Vyladěno na turistiku i do města

Otestovali jsme moderní elektrokolo kategorie e-SUV od domácí značky Totem. Má plnou výbavu pro jízdy po městě i pro dojíždění do práce a současně zvládne také výlety i občasná dobrodružství v terénu.

Značka Totem s čínským akcionářem Golden Wheel za zády je globálním brandem a například na letošním Eurobiku se prezentovala ve dvou velkých stáncích. Její hlavní činností je výroba kol a elektrokol pro jiné značky, ovšem vedle toho existuje svébytná modelová řada elektrokol Totem určená mimo jiné hlavně pro český trh. Navíc se vyrábí právě v tuzemském montážním závodě Totem Bikes v Dobrouči na Orlickoústecku. O distribuci Totemů do prodejen se stará písecká firma CYKLOŠVEC a nutno říct, že letošní modelová řada už má skutečně hlavu a patu, postihuje více kategorií potenciálních zákazníků a je dokladem toho, že kvalita zde stoupá kontinuálně, rok od roku.

KONTEXT

Totem vždy dokázal úspěšně manévrovat ve střední třídě a nabídnout elektrokola se středovými motory za zajímavé cenovky, což se děje i nyní. Modelů nikdy nebylo zbytečně moc, ovšem nedaly se přehlédnout. A platí to stále. Totem se nebojí prosazovat nové myšlenky a také v praxi uplatňovat některé novinky a patenty, jež nabízí dalším globálním značkám, pro které vyrábí elektrokola. Příkladem výjimečnosti byla modelová řada se středovými motory CompDrive, což je značka pohonů vzešlá z česko-čínsko-japonské spolupráce. Nové modely Totemů na tuto kapitolu navazují e-biky se středovými motory značky Vinka a opět jsou výrazným černým koněm pomyslného dostihu na českém trhu s elektrokoly. Současně do výroby firmy Totem Bikes přecházejí některé světové, respektive západoevropské trendy, takže zde máme i moderní modely, jako je třeba právě testovaný Totem Delta. Elektrokolo ušité na míru náročným zákazníkům, kteří jdou po kvalitě, pohodlí a trochu lepší výbavě a doplňcích.

KONCEPCE STROJE

Už jste možná slyšeli výrazy jako monotube rám nebo kolo typu e-SUV. Obojí je správně, Totem Delta je typickým zástupcem kategorie takových elektrokol s nízkým nástupem a pohodlnou geometrií. Nabízejí od každého něco, a sice snadné nastupování a vystupování, jednoduchou manipulaci, plnou výbavu, jízdní komfort a schopnost zvládnout jednoduchý a příležitostně i trochu komplikovanější terén. Pro výletně, sportovně nebo turisticky laděného uživatele je takové elektrokolo nejlepší volbou – poslouží pro nákupy, dojíždění do práce a nějaké ty výlety či trochu toho „adrenalinu“ na cestičkách v lesoparku. Známe mnoho elektrocyklistů, kteří by takové elektrokolo využili a skvěle by jim posloužilo, nicméně už za sebou mají nákup a stali se „šťastnými“ majiteli horských nebo krosových či městských elektrokol. Šťastnými v uvozovkách, neboť jejich e-biky jsou silné ve svých kategoriích, ale chybí jim námi popisovaná univerzalita rozprostřená napříč různými druhy použití.

RÁM A KOMPONENTY

Totem Delta je jednou ze tří novinek značky pro letošní rok – jedná se o e-biky postavené na sedmadvacítkách a se středovými motory Vinka. Mají podobnou výbavu, jen se liší koncepcí rámů. Delta je monotube, Explorer má klasický pánský rám a Mythos horní trubku výrazně skloněnou a posazenou o něco níže. Ani o jednom zástupci z této trojice se nedá vyloženě říct, že je typickým dámským kolem, v podstatě jde o unisex kategorii a na výběr je z velikostí a v některých případech i ze dvou barevných variant. Námi testovaná Delta působí bytelně a vyzařuje z ní ani ne tak dravá výbušnost, jako spíš klidná síla. Prostě jako bezpečné, pohodlné a dostatečně výkonné e-SUV. Podobně jako u automobilů typu SUV není na prvním místě rychlost anebo náročný terén, ale zejména bezpečnost, pohodlí a schopnost zvládnutí i nečekaných výmolů či terénních vln. Rám je mohutný zásluhou hlavní trubky, jež uvnitř skrývá integrovanou baterii Samsung s nadstandardní kapacitou 720 Wh. Konektor k nabíjení zasouváme do kryté zdířky ve spodní části rámu. Vůbec nás nepřekvapuje tvar koncovky konektoru – ano, je opět jiný než ostatní, takže o nějakém sjednocení a domluvě všech výrobců motorů si zatím můžeme nechat jenom zdát.Baterii lze odemknout klíčkem a vyjmout z rámu spodem, jestliže ji chcete nabíjet doma anebo někde skladovat. Motor Vinka je zakomponován do středu rámu a poskytuje točivý moment až 80 Nm. Ovládací displej je multifunkční a během jízdy máme k dispozici informace o ujetých kilometrech, momentálnímu výkonu, stupni asistence, rychlosti atd. Funkce se na displeji přepínají malými tlačítky na jeho levé straně. Na stejném panelu zapínáme i osvětlení kola. Z hlediska mechanických komponentů je výbava celá v režii značky Shimano. Řazení 1×9 je jednoduché a předpokládá se u něho delší životnost. Přehazovačka Altus mění převody s jistotou. Kotoučové brzdy nesou označení MT200. Pro komfort je tu odpružená vidlice základní řady značky SR Suntour, široké anatomické sedlo a ergonomické gripy obšité kůží.

JÍZDA

Pohodlný posed pro výletní jízdy, vše pěkně v dosahu a bez ohnutých zad – to je kouzlo tohoto stroje. Řídítka máte ve vyhovující výšce, abyste se drželi ve vzpřímené pozici. Přitom vás komfortní usazení nijak nelimituje během případných prudších sjezdů anebo výjezdů – stále jste pány situace a vše máte pod kontrolou. Tak by to ostatně v onom zmíněném SUV mělo být, že…Povedené jsou ergonomické gripy z kůže, které nekloužou a padnou přesně do dlaně. Kolu jsme postupně přicházeli na chuť. Začali jsme na dlouhých a táhlých cyklostezkách kolem řeky, kde jsme ocenili pohodlný posed i neobvyklou svižnost stroje (na to, jak působí mohutně). Motor jen tiše přede a dá se jet i celkem úsporně, k dispozici jsou čtyři režimy asistence. Konkrétně Eco, Tour a Boost, k tomu potom ještě mód Auto. Ten nám vyhovoval nejvíce a jeho dávkování síly dle naší námahy a tlaku na pedály je zcela intuitivní a přirozené.  Toto e-SUV s nízkým nástupem by si teoreticky měli vybírat jezdci preferující klidnou jízdu bez extrémů. Co ale dělat, když zmíněný extrém náhle jezdci vstoupí do cesty a je nutné jej zdolat? Cesta končí a vy se na Totemu ocitáte mezi kameny nebo kořeny? Budete možná překvapeni, ale i takové nástrahy Delta zvládne a díky 27palcovým kolům s širšími pneumatikami šplhá jako kamzík. Motor na plný výkon zvládne vyjet opravdu vše a omezením je snad pouze pastorek s 32 zuby a také zdravý pud sebezáchovy. Ve sjezdech nás překvapily brzdy, které jsou sice ze základní řady, ale k zastavení plně dostačují. Své limity má základní pružinová vidlice, na jejímž místě bychom do budoucna rádi viděli kvalitnější a vzduchem odpružený kousek.

VERDIKT Celkový dojem z jízdy je výborný a Delta toho v terénu zvládne možná ještě víc, než bychom na začátku očekávali. Také je třeba vyzdvihnout stabilitu tohoto elektrokola, které umí odpustit případné jezdecké chyby nebo přehmaty a výborně drží stopu. Tím pádem je bezpečné i pro uživatele, kteří nemají s jízdou na bicyklu dostatek zkušeností a s elektrokolem třeba teprve teď začínají. Totem Delta je v tomto směru vstřícný a bez záludností.

Cena: 61 990 Kč
Rám: alu slitina
Vidlice: SR Suntour NVX Lock-out
Motor: středový Vinka E-20, torzní a otáčkový senzor, krouticí moment 80 Nm
Max. rychlost: 25 km/h
Počet režimů: 4 + Walk asistent
Baterie: integrovaná Samsung, 20 Ah/ 720 Wh
Displej: Vinka DS 23Nabíječka: Phylion 3 A / 42 V
Dojezd: až 200 km
Řazení: Shimano Altus 1×9
Převodník: 38 zubů
Přehazovačka: Shimano Altus
Kazeta: Shimano 11–32 zubů
Ráfky: Totem
Pláště: CST Sport All Terain 27,5“
Představec: alu slitina, průměr 31,8 mm
Řídítka: alu slitina
Gripy: ergonomické
Brzdy: hydraulické kotoučové, Shimano MT200, kotouče 180 mm
Sedlo: Selle Royal
Sedlovka: alu slitina
Výrobce: www.totembikes.cz
Distributor: www.cyklosvec.cz

Informace o pojištění elektrokol najdete zde.

Foto: Mike Koukal

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.
LASOUL

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one