Značka Lectron dodává na trh kvalitní elektrokola už čtrnáct sezon a má tedy zkušenosti a také přístup ke spolehlivým a značkovým komponentům. Pro letošek doplňuje nabídku také špičkovou řadou čítající několik modelů s motory Panasonic. Pro uspokojení zájemců o výkonný a prémiový motor zvolila pohonnou jednotku Panasonic GX Ultimate, která má krouticí moment 95 Nm a dokáže elektrokolo i s jezdcem vytáhnout do těch nejprudších stoupání.
ZNÁMÝ MODEL, NOVÉ PARAMETRY
Podívali jsme se na horské elektrokolo Lectron Esconder PSX, což je známé jméno v modelové řadě tohoto výrobce a zkratkou PSX jasně odkazuje na svou novou motorizaci. Koncepcí se jedná o horské elektrokolo s pevným rámem, odpruženou vidlicí, středovým motorem a integrovanou baterií.
Rám Esconderu máme pro test ve variantě RED, tedy černo-červeném laku. Veškeré detaily na rámu jsou zpracovány s nejvyšší pečlivostí a je třeba říct, že značka Lectron rok od roku zvedá laťku kvality výš. O pohodlí se v přední části kola stará kvalitní vzduchová vidlice RockShox Judy Silver Boost se zdvihem 120 mm. Náboje jsou vybaveny pevnými osami pro maximální tuhost.Zastavení mají na starosti kotoučové brzdy Magura Trail Sport, které se zakusují do kotoučů pomocí čtyřpístkových třmenů, což je opět posun v kvalitě.
PRO ZKUŠENÉ I NOVÁČKY
Přenos výkonu od převodníku na zadní kolo zajišťuje řadicí sada Shimano, konkrétně 11rychlostní přehazovačka Deore s kazetou 11–51 zubů. Ta garantuje vysoký rozsah převodů a zvládnutí i nejprudších krpálů. Motor i baterie jsou do rámu esteticky dokonale zakomponovány. Akumulátor integrovaný do spodní rámové trubky jen tušíme a pohonnou jednotku vidíme decentně vykukovat ze středové oblasti. Výrobce tento Esconder osadil novými hydroformingovými komponenty, které spolu s povedeným designem esteticky zapadají do koncepce elektrokola.
Geometrie modelu, jehož jízdní vlastnosti už prověřil čas a vyhovují většině jezdců, doznala dalších pozitivních změn. Zejména kvitujeme, že v přední partii přibylo trochu progrese a vidlice je maličko víc položená, takže na své si přijdou aktivní e-bikeři a sportovci. Je jedno, jestli hledají univerzální kolo na kratší jízdy a blbnutí v lese, anebo stroj na vícehodinové výpravy – zde máme vše v jednom. Ale spokojení budou též úplní nováčci nebo méně zkušení jezdci, kterým Lectron padne dobře do ruky a bez jakýchkoli nástrah nebo komplikací je provede lesem, terénní stezkou, polňačkou nebo cyklostezkou.
ZA ŘÍDÍTKY
Dojezd až 170 km, který výrobce udává právě u tohoto modelu s baterií 720 Wh, není žádná dětská porce, ale opravdový nášup! My jsme se na takovouto trasu nehodlali vydat, neboť by to vyžadovalo jen mírně zvlněný terén a víceméně pouze nejnižší režim dopomoci motoru. V redakci však máme takové pořekadlo, že život je příliš krátký na režim ECO, a touto moudrostí se řídíme jak za řídítky elektrokol, tak za volantem elektrických aut. Proto jsme zvolili kopcovitý terén a vyšší režimy z nabídky na řídítkovém ovladači Panasonic. Nejlepší volbou je podle nás režim AUTO, kterým motor dávkuje dopomoc podle našeho stylu a tlačení do pedálů. Případně režim HIGH, který dává nejvyšší výkon. Pouze je potřeba točit vyšší frekvencí, abychom motor nezahltili příliš nízkými otáčkami. Když se trochu neochotně sbírá k plnému výkonu při pomalém otáčení pedály, je vždy lepší si podřadit a vyšší intenzitou motor probudit.
VŠE V DOSAHU
Řídítkový ovladač Panasonic se ovládá dobře, vše je intuitivní a v dosahu. V menu je čeština a potěší také barevnost displeje a možnost upravení jasu pro lepší čitelnost na slunci. Celkové sladění motorizace s kolem je na vysoké úrovni. Motor pomáhá jemně hned od startu, a to bez zaváhání anebo nějaké nejistoty či vedlejších zvuků. Jeho celková hlučnost není nejnižší a subjektivně bychom jej řadili až pod nejvyšší modely Bosch a Brose, zhruba na úroveň motorů Yamaha. Jedná se však o standardní jemné bzučení a v některých momentech jej ani nepostřehnete, jindy zase ano – je to také dost individuální záležitost. Odstupňování jednotlivých režimů motoru je nastaveno přívětivě, software má Lectron vyladěn k pořádnému výkonu a jízda je naprosto přirozená a hladká, opravdová radost v sedle a za řídítky.
Řadicí systém funguje spolehlivě, stejně jako brzdy. Na sedle se sedí příjemně, i když na obláčku to není – tu a tam schytáváme do sedacích partií rázy od zadního kola, jak to na hardtailech bývá. Naopak na šotolině nebo asfaltu je jízda jedna báseň a pohodlí skutečně na maximu. Esconder PSX je perfektně ovladatelný a jízdu máme za každé situace plně pod kontrolou.
VERDIKT
Značka Lectron vyrábí kvalitní elektrokola střední kategorie, a proto je toto nakročení do vyšší střední třídy s prémiovým motorem Panasonic logickým vyústěním dlouhodobé tvrdé práce a také začátkem nové éry. Premiéra se povedla a nový Esconder je vyváženým e-bikem s výbornými jízdními vlastnostmi, výkonným motorem a za skvělou cenu. V prodeji bude od druhé poloviny května, tak předpokládáme, že na něj budou zákazníci značky dobře reagovat a oblíbí si jej. My jej můžeme s klidným svědomím doporučit.
LECTRON ESCONDER PSX
CENA: 64 990 Kč
Rám: Esconder 2024, slitina Alu 6061, barevná varianta RED
Vidlice: RockShox Judy Silver Boost, zdvih 120 mm, pevná osa
Motor: Panasonic GX Ultimate, 250 W, 95 Nm, ve špičce až 750 W
Baterie: Li-ion Samsung 720 Wh (36 V, 20 Ah)
Ovládání: LCD barevný display Panasonic
Ráfky: 29“, dvoustěnné, šířka 30 mm
Pláště: Maxxis Ardent 29 × 2,4“
Kliky a převodník: Samox 38 zubů
Přehazovačka: Shimano Deore M5100 (11 rychlostí, kazeta 11–51 zubů)
Brzdy: Magura Trail sport, kotouče 180 mm
Výrobce a distributor: www.lectron.cz
Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.
Text: Ondřej Vysypal, foto: Lucie Pešáková