Měl to být tahák a prodejní sólokapr, a taky že je! Domácí značka Apache připravila pro svůj tradiční model pevného elektrokola Hupahu MX1 510 zásadně upravenou motorizaci od Bafangu, která pracuje s vysokokapacitní baterií 840 Wh a napětím systému 48 V (namísto obvyklých 36 V). Na tomto elektrokole jsme se poprvé projeli už dávno při prezentaci a nynější test potvrdil, že tento e-bike je skutečně mimořádný v tom, co a za jakou cenu nabízí! Model se dobře chytl a jako skrytý žolík přechází také do nabídky značky pro rok 2024. Dalo by se říci, že teď už víte všechno a my můžeme jít domů. Ale tak rychlé to nebude, tohle elektrokolo si žádá patřičnou pozornost!
ČISTÉ LINIE
Horské elektrokolo Apache Hupahu MX1 510 s hliníkovým rámem je vybaveno středovým motorem Bafang M510 a baterií o kapacitě 840 Wh se systémem architektury 48 V. Vysokokapacitní baterii trochu prozradí mohutná, ladně profilovaná spodní trubka rámu, v níž se akumulátor ukrývá a odkud se dá vyjmout ven po vyklopení ochranného krytu. Navazující partie rámu se drží osvědčených postupů, jak jsme u domácí značky Apache zvyklí. Tedy čisté linie, výrazný sloping, vyztužení spojů na nejexponovanějších místech, integrace kabeláže bovdenů, příprava úchytů na košíky, nosiče a stojan a sportovně-turistická geometrie. Svým vzezřením kolo láká k vyjížďkám do volné přírody a na terénní cesty, ale stejně tak vám poslouží při cestách do práce nebo do školy, na nákupy, k pravidelnému dojíždění a dalším aktivitám a usnadní vám tak každodenní život. Univerzální, sportovně-elegantní až luxusní design a grafické zpracování se zajímavým lakem a dobře čitelným logem je příjemnou třešničkou na dortu!
NECHYBÍ ani zvonek
Bezchybnou funkci garantuje čistá sada Shimano zajišťující chod převodového systému, řazení i zastavování pomocí kotoučových brzd. Jedná se o komponenty spíše průměrné, zvolené s ohledem na udržení ceny v rozumném rozmezí, ale rozhodně jsou dostačující! K čistotě přispívá i tradičně jednoduchý a ergonomický kokpit v decentní černé. Nic zde nechybí a vše je na svém místě, včetně řídítkového ovladače, středového LCD displeje a pro značku Apache také již typického subtilního černého zvonku, kterým potěší každého svého zákazníka a majitele nového kola či elektrokola.
UZAVŘENÝ SYSTÉM
Jak jsme již naznačili, výrobce se u tohoto skutečně mimořádného, chce se nám říct až „vytuněného“, modelu zaměřil především na výkon motoru a dojezd. To první je zajištěno klasickým středovým motorem Bafang 510, ovšem pracujícím v kombu s vysokokapacitní baterií, která má vyšší napětí. Tím samozřejmě prudce vzrostla účinnost celého systému. Je to dáno tím, že baterie je také od Bafangu. Vyloučením cizích výrobců a třetích stran v celém systému se dá docílit maximální efektivity. Elektrokolo tak funguje spolehlivěji, má vyšší výkon a nabídne také delší dojezd. Je to díky tomu, že energie je v baterii víc (při stejné kapacitě) a je spotřebovávána menší proudovou zátěží. Tudíž je tento motor nejen efektivnější, ale také se méně zahřívá. Při porovnání stejné kapacity baterie a vyčíslení rozdílu mezi systémy s napětím 36 a 48 V lze konstatovat, že druhý z nich (námi testovaný) nabídne až o ¼ delší dojezd na jedno nabití, a to už je slušný rozdíl!
ZMĚNY K LEPŠÍMU
Na motoru je poznat vylepšení a také odlehčení na zajímavých 2900 gramů díky použití magnéziového pouzdra. Systém má a mnohem citlivější torzní snímač, dále je použitý řadicí senzor Gearsensor pro eliminaci extrémního namáhání řetězu během změny převodů a k dispozici je i inteligentní režim pojmenovaný SMART MODE. Ten umožňuje plynulý rozjezd v závislosti na výkonu jezdce. Výrobce motorů Bafang nijak nezastírá volnou inspiraci německým výrobcem věhlasnějších a prokazatelně kvalitnějších motorů Bosch, neboť právě on má svůj Smart System. Stejně tak čínský výrobce pochopil výhodu celého uzavřeného systému, jenž je také odjakživa doménou značky Bosch. Proto je zde od Bafangu motor, baterie, displej, řídicí jednotka, veškeré elektrické kabely i nabíječka. Výsledkem je, světe div se, funkční a stabilní celek s vyšším výkonem a delším dojezdem elektrokola. Pro značku Apache je tato zkušenost nesmírně zajímavá také z toho důvodu, že je českým výrobcem elektrokol, který má nejvíce zkušeností právě s motory Bosch a v rámci montáže těchto pohonů na další řady svých elektrokol zaujímá skutečně exkluzivní pozici. Tento konkrétní model s „vylepšeným“ Bafangem si ale s jinými modely Apache s motory Bosch vůbec nekonkuruje. Naopak vhodně propojuje oba světy a dělá modelovou řadu komplexnější a vyváženější.
SILNÝ A PlYNULÝ
Všechna zmíněná vylepšení motoru a celého systému jsou nejlépe zřetelná v terénu, kde Hupahu nemá nejmenší problém v žádné jízdní situaci. Bez potíží s ním vyjedeme jakýkoli kopec a těžké stoupání (navzdory tomu, že má překvapivě malou škálu pastorků a ten největší z nich pro superlehký převod by si zasloužil alespoň o 8 nebo 10 zubů více). Jízda je jinak plynulá a celkem pět režimů motoru můžeme snadno měnit na řídítkovém ovladači a vizuální kontakt s elektrokolem a motorem máme přes přehledný a podsvícený LCD displej Bafang. Nabízí se možnost připojení mobilního telefonu přes USB a jeho nabíjení.
Možná jsme se až příliš soustředili na dojmy z motoru a chod všeho ostatního jsme brali jako samozřejmost. Protože nás ale e-bike nikde nenechal viset a vše fungovalo bezchybně, je třeba vyseknout pochvalu jak řadicímu systému, tak přední odpružené vidlici a také spolehlivým brzdám. Rámy modelů Hupahu známe velmi dobře a jejich univerzální, sportovně-uvolněnou geometrii jsme si oblíbili. Pokud někdo přemýšlí o koupi nového elektrokola a chtěl by zkusit něco opravdu speciálního a se zajímavým poměrem ceny a výkonu, pak bez jakéhokoli nadržování nebo stranění jedné značce musíme konstatovat, že zde máme vážného kandidáta!
| PRO
- silný motor a uzavřený systém
- výkon a dojezd
- poměr ceny a kvality
| PROTI
- omezený rozsah převodů
Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.
SPECIFIKACE:
Cena: 74 990 Kč
Rám: Apache Hupahu Bafang 2023
Vidlice: pružinová RST Omega, 100 mm
Motor: Bafang M510 (250 W, 48 V, 95 Nm)
Baterie: Bafang 840 Wh, 17,5 Ah, hmotnost 4,3 kg
Displej: Bafang LCD C18
Nabíječka: Bafang 3.0 A
Kliky: Bafang 170 mm
Kazeta: Shimano CS-HG200
Řazení: Shimano Acera SL-M3000
Přehazovačka: Shimano Altus M2000
Náboje: Joytech
Ráfky: alu slitina
Pláště: WTB Ranger 29 × 2,4“
Brzdy: Shimano MT201
Řídítka: 31,8 × 720 mm
Představec: alu slitina, 31,8 × 80 mm
Sedlo: Selle Royal Vivo Ergo
Sedlovka: 27,2 × 500 mm
Barva: šedá metalíza
Velikosti: S, M, L
Hmotnost: 24,4 kg (velikost M)
Výrobce: www.apache-bike.cz
Text: Pavel Nekvinda, foto: Pavel Urbášek