Tohle je e-bike v plné parádě a jen těžko se na něm hledají chyby. Pravda, mohl by mít baterii s vyšší kapacitou, protože 504 Wh už je dnes pouze průměrná hodnota. Ale ta hmotnost! No nekupte to: „Takže to máme, mladá paní, kilo za méně než 9065 korun, budete to mít čerstvé, zkuste uchovat v suchu a čistotě. Za 21,6 kg výběrového elektrokola volně do ruky to tedy dělá 195 799 korunek. Kartou?“
Znalci vědí, že v pojízdné prodejně ani u pultu Canyon nedostanou, jeho platforma přímého prodeje funguje pro koncové zákazníky pouze na internetu. Vše si v klidu prostudujete na webu www.canyon.com/cs, zakoupíte a čekáte v teple domova na obří krabici s předpřipraveným strojem, návodem a veškerým nářadím a příslušenstvím. Stačí provést základní smontování, případně si službu zaplatit u profesionála, který bude ochoten elektrokolo seřídit a nastavit. Vše je ale jednoduché a příznivci německé značky si většinou libují v tom, že si svůj sen postaví sami, respektive dotáhnou pár šroubků, nastaví posed a tlaky v pružení a můžou vyrazit.
ODTUČŇOVACÍ KÚRA
Ještě v loňském roce měl Canyon v nabídce model s hliníkovým rámem a přiznanými sváry, ovšem nynější generace Spectral:ON má v nejvyšších řadách karbonový přední trojúhelník a další radikální odtučnění včetně karbonových výpletů Reynolds (ačkoli na námi testovaném elektrokole byla z technických důvodů jiná zapletené kola – pozn. redakce). Výsledkem je úspora celého kilogramu hmotnosti, a to je prosím baterie zcela integrovaná v šikmé rámové trubce!
Co se na koncepci Spectralu nemění, je pak 150 mm zdvihu na vidlici i tlumiči a také mix průměrů kol, kdy vpředu razí cestu obruč o průměru 29 palců a vzadu zabírá a kontroluje trakci objemnější pneumatika na ráfku s průměrem 27,5 palce.
VÝBAVA A KOMPONENTY
Jako dodavatel pohonu, a ostatně i řazení a brzd, je i tentokrát Shimano. Ve středu elektrokola vrní osvědčená „osmitisícovka“ a na postu dalších komponentů najdeme to nejlepší od Shimana, tedy řazení a brzdy XTR. Tlumení zase obstarává luxusní řada FOX FACTORY ve zlatavé úpravě Kashima Coat. Konkrétně je to vidlice Fox 36 Factory a tlumič Fox Float DPX2. Pohon se obsluhuje pomocí řídítkového ovladače se dvěma tlačítky. Informace jsou zobrazeny na klasickém Shimano displeji vedle představce. Tady se ale zastavme. Na důkaz toho, že Canyon udává trendy a chce být trochu jinde než konkurence, zakomponoval do tohoto modelu téměř dvě desítky vlastních vynálezů, zlepšováků, udělátek či rovnou nových komponentů. Nejzářnějším příkladem je celokarbonový monokok řídítek a představce, jenž navíc zahrnuje integrovanou kabeláž od ovladače motoru a od displeje, stejně jako úchyt na displej. Kdo na první pohled znejistí nad touto novinkou „z Marsu“, bude přesvědčen o správnosti v následujících vteřinách, kdy se za kokpit usadí. Řídítka jsou lehce zvednutá na okrajích a lehce prohnutá k jezdci – neptejte se o kolik stupňů, důležité je, že extatické stavy při ovládání této mašiny jsou zajištěny! Dalším vlastním řešením je USB-C nabíjecí port na horní straně rámové trubky vpředu, v zorném poli jezdce. Dá se z něj nabíjet jakýkoli přístroj uchycený na řídítkách, popřípadě schovaný v rámové brašničce. Vstup do portu je krytý gumovou záslepkou – jak jinak než s precizně vyřezaným logem značky… Co ještě je jiné a nesériové? Například sedlo SD:ON vlastní konstrukce se zvednutou zadní částí pro efektivní výjezdy a přenos energie do pedálů v sedě. Toto není přímo vynález Canyonu a podobný tvar mají například sedla Ergonu, nicméně zde se opět jedná o zásadní a originální prvek s cílem nabídnout jezdcům to nejlepší.
VLASTNÍ ŘEŠENÍ
Baterie se do spodní rámové trubky vkládá spodem. Není uzamčena zámkem, ale zajištěna 4mm imbusem. Canyon však spíš než standardnímu nářadí důvěřuje svému speciálnímu šestihrannému klíčku, takzvanému :ON key s pogumovanou hlavičkou, díky čemuž padne do dlaně a můžete si ho také nasadit na kroužek od klíčů a mít vždy při sobě. Vlastní konstrukce je i kompozitový košík na lahev s vlastní tvarem a vyjímatelností mírně do boku, aby se do rámového trojúhelníku s uchycením tlumiče vešel alespoň půllitrový bidon. Přehlídka originalit pokračuje: třeba kryt řetězu, speciální vedení bovdenů a hadic rámem i vně pro tichou jízdu, čidlo snímače otáček integrované do unašeče kotouče zadní brzdy, vlastní ergonomické gripy pro jistý úchop a tak dále.
Co se týče designu, tak jsme již na německé návrháře i inženýry pěli chválu a letošní Canyon Spectral:ON v naší nejvyšší specifikaci je skutečně vycizelovaný, ostatně stejně jako modely pod ním. Jako základní barva byla zvolena specifická „betonová“ šedá s jemnými panely zesvětlené šedé přecházející v trochu špinavější bílou. Celý e-bike, jako by byl vyhlazen a natónován betonovou stěrkou. Černé a zlaté prvky na komponentech pak pouze podtrhují jeho jedinečnost.
PÁR ÚPRAV K DOKONALOSTI
Co nového tu máme z pohledu jízdních vlastností a geometrie? Pro lepší stoupací schopnosti byly lehce prodlouženy spodní zadní vzpěry, takže se stroj nezvedá a dovolí jezdci lépe pracovat s těžištěm. Klidu do sjezdů zase přidalo prodloužení horní rámové trubky a celkového rozvoru. Jinak se Canyon drží svého osvědčeného receptu, a to je dobře. K perfektnímu ovládání kola a využití jeho schopností v limitních situacích slouží pochopitelně i teleskopická sedlovka, která se zasunuje do zajímavě vyvýšené sedlové trubky na rámu. Sice ten trčící kus karbonu pár centimetrů ubírá z využitelného zdvihu teleskopu, ale zase je to efektní a jedinečné odlišení. Konstrukce zadního odpružení nabízí větší využitelnost, a to nejenom na drsných enduro tratích, ale i při plavné jízdě lesními cestami, pěšinami a traily.
NAHORU I DOLŮ
Všechna kola Canyonu, která jsme kdy jezdili, a to včetně klasických kol starého typu, vynikala spíše kratší stavbou kvůli lepší ovladatelnosti a hravosti, a byli jsme proto pokaždé rádi spíše za větší velikost rámu. Ani Spectral:ON v letošní verzi není výjimkou (takže pokud jste například na hranici mezi M a L, berte větší), nicméně jak jsme uvedli, tak horní trubka i zadní stavba o pár milimetrů přesto narostly. Za řídítky je vše jinak – kolo už se nezdá tak malé, ale najednou padne akorát. Jízdní pozice je skvěle vyvážená. Vyzkoušeli jsme i sedlo se zvednutou zadní částí, a jak doporučují v Canyonu, posunuli jsme ho co nejvíce dopředu (a to už bylo uchycené na rovné sedlovce!). Na rovině jsme se neubránili občasnému nasednutí na tento hrb a hledání vhodné pozice, nicméně při zvednutí předku, změně polohy a nájezdu do stoupání bylo vše jinak! Váhu těla jsme zapřeli o zvednutý lem sedla a snažili jsme se vyvinout co nejvyšší vlastní krouticí moment, tak aby se spojil se 70 Nm pohonu Shimano a vystřelilo nás to do vesmíru. Očekávání jsme měli, ale vystřelení se nekonalo, nicméně výjezdy jsme si užívali a tvar sedla si oblíbili! Všechny režimy motoru přišly ke slovu, a to včetně nabuzeného módu Boost, díky kterému vyjede e-biker každý kopec. Trochu nás překvapilo, že na zatočených stezkách anebo ve výjezdech mezi většími kameny, pařezy a po skalách jsme často škrtli pedálem o překážku. I když kliky jsou dlouhé 165 mm, nestačí to na eliminování nechtěného škrtání, protože šlapací střed a uložení pohonu je zkrátka o pár milimetrů níže. Pochopitelně se tím dosáhne větší stability a ideálního rozložení váhy, ale je třeba pamatovat na to, že tu a tam může přijít kontakt s kamenem či kořenem, který vždy trochu rozhodí tempo.
KOMPONENT SNŮ
Ve sjezdu pochopitelně stačí snížit dopomoc motoru na Trail nebo Eco, případně klidně dát Off a jen si užívat úbytek nadmořské výšky. Trochu jsme laborovali s tlaky ve vidlici a tlumiči, zvlášť když si elektrokolo střídali dva jezdci, nicméně odpružení Fox funguje skvěle a nemohli jsme si vynachválit sametovou jemnost na drobných nerovnostech i spolehlivé utlumení a propružení při dopadu ze skoku nebo při nenadálé kompresi někde v rokli a kontaktu s překážkou. Nadoraz ale tlumiče nešly nikdy a kinematika zadní stavby si s tím poradila. Za řídítky jsme si užívali nebývale hojné porce jistoty v ovládání, bezpečných změn směru a současně klidného vedení stopy i na rozbitých cestách. Jako spolehlivé a nevadnoucí se ukázaly být brzdy Shimano XTR – svatý grál všech ladičů a milovníků hi-tech komponentů. O perfektním chodu řadicího systému stejné značky snad nemusíme pochybovat. Pokud e-biker uléhá a chce si před usnutím představit něco hezkého, pak si velmi často představí právě přehazovačku Shimano XTR, kterak s jemným cvaknutím řadicí páčky přesně a bez zaváhání mění pozici řetězu na zadní kazetě. Takže pro nekompromisní chod, co nejnižší hmotnost a maximální odolnost je to ta nejlepší volba.
VERDIKT
Canyon rozhodně nespí na vavřínech a po svém vstupu na scénu elektrických kol konkurenci pěkně zatápí. Pravda, directový prodej pouze přes internet má své limity a není pro každého zákazníka, nicméně ti, co tak nakupují, vědí dobře proč. Spectral:On, bez ohledu na butikově vybavený a exkluzivní nejvyšší model CF 9.0, nás přesvědčil o tom, že u Canyonu je skutečně těžké sáhnout vedle a vybrat špatné elektrokolo…
Video z testu najdete na YouTube ELECTRIC BIKE ACTION CZ: https://www.youtube.com/watch?v=X2YM1r3lw-o&t
CANYON SPECTRAL:ON CF 9.0
Cena: 195 799 Kč
Rám: karbon + zadní stavba hliníková slitina
Motor: Shimano STEPS E8000, 250 W a 70 Nm
Baterie: Shimano STEPS BT-8035, 504Wh
Displej: Shimano STEPS E8000
Vidlice: Fox 36 Factory, 150 mm
Tlumič: Fox DPX2 Factory, 150 mm
Sedlovka: Fox Transfer Factory 150 mm
Brzdy: Shimano XTR, 4pístkové, kotouče 203 mm vpředu i vzadu
Řazení: Shimano XTR, 12rychlostní, kazeta 10-51, převodník 34 zubů
Řídítka: Canyon CF:ON
Zapletená kola: Reynolds TRe Carbon 29″/27,5″ (nebyla součástí testovaného elektrokola)
Pláště: Maxxis Minion DHF EXO/DHR2 EXO+ 2.5″/2.6″
Velikosti: S, M, L, XL
Výrobce a prodejce: www.canyon.com/cs
Text: Pavel Nekvinda, Ondřej Vysypal, foto: Pavel Urbášek, Ondra Šenk