Za významným březnovým růstem stojí i to, že loni březnu Česko ‘ztuhlo’ během první vlny lockdownu, a tak na nákup kol nebylo ještě pomyšlení. Celoroční rostoucí čísla ale dokazují, že v průběhu roku se stala cyklistika jedním z top sportů v Česku. Zájem o kola významně rostl celý loňský rok, za uplynulý rok to bylo meziročně o 68 %. „Největší skoky v poptávce kopírovaly období, kdy byli lidé nuceni zůstat zavření doma – tedy první jarní, a druhý podzimní lockdown,” vysvětluje Michal Buzek z Heureky a dodává: „Zvýšenou poptávku po kolech nevidíme jen v Česku, ale registrujeme ji v dalších zemích – i na Slovensku rostla vloni jízdní kola o 65 %, v Maďarsku o 61 %.”
Největší zájem mezi českými cyklisty je dlouhodobě o horská kola (66 % hledání), potom následují trekingová kola (18 %) a kola silniční (10 %). „Zákazníci v Česku mají velmi široký výběr značek, a tak se při výběru orientují především podle ceny a jízdních vlastností kola. Trh je tu poměrně dost diferencovaný a tak značka nehraje při výběru tak důležitou roli,” vysvětluje Michal Buzek. Top 5 značek jízdních kol v Česku si na trhu drží podíl kolem 30 %. Pro srovnání, například u trhu s chytrými hodinkami drží top 5 značek podíl až 80 %.
Meziročně rostou také prodeje elektrokol, významný skok zaznamenaly především vloni na jaře, v první vlně lockdownu, kdy rostly mnohem víc než kola klasická. „Za celý loňský rok vzrostly prodeje elektrokol na internetu o 66 %. Za březen letošního roku to bylo o 150 % více než vloni,” vysvětluje Michal Buzek. Průměrně se zákazníci při nákupu elektrokol na internetu pohybují v rozmezí 23 – 35 tisíc korun. Že se jedná o atraktivní kategorii s velkým potenciálem dokládá i to, že v onlinu elektrokola tvoří už 9 % z obratu celého segmentu sport, a svou velikostí tak dorovnává klasická jízdní kola.
Od nejoblíbenějšího typu kol se odvíjí také nejčastější cena, za kterou Češi na internetu kola pořizují. Nejčastější rozmezí je mezi 10 a 16 tisíci korunami. „V souvislosti s cyklistikou samozřejmě padají běžně částky v desítkách tisíc korun směřující i ke sto tisícům a výše. Pokud se ale bavíme o největší části populace, kterou donutila posadit se na kolo částečně i korona, jedná se o střídmější částky,” říká Michal Buzek. Není však nijak výjimečné “parkovat” doma kola v ceně rodinných vozů. “Nejdražší prodané kolo na internetu bylo v ceně malého osobního auta a stálo více než 300 tisíc korun. A nebylo jediné,” dodává Buzek.