým tvarem vznikl ve spolupráci s italskou značkou motorek a elektrokol Fantic. Když pak v roce 2020 Yamaha prodala společnosti Fantic historickou továrnu Minarelli, spolupráce ještě posílila a Booster je toho dokladem.

Oba modely Boosteru vypadají prakticky stejně a liší se detaily – rychlé elektrokolo má středový 2,8palcový displej, jednoduchý tlačítkový ovladač, na řídítkách a vzadu držák registrační značky. Dále ještě oranžové odrazky na nohou vidlice a levé zpětné zrcátko. Oproti tomu model Booster Easy má klasický řídítkový ovladač Yamaha i s malým displejem. Moderní a minimalistický design je podtržený speciál-
ním žebrovaným monotube rámem s přiznanou strukturou z tlakově litého hliníku. Rámy se dodávají v této tyrkysové anebo antracitové barvě.

O pohodlí jezdců se u obou modelů stará odpružená vidlice, a zejména mohutná kola, která mají průměr sice jenom 20“, ale šíři balonových pneumatik 4“, což je pořádný macek s velkými tlumicícmi schopnostmi. Gelové sedlo s užitečným madlem zajistí pohodlí a také pomůže s manipulací. Stroje jsou vybaveny motory Yamaha PW-S2, které zajišťují bezproblémovou asistenci (ve verzi pro 25 km/h Booster Easy a 45 km/h Booster). Baterie 630 Wh je rovněž shodná pro oba modely, podobně jako kotoučové brzdy Promax. Kabeláž je plně integrovaná a kokpity obou e-biků čisté i s kvalitními světly Supernova, vzadu navíc najdeme ještě praktický nosič a integrované světlo Koso.

HURÁ DO ULIC

Ráno po snídani se rozdělujeme do skupin. Ta naše začíná testovat verzi Booster a druhá Booster Easy. Sešikujeme se před hotelem a vyrážíme na okruh. Každá skupina má svého vedoucího, anglicky hovořícího zaměstnance nizozemské Yamahy, jenž má celou trasu v malíčku a zkušeně nás vede po cyklostezkách a ulicemi. Hned po výjezdu naše tyrkysová grupa budí i mezi ostřílenými amsterdamskými cyklisty respekt a pozdvižení. Aby bylo zmatení domácích dotažené do detailu, jedeme na strojích S-pedelec s německými registračními značkami… Na klasických smíšených cyklostezkách mezi pěšími a automobily jedeme pomalu a vstřebáváme první kontakt s městskou dopravou. Na oddělených cyklostezkách anebo v extra pruzích či jen po silnicích potom svištíme až čtyřicítkou, což mi přijde tak maximum, co lze se stávajícím zpřevodováním z motoru Boosteru dostat a stále u toho vypadat uvolněně a relaxovaně. Daleko příjemnější a bezpečnější pro každodenní použití je takový cestovní nebo dojížděcí mix na úrovni 25 až 35 km/h. To má pohyb ve městě skutečně spád a dá se opravdu někam rychle dojet. Zvláště když je doprava stále plynulá.

S elektrokolem se dobře manipuluje a nastupování díky snížené spodní trubce nedělá problém. Posed je pohodlný a uvolněný pro celodenní zážitek. Na rám a úchyty se dají připevnit brašny a košík. Díky motoru a jeho točivému momentu 75 Nm můžeme plynule zrychlit, u varianty Booster prakticky kdykoli, pokud to ještě ušlápneme. Výhodou pohonu Yamaha je skutečně okamžitý záběr s nepatrným pootočením klik, což si vyzkoušíme při nastupování i při rozjezdech do těch pár kopečků a mostků, co tu jsou zvednuté na celé pobřežní placce…

Dojíždíme do cool dvoupatrové restaurace v přístavu smontované pouze z kontejnerů. Posilníme se obědem, vyměníme zkušenosti s druhou skupinou a také prohodíme naše elektrokola. Teď nás čeká Booster Easy s limitem dopomoci na 25 km/h, jak jsme zvyklí u nás. Paradoxně tato část trasy nezahrnuje tolik dlouhých úseků po rovině a oddělenou cyklostezkou, takže se ani necítíme být ochuzeni o rychlost. I naše posunování kolem 26 km/h se zapojením vlastních sil je celkem svižné. Během perfektně naplánovaných tras zhlédneme část samotného centra Amsterdamu a další známé čtvrti města. Jenom popsání tohoto jedinečného okruhu i s dalšími dvěma zastávkami na kávu a občerstvení by vydalo na samostatný článek. Na to už není prostor, ale doufáme, že se co nejdříve seznámíme s modelem Booster Easy v podrobnějším testu. Protože je to zábavné, stylové a pozornost budící přibližovadlo, na kterém je radost jezdit. Vrátit se s ním tak na dva tři dny zpátky do Amsterdamu, to by bylo skvělé, Ježíšku….

Více informací o cenách a nabídce modelů Yamaha Booster najdete u importéra značky na www.yamaha-motor.eu.

Play Video
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one