Značka Totem s čínským akcionářem Golden Wheel za zády je globálním brandem a například na letošním Eurobiku se prezentovala ve dvou velkých stáncích. Její hlavní činností je výroba kol a elektrokol pro jiné značky, ovšem vedle toho existuje svébytná modelová řada elektrokol Totem určená mimo jiné hlavně pro český trh. Navíc se vyrábí právě v tuzemském montážním závodě Totem Bikes v Dobrouči na Orlickoústecku. O distribuci Totemů do prodejen se stará písecká firma CYKLOŠVEC a nutno říct, že letošní modelová řada už má skutečně hlavu a patu, postihuje více kategorií potenciálních zákazníků a je dokladem toho, že kvalita zde stoupá kontinuálně, rok od roku.
KONTEXT
Totem vždy dokázal úspěšně manévrovat ve střední třídě a nabídnout elektrokola se středovými motory za zajímavé cenovky, což se děje i nyní. Modelů nikdy nebylo zbytečně moc, ovšem nedaly se přehlédnout. A platí to stále. Totem se nebojí prosazovat nové myšlenky a také v praxi uplatňovat některé novinky a patenty, jež nabízí dalším globálním značkám, pro které vyrábí elektrokola. Příkladem výjimečnosti byla modelová řada se středovými motory CompDrive, což je značka pohonů vzešlá z česko-čínsko-japonské spolupráce. Nové modely Totemů na tuto kapitolu navazují e-biky se středovými motory značky Vinka a opět jsou výrazným černým koněm pomyslného dostihu na českém trhu s elektrokoly. Současně do výroby firmy Totem Bikes přecházejí některé světové, respektive západoevropské trendy, takže zde máme i moderní modely, jako je třeba právě testovaný Totem Delta. Elektrokolo ušité na míru náročným zákazníkům, kteří jdou po kvalitě, pohodlí a trochu lepší výbavě a doplňcích.
KONCEPCE STROJE
Už jste možná slyšeli výrazy jako monotube rám nebo kolo typu e-SUV. Obojí je správně, Totem Delta je typickým zástupcem kategorie takových elektrokol s nízkým nástupem a pohodlnou geometrií. Nabízejí od každého něco, a sice snadné nastupování a vystupování, jednoduchou manipulaci, plnou výbavu, jízdní komfort a schopnost zvládnout jednoduchý a příležitostně i trochu komplikovanější terén. Pro výletně, sportovně nebo turisticky laděného uživatele je takové elektrokolo nejlepší volbou – poslouží pro nákupy, dojíždění do práce a nějaké ty výlety či trochu toho „adrenalinu“ na cestičkách v lesoparku. Známe mnoho elektrocyklistů, kteří by takové elektrokolo využili a skvěle by jim posloužilo, nicméně už za sebou mají nákup a stali se „šťastnými“ majiteli horských nebo krosových či městských elektrokol. Šťastnými v uvozovkách, neboť jejich e-biky jsou silné ve svých kategoriích, ale chybí jim námi popisovaná univerzalita rozprostřená napříč různými druhy použití.
RÁM A KOMPONENTY
Totem Delta je jednou ze tří novinek značky pro letošní rok – jedná se o e-biky postavené na sedmadvacítkách a se středovými motory Vinka. Mají podobnou výbavu, jen se liší koncepcí rámů. Delta je monotube, Explorer má klasický pánský rám a Mythos horní trubku výrazně skloněnou a posazenou o něco níže. Ani o jednom zástupci z této trojice se nedá vyloženě říct, že je typickým dámským kolem, v podstatě jde o unisex kategorii a na výběr je z velikostí a v některých případech i ze dvou barevných variant. Námi testovaná Delta působí bytelně a vyzařuje z ní ani ne tak dravá výbušnost, jako spíš klidná síla. Prostě jako bezpečné, pohodlné a dostatečně výkonné e-SUV. Podobně jako u automobilů typu SUV není na prvním místě rychlost anebo náročný terén, ale zejména bezpečnost, pohodlí a schopnost zvládnutí i nečekaných výmolů či terénních vln. Rám je mohutný zásluhou hlavní trubky, jež uvnitř skrývá integrovanou baterii Samsung s nadstandardní kapacitou 720 Wh. Konektor k nabíjení zasouváme do kryté zdířky ve spodní části rámu. Vůbec nás nepřekvapuje tvar koncovky konektoru – ano, je opět jiný než ostatní, takže o nějakém sjednocení a domluvě všech výrobců motorů si zatím můžeme nechat jenom zdát.Baterii lze odemknout klíčkem a vyjmout z rámu spodem, jestliže ji chcete nabíjet doma anebo někde skladovat. Motor Vinka je zakomponován do středu rámu a poskytuje točivý moment až 80 Nm. Ovládací displej je multifunkční a během jízdy máme k dispozici informace o ujetých kilometrech, momentálnímu výkonu, stupni asistence, rychlosti atd. Funkce se na displeji přepínají malými tlačítky na jeho levé straně. Na stejném panelu zapínáme i osvětlení kola. Z hlediska mechanických komponentů je výbava celá v režii značky Shimano. Řazení 1×9 je jednoduché a předpokládá se u něho delší životnost. Přehazovačka Altus mění převody s jistotou. Kotoučové brzdy nesou označení MT200. Pro komfort je tu odpružená vidlice základní řady značky SR Suntour, široké anatomické sedlo a ergonomické gripy obšité kůží.
JÍZDA
Pohodlný posed pro výletní jízdy, vše pěkně v dosahu a bez ohnutých zad – to je kouzlo tohoto stroje. Řídítka máte ve vyhovující výšce, abyste se drželi ve vzpřímené pozici. Přitom vás komfortní usazení nijak nelimituje během případných prudších sjezdů anebo výjezdů – stále jste pány situace a vše máte pod kontrolou. Tak by to ostatně v onom zmíněném SUV mělo být, že…Povedené jsou ergonomické gripy z kůže, které nekloužou a padnou přesně do dlaně. Kolu jsme postupně přicházeli na chuť. Začali jsme na dlouhých a táhlých cyklostezkách kolem řeky, kde jsme ocenili pohodlný posed i neobvyklou svižnost stroje (na to, jak působí mohutně). Motor jen tiše přede a dá se jet i celkem úsporně, k dispozici jsou čtyři režimy asistence. Konkrétně Eco, Tour a Boost, k tomu potom ještě mód Auto. Ten nám vyhovoval nejvíce a jeho dávkování síly dle naší námahy a tlaku na pedály je zcela intuitivní a přirozené. Toto e-SUV s nízkým nástupem by si teoreticky měli vybírat jezdci preferující klidnou jízdu bez extrémů. Co ale dělat, když zmíněný extrém náhle jezdci vstoupí do cesty a je nutné jej zdolat? Cesta končí a vy se na Totemu ocitáte mezi kameny nebo kořeny? Budete možná překvapeni, ale i takové nástrahy Delta zvládne a díky 27palcovým kolům s širšími pneumatikami šplhá jako kamzík. Motor na plný výkon zvládne vyjet opravdu vše a omezením je snad pouze pastorek s 32 zuby a také zdravý pud sebezáchovy. Ve sjezdech nás překvapily brzdy, které jsou sice ze základní řady, ale k zastavení plně dostačují. Své limity má základní pružinová vidlice, na jejímž místě bychom do budoucna rádi viděli kvalitnější a vzduchem odpružený kousek.
VERDIKT Celkový dojem z jízdy je výborný a Delta toho v terénu zvládne možná ještě víc, než bychom na začátku očekávali. Také je třeba vyzdvihnout stabilitu tohoto elektrokola, které umí odpustit případné jezdecké chyby nebo přehmaty a výborně drží stopu. Tím pádem je bezpečné i pro uživatele, kteří nemají s jízdou na bicyklu dostatek zkušeností a s elektrokolem třeba teprve teď začínají. Totem Delta je v tomto směru vstřícný a bez záludností.
Cena: 61 990 Kč
Rám: alu slitina
Vidlice: SR Suntour NVX Lock-out
Motor: středový Vinka E-20, torzní a otáčkový senzor, krouticí moment 80 Nm
Max. rychlost: 25 km/h
Počet režimů: 4 + Walk asistent
Baterie: integrovaná Samsung, 20 Ah/ 720 Wh
Displej: Vinka DS 23Nabíječka: Phylion 3 A / 42 V
Dojezd: až 200 km
Řazení: Shimano Altus 1×9
Převodník: 38 zubů
Přehazovačka: Shimano Altus
Kazeta: Shimano 11–32 zubů
Ráfky: Totem
Pláště: CST Sport All Terain 27,5“
Představec: alu slitina, průměr 31,8 mm
Řídítka: alu slitina
Gripy: ergonomické
Brzdy: hydraulické kotoučové, Shimano MT200, kotouče 180 mm
Sedlo: Selle Royal
Sedlovka: alu slitina
Výrobce: www.totembikes.cz
Distributor: www.cyklosvec.cz
Informace o pojištění elektrokol najdete zde.
Foto: Mike Koukal