Značka Yamaha je globálním obrem rozkročeným přes mnoho odvětví. Kdybychom začali jmenovat všechny její činnosti, museli bychom začít od závodních motorek a profesionálního týmu v MotoGP a pokračovat přes cestovní motorky, motokros, různé rallye speciály, skútry až ke čtyřkolkám a specifickým zemědělským strojům anebo golfovým vozítkům. Zapomenout nesmíme ani na lodní motory, vodní skútry a další techniku, například generátory, sněhové frézy a samozřejmě sněhové skútry a další stroje. Různé dopravní prostředky, které produkuje tento koncern, jsou využívány pro práci, zábavu a třeba záchranáři, ať už jsou to hasiči nebo horská služba. Také by byl hřích nezmínit ještě hudební sekci a nástroje, mixážní pulty a audiovizuální techniku. Jenom tohle všechno vyjmenovat dá práci. Představit si to vyžaduje fantazii. Pochopit to a seznámit se s jednotlivými činnostmi této firmy a jejích divizí snad ani není v lidských silách. A to jsme nezmínili obor, kvůli kterému tu vlastně jsme: motory Yamaha do elektrokol jiných značek, ať už je to například Haibike, Bulls, Giant, Lapierre, Gasgas, Winora, Babboe a další. Dále Yamaha pod vlastní značkou vyrábí také kompletní elektrokola prodávaná různě po světě včetně USA. Nyní nově jsou stroje v prodeji i v Evropě a také u nás, a sice prostřednictvím partnerské sítě prodejců Yamaha. V klasickém obchodě s elektrokoly na e-biky Yamaha nenarazíte, ale v motosalonu nebo speciálce se čtyřkolkami máte šanci. Pro mnoho lidí může být takový e-bike skvělým doplňkem k motorce, pro jiné zase symbolickým nákupem elektrokola od značky, která světu dala první elektricky poháněný bicykl Yamaha PAS už v roce 1993. To je snad dostatečná pečeť kvality, nemyslíte?
E-BIKY NESTOJÍ STRANOU
Výše zmíněné informace je dobré vědět a pochopit pro kontext, aby bylo jasné, že Yamaha není jen zpovykanou motorkářskou firmou, co se náhodou zhlédla v elektrokolech, ale že patří k lídrům oboru a je klíčovým výrobcem motorů. První elektrokolo Yamaha začalo bzučet mezi lidmi před třiceti lety. Letos Yamaha symbolicky představila dva nové elektrické modely pro městskou mobilitu: Yamaha Booster Easy a Yamaha Booster. První je klasickým elektrokolem s dopomocí motoru do 25 km/h, druhý model je rychlým elektrokolem (kategorie L1e) s asistencí až do 45 km/h. Tyto modely se ideově hlásí také k původním skútrům Yamaha a MBK o objemu 50 cm³ a s tlustými pneumatikami.
LUXUSNĚ NA MÍSTO ČINU
Aby výrobce dodal svému počinu patřičnou váhu, připravil pro novináře představení modelu a testování v mece městské cyklistiky, a sice nizozemském hlavním městě Amsterdamu. Hned v letištní hale se potkávám s Honzou Koubkem, známým motoristickým novinářem, který jakožto milovník aut, motorek a skútrů hoří zvědavostí, co to vlastně Yamaha nachystala. Já se těším zase z pohledu elektrokolového fanatika, takže si máme co vyprávět. Dojdeme k přistavenému elektrickému mercedesu, řidič v obleku nám uloží zavazadla do kufru, my se zaboříme do luxusních zadních křesel, vychutnáváme si vychlazenou vodu nachystanou v přihrádce pro nápoje a během tiché a hladké jízdy pokračujeme v hovoru a výměně zkušeností. Když opustíme přivaděč od letiště a vjedeme na bulváry se semafory, tak každý ze svého okýnka obdivujeme celý živoucí a tepající organismus městské dopravy v nizozemské metropoli. Auta, motorky, skútry, kola, elektrokola, koloběžky, cargo kola nebo jiná přibližovadla se na pohled intenzivně a zahuštěně, ale ve skutečnosti velmi strukturovaně a organizovaně přelévají ulicemi a jsou neustále v pohybu. Nikde žádná zácpa, jen neuvěřitelně silný proud všeho, co má kola. Každý jede relativně svižně, s rychlými rozjezdy, a přitom na první pohled velmi klidně, defenzivně a zpravidla s úsměvem. Nikdo nepřejíždí z pruhu do pruhu ani nestrká čumák tam, kde není místo. Každý řidič a jezdec na motorce nebo kole, i ten postarší pán s elegantním kloboukem na černém holandském bicyklu bez motoru, i ta mladá maminka se dvěma dětmi na dlouhém cargo elektrokole Riese&Müller, i ten mladík na starém horáku, s dredy a s cigaretou v koutku, ti všichni jako by úplně přirozeně a intuitivně věděli, co mají dělat, kam se zařadit, kdy zrychlit a kdy zpomalit. Ne nadarmo se o Holanďanech traduje, že jsou to mistři dopravy. Pohyb a cestování mají hluboko v genech. To, čeho jsme byli svědky hned při cestě na hotel a co jsme zažili následující den při projížďce centrem a přes několik přívozů, to jenom potvrdilo.
ODHALENÍ
K večeru byla připravena prezentace, odhalení novinek a také prostor pro debaty s lidmi z vývojového a konstrukčního týmu Yamaha, stejně jako s markeťáky a obchodníky. Rám se zajímavým tvarem vznikl ve spolupráci s italskou značkou motorek a elektrokol Fantic. Když pak v roce 2020 Yamaha prodala společnosti Fantic historickou továrnu Minarelli, spolupráce ještě posílila a Booster je toho dokladem.
Oba modely Boosteru vypadají prakticky stejně a liší se detaily – rychlé elektrokolo má středový 2,8palcový displej, jednoduchý tlačítkový ovladač, na řídítkách a vzadu držák registrační značky. Dále ještě oranžové odrazky na nohou vidlice a levé zpětné zrcátko. Oproti tomu model Booster Easy má klasický řídítkový ovladač Yamaha i s malým displejem. Moderní a minimalistický design je podtržený speciál-
ním žebrovaným monotube rámem s přiznanou strukturou z tlakově litého hliníku. Rámy se dodávají v této tyrkysové anebo antracitové barvě.
O pohodlí jezdců se u obou modelů stará odpružená vidlice, a zejména mohutná kola, která mají průměr sice jenom 20“, ale šíři balonových pneumatik 4“, což je pořádný macek s velkými tlumicícmi schopnostmi. Gelové sedlo s užitečným madlem zajistí pohodlí a také pomůže s manipulací. Stroje jsou vybaveny motory Yamaha PW-S2, které zajišťují bezproblémovou asistenci (ve verzi pro 25 km/h Booster Easy a 45 km/h Booster). Baterie 630 Wh je rovněž shodná pro oba modely, podobně jako kotoučové brzdy Promax. Kabeláž je plně integrovaná a kokpity obou e-biků čisté i s kvalitními světly Supernova, vzadu navíc najdeme ještě praktický nosič a integrované světlo Koso.
HURÁ DO ULIC
Ráno po snídani se rozdělujeme do skupin. Ta naše začíná testovat verzi Booster a druhá Booster Easy. Sešikujeme se před hotelem a vyrážíme na okruh. Každá skupina má svého vedoucího, anglicky hovořícího zaměstnance nizozemské Yamahy, jenž má celou trasu v malíčku a zkušeně nás vede po cyklostezkách a ulicemi. Hned po výjezdu naše tyrkysová grupa budí i mezi ostřílenými amsterdamskými cyklisty respekt a pozdvižení. Aby bylo zmatení domácích dotažené do detailu, jedeme na strojích S-pedelec s německými registračními značkami… Na klasických smíšených cyklostezkách mezi pěšími a automobily jedeme pomalu a vstřebáváme první kontakt s městskou dopravou. Na oddělených cyklostezkách anebo v extra pruzích či jen po silnicích potom svištíme až čtyřicítkou, což mi přijde tak maximum, co lze se stávajícím zpřevodováním z motoru Boosteru dostat a stále u toho vypadat uvolněně a relaxovaně. Daleko příjemnější a bezpečnější pro každodenní použití je takový cestovní nebo dojížděcí mix na úrovni 25 až 35 km/h. To má pohyb ve městě skutečně spád a dá se opravdu někam rychle dojet. Zvláště když je doprava stále plynulá.
S elektrokolem se dobře manipuluje a nastupování díky snížené spodní trubce nedělá problém. Posed je pohodlný a uvolněný pro celodenní zážitek. Na rám a úchyty se dají připevnit brašny a košík. Díky motoru a jeho točivému momentu 75 Nm můžeme plynule zrychlit, u varianty Booster prakticky kdykoli, pokud to ještě ušlápneme. Výhodou pohonu Yamaha je skutečně okamžitý záběr s nepatrným pootočením klik, což si vyzkoušíme při nastupování i při rozjezdech do těch pár kopečků a mostků, co tu jsou zvednuté na celé pobřežní placce…
Dojíždíme do cool dvoupatrové restaurace v přístavu smontované pouze z kontejnerů. Posilníme se obědem, vyměníme zkušenosti s druhou skupinou a také prohodíme naše elektrokola. Teď nás čeká Booster Easy s limitem dopomoci na 25 km/h, jak jsme zvyklí u nás. Paradoxně tato část trasy nezahrnuje tolik dlouhých úseků po rovině a oddělenou cyklostezkou, takže se ani necítíme být ochuzeni o rychlost. I naše posunování kolem 26 km/h se zapojením vlastních sil je celkem svižné. Během perfektně naplánovaných tras zhlédneme část samotného centra Amsterdamu a další známé čtvrti města. Jenom popsání tohoto jedinečného okruhu i s dalšími dvěma zastávkami na kávu a občerstvení by vydalo na samostatný článek. Na to už není prostor, ale doufáme, že se co nejdříve seznámíme s modelem Booster Easy v podrobnějším testu. Protože je to zábavné, stylové a pozornost budící přibližovadlo, na kterém je radost jezdit. Vrátit se s ním tak na dva tři dny zpátky do Amsterdamu, to by bylo skvělé, Ježíšku….
Více informací o cenách a nabídce modelů Yamaha Booster najdete u importéra značky na www.yamaha-motor.eu.