Japonské automobilové značky si dělají určité věci po svém a jdou často i proti proudu. Mazda není výjimkou a například k elektromobilitě přistupuje zvolna a velice rozvážně. Má zatím jediný čistě elektrický vůz Mazda MX-30 a jinak se soustředila spíše na cizelování spalovacích a hybridních pohonných ústrojí svých vyhlášených modelů.
STRUČNĚ A JASNĚ
Jedním z nich je například i námi testovaná Mazda CX-60 PHEV, vlajková loď značky. Větší dojem než s tímto velkým rodinným SUV s nepřehlédnutelným čumákem a délkou 4745 mm dnes neuděláte s žádným jiným vozem Mazda. Pohon je tvořen čtyřválcovým benzínovým motorem o objemu 2,5 litru a elektromotorem s akumulátorem o kapacitě
17,8 kWh. Dohromady tak máme k dispozici maximální výkon 241 kW, tedy 327 koní s krouticím momentem 500 Nm.
INTERIÉR A VÝBAVA
Rozvor je nadprůměrné hodnoty 2870 mm a k délce vozu se přidává také nemalá šířka 1890 mm a výška téměř 1,7 metru, takže celé auto působí opravdu mohutně. Kabina je posunuta dozadu a za sedadly zůstává zavazadelník s objemem 570 litrů. Vpředu dominuje již zmíněná maska s pěkně zakomponovanými světly. Dlouhé víko kufru ukrývá motor a převodovku, která prostupuje až do kabiny a končí pod přístrojovkou, ukrytá ve středovém tunelu mezi sedačkami. Celé to vypadá velice mohutně a trochu nezvykle. Pěkný zevnějšek s luxusním metalickým lakem plynule přechází do světlého interiéru, jenž je zpracován v nejvyšší kvalitě a s japonskou čistotou a precizností. Před řidičem je klasická kaplička s budíky a uprostřed vyjíždějící 12palcová obrazovka s infotainmentem, který ovládáme otočným kolečkem ve středu u řadicí páky. Ergonomie všech páček, volantu a i toho posledního tlačítka je perfektní. Mazda Driver Personalisation System automaticky pozná, kdo je za volantem, a podle toho mu přizpůsobí jeho preferovanou pozici a nastavení. Vozidlo disponuje maximální výbavou a najdeme tu také řadu bezpečnostních a asistenčních systémů řidiče.
MOTOR, JÍZDA, NABÍJENÍ
Mazda CX-60 je postavena na nové podvozkové platformě s podélně uloženými motory a pohonem zadních kol. Přední kola se zapojují pouze v případě potřeby nebo přímo zvolením off-road režimu. Výkon spalovacího motoru a elektromotoru je již zmíněných 327 koní. Na stovku tak auto sprintuje za 5,8 sekundy. Tato skvělá dynamika platí pouze s nabitou baterií, která má kapacitu 17,8 kWh a slibuje dojezd až 63 kilometrů čistě v elektrickém režimu, případně zapojení do hybridní soustavy. Baterie je umístěna mezi přední a zadní nápravou co nejníže u země, aby se snížilo těžiště vozu. V kombinaci s pohonem všech kol a tuhým podvozkem je to optimální varianta. Jízdu provází specifické hučení a pak také rykot vytočeného motoru při mohutném zrychlení, jinak je jízda klidná a tichá a odhlučnění skvělé. Někdy byly zbytečně aktivní asistenční systémy a jejich pípání, ale vše se dá nastavit podle potřeby. Bez tažného zařízení jsme k převozu jednoho rozloženého elektrokola a dalších dílů využili kufr a šlo to bez problémů.
VERDIKT
Mazda CX-60 je prostorné, moderní, luxusní a povedené auto, se kterým zdoláte všechny kýžené cesty i necesty. Není to žádný off-road, ale nevadí jí výlet mimo asfalt a ochotně sjede prudkým úvozem na ukrytou louku anebo se vyšplhá po kamenité cestě až ke srubu. Pokud se necháte unášet komfortem a klidem kabiny po dálnici, odměnou vám bude příjemná a doslova relaxační jízda. Cena základního modelu s testovanou motorizací začíná na 1 487 490 Kč a testovaný vůz pořídíte za zhruba 1 670 000 Kč. Více informací najdete na www.mazda.cz.
FOTO: Pavel Urbášek