Švýcarský nůž do města a do přírody

Otestovali jsme elektrický gravel Canyon Grizl:ON CF Daily s všestrannými schopnostmi pro každodenní využití.

Výrobce Canyon každou sezonu pravidelně dokazuje, jakým vizionářem, inovátorem a špičkovým konstruktérem je. Na konci zimy ve velkém stylu představil nový elektrický gravel Grizl:ON. Tento stroj na první pohled nepřipomíná tak úplně čisté gravelové nebo silniční kolo, ale díky kompletní výbavě a příslušenství, trochu schovaný v blatníkovém outfitu, budí dojem poklidného pracovně-cestovního elektrokola. Zdání ovšem klame, protože je to elektrokolo dvou i více tváří.

MODERNÍ KOLO I MOTOR

Do vínku mu dali karbonový rám a nový motor Bosch SX, a jak už to tak bývá, tak ze spojení špičkového výrobce Canyon a prémiového dodavatele motorů Bosch vypadl další povedený „potomek“. Je to naprosto univerzální elektrokolo, k jehož používání je potřeba jediné – musíte mít rádi rychlost, svižnou jízdu a posed nad zahnutými silničními, nebo zde spíš již ergonomicky přímo gravelově tvarovanými oblouky.

Vývojáři a také markeťáci Canyonu označili tento e-bike za tvůrce nové a svébytné kategorie elektrokol. Souhlasíme s tím, že zde vyčnívá několik několik zásadních faktorů: špičkový design a zpracování, nízká hmotnost a použití jedinečného, lehkého, a přitom silného motoru Bosch SX a také promyšlená variabilita připomínající švýcarský nůž. Chcete-li řezat, tedy jet svižně a sportovat, elektrokolo v této disciplíně skvěle obstojí. Máte-li v úmyslu dojíždět do práce za každého počasí a pročistit si hlavu, gravel vám skvěle poslouží. Chcete-li objevovat traily, toulat se nebo vyjet na bikepacking, tak vám nic nebrání užít si naplno i tuto disciplínu. Grizl:ON zastane jakoukoli funkci, kterou po něm bude jezdec požadovat.

TEP STOUPÁ

Špičkově zpracovaný karbonový rám s dokonalou integrací kabeláže i rámové baterie jsme již zmínili. Díky středovému motoru Bosch Performance Line SX tento stroj podporuje aktivní jízdu na elektrokole, nic nedaruje zadarmo a svému majiteli kdykoli zvýší tep. Sportovně naladěný pohon pracuje velice tiše a jemně ve všech režimech a pouze při zvýšené frekvenci šlapání a patřičném tlaku na pedál dokáže dodat elektrické watty a pomoci jezdci.

Gravel je vybaven inovativními prvky a doplňky, jako jsou integrovaná světla v oblasti zadních patek, konkrétně jde o Canyon x Lupine SightStays. Dále je to karbonová sedlovka Canyon VCLS s průřezem, díky kterému dobře pohlcuje vibrace a skoro zázračně tlumí menší nerovnosti pod zadním kolem. Dalším volitelným příslušenstvím může být vnitřní rámová brašna Canyon LOAD Fidlock QuickLoader. Ta vznikla těsnou spoluprací výrobce Canyon s firmou Fidlock, která je expertem na kompaktní a chytrá řešení a jejich magnetická a nacvakávací uchycení. Mezi další praktické prvky výbavy některých z modelů Canyon Grizl:ON patří šikovné blatníky. Nabízejí perfektní krytí macatých gravelových pneumatik a dokonalou ochranu jezdce před vodou a bahnem. Mimochodem, jedná se o první celoplošné blatníky kompatibilní také s předním kolem a uchycením na odpruženou vidlici RockShox Rudy. Na e-gravelu nechybí ani zadní nosič.

JAKO V BAVLNCE

Canyonu se podařilo díky skvěle navrženému rámu s progresivní a pohodlnou geometrií přijít s mimořádně schopným gravelbikem s elektrickým pohonem a klasickými zahnutými řídítky typickými pro tuto disciplínu. O montáži přední odpružené vidlice nebylo nejmenších pochyb a skvěle tuto roli zastává již uvedená vzduchová vidle RockShox Rudy se zdvihem 40 milimetrů, tedy zcela dostatečným pro zpříjemnění jízdy po nerovnostech. Kromě přední vidlice a uspokojivého objemu plášťů se o pohodlí jezdce stará také inovativní sedlovka Canyon S14 VCLS 2.0, která využívá tlumicích vlastností karbonu, a navíc má lehkou a prořízlou konstrukci listových pružin. Díky tomu lze využít pružicí pohyb v rozsahu +2 až -10 mm, takže i ty nejnáročnější povrchy lze zvládnout relativně v pohodě a s téměř centimetrovým zdvihem takto „odpruženého“ sedla!

INOVATIVNÍ DOPLŇKY

Tím, jak je Grizl:ON vybavený a jaké varianty celá modelová řada nabízí, tedy nejen testovaná varianta CF Daily, vzniká skutečně nový standard v rámci segmentu e-gravel. Rovněž stojí za to vyzdvihnout kooperaci značky Canyon s několika progresivními německými prémiovými výrobci. Zmínili jsme Lupine, který dodal na míru zkonstruovaná světla v zadní stavbě a také přední reflektor Nano SL se subtilním ovladačem na řídítkách. Řeč byla také o moderní značce Fidlock s magneticky uchyceným a na míru zkonstruovaným úložným prostorem v rámu coby volitelným vybavením (více na www.canyon.com). V neposlední řadě je to také výrobce brašen Ortlieb, jenž má na starosti úložný prostor vzadu. Zadní blatník je u námi testovaného modelu vyztužen nosičem a zvládne až 15 kg nákladu v brašnách připojených prostřednictvím upevňovacího systému Ortlieb QL3.1. Canyon tudíž zákazníkům nabízí jako doplněk speciální edici brašny Ortlieb Gravel Pack, do které se vejde 14,5 litru výbavy na každé straně (možnosti tohoto vybavení najdete na webu výrobce).

ZLATÝ STŘED

Už jsme si řekli, že kompaktní středový pohon Bosch Performance SX nikoho zadarmo do cíle neodveze, ale s potřebnou aktivitou a nasazením se vyrovná těm nejsilnějším pohonům. Samotný motor Bosch SX váží pouhé 2 kilogramy a baterie s kapacitou 400 Wh přidává další 2 kilogramy navíc. Jízda na tomto e-biku se podobá jízdě na klasickém kole, kdy kopce zdoláváme s vyšší frekvencí a zapojením celého těla a jedině při maximálním úsilí dokáže motor doručit špičkový výkon až 600 wattů. Menší motor váží méně, je citlivější, tišší a funguje hospodárněji. S dostupným točivým momentem 55 Nm se motor Bosch SX trefuje do zlatého středu mezi lehkou asistenci a vysokou podporu klasických pohonných jednotek. S baterií o kapacitě 400 Wh a s možností případného rozšíření o přídavnou baterii Bosch PowerMore 250 Range Extender (kapacita 250 Wh a hmotnost 1,6 kg) budete mít dostatek energie na celý den! Lze také naplno využít konektivitu celého rozhraní Bosch Smart System, připojit telefon pomocí aplikace Bosch eBike Flow, využívat funkce alarmu, sledování polohy a customizace pohonné jednotky.

DO SEDLA!

Motor zapneme tlačítkem na rámu, kde také ovládáme jednotlivé režimy. Pokud kolo spárujeme s mobilním telefonem pomocí aplikace eBike Flow, máme možnost ovládat e-bike prostřednictvím telefonu na řídítkách. Abychom se cítili v sedle příjemně a měli vše pod kontrolou, máme nová gravel řídítka optimalizovaná pro jízdu na štěrku, šotolině a drobných nerovnostech. Geometrie počítá s krátkým představcem o délce 60 mm a uvolněným úhlem 69,5° u hlavové trubky. Naopak sedlová trubka je napřímená s úhlem 74° a zajišťuje pohodlný posed a efektivitu šlapání i v prudkých výjezdech. Veškerá kabeláž je úhledně integrována do rámu, jenž vrhá na všechny strany lesk své decentní tmavě modré metalízy „deep ocean“ s umírněným ztvárněním log. Je to zkrátka pastva pro oči. E-bike vypadá velice luxusně, a přitom díky blatníkovému obleku také nenápadně. K dispozici je pět velikostí, od XS až po XL, což je rozsah, jenž pokryje výšky postav jezdců od 166 až do 194 cm. My jsme měli možnost osedlat rám M, což už bylo na hraně pro jezdce nad 180 centimetrů, zato ti s menšími postavami si to užili náramně! I když nese plnou výbavu (a to jsme na nosič připnuli a plně naložili i jednu boční brašnu), je e-bike nesmírně živý a agilní. Posed na něm není nijak dramaticky natažený a spíše lze hovořit o uvolněné a pohodlné pozici přesně ve stylu gravelu. Dokonce i úchop za spodní část oblouků je velmi komfortní a naprosto přirozený – takové vyvážení posedu se skutečně povedlo. Že bude přední vidlice žehlit nerovnosti, to jsme čekali. Ale že nás bude tak příjemně hýčkat poměrně tuhé a sportovní sedlo, to bylo překvapení. Nepatrný pohyb sedla na proříznuté karbonové sedlovce je skutečně cítit a jeden by nevěřil, jak markantní zlepšení přinese jen pár milimetrů pružení!

SVĚTLO NEHASNE

Motor pracuje tiše a jemně a jízda ubíhá hladce. Občas zazvoní kamínek v blatníku, ale s tím je potřeba počítat. Benefit zakrytovaných kol si naplno užíváme při jízdě po rozblácené pěšině a při sjezdu po mokrém asfaltu. Zkrátka a dobře maximální komfort a pohodlí jezdce. Při nástupech ze sedla se celý stroj za přispění jezdce i motoru umí vybičovat k razantnímu zrychlení a je schopen zdolat i prudký a vpravdě spíše e-MTB výjezd. Stačí jen rozvážně vést přední kolo terénem, pracovat s rovnováhou a těžištěm a nezapomenout šlapat! Když to rozjedeme opačným směrem a svižně dolů, je potřeba mít rychlost pod kontrolou. Z tohoto pohledu jsou osazené brzdy skutečně špičkové a mají ohromující, dobře dávkovatelnou brzdnou sílu, které prospělo zvětšení kotoučů na 180 mm ve srovnání s běžným gravel a silničním průměrem 160 mm. Mimořádně jsme si užívali vyjížďky po městě, na nákupy i výlety. Když se nám párkrát, ještě v době zimního času, povedlo vracet se až po setmění, cesta byla díky osvětlení mimořádně jistá a bezpečná. Nejenže jsme skvěle viděli díky přednímu LED světlu, ale byli jsme rovněž nepřehlédnutelní a ze stran byla perfektně vidět inovativní světla v zadních patkách. Jednu věc jsme nevyzkoušeli, a to krajní situaci, když vybijete akumulátor a motor přestane pomáhat. Což o to, šlapat se dá stále a do cíle vždy nějak dojedeme, ale je-li tma, tak světla stále ještě zhruba dvě hodiny svítí ze zbytkové energie v baterii, aby se jezdec dostal bezpečně do cíle své cesty. To je skvělá vychytávka pro případ nouze.

VERDIKT

Jestli laskavému čtenáři mohlo v úvodu použité srovnání tohoto verzatilního elektrokola se švýcarským nožem připadat trochu přitažené za vlasy, tak nyní je už snad trochu poučenější a tuto metaforu chápe. Museli jsme ji nejprve pochopit i my, a že se nás za řídítky vystřídalo dost. Člověk nemusí být ani zkušený silničář nebo gravelista, aby tomuto elektrickému stroji přišel na chuť a sevření zahnutých řídítek si oblíbil. Jeho geometrie, osazení a schopnost přizpůsobení se různým stylům jízdy si každého doslova podmaní a o kvalitě a funkčnosti motoru, baterie a všech komponentů a doplňků nelze ani v nejmenším pochybovat. Základní výbavu elektrokola najdete v tabulce a kompletní přehled včetně geometrie je k dispozici na webu výrobce.


CANYON GRIZL:ON

Cena: 5 499 EUR

Rám: karbon (Canyon CF), pevná zadní osa 12 × 142 mm

Vidlice: RockShox Rudy, 40 mm, pevná přední osa 12 × 100 mm

Motor: Bosch Performance Line SX Motor

Baterie: Bosch CompactTube 400 Wh

Přehazovačka: Shimano GRX RX822, 12 rychlostí

Kazeta: Shimano Deore XT M810012, 10–45, 12 rychlostí

Kliky: FSA CK-220 IS

Řetěz: Shimano CN-M6100

Brzdy: Shimano RX820 Gravel, dvoupístkové, kotouče

Zapletená kola: DT Swiss HG1800 Spline 28, výška ráfku 25 mm, vnitřní šířka ráfku 24 mm

Pláště: Schwalbe Overland 45-622, šířka 45 mm

Představec: Canyon Stem ST0037

Řídítka: Canyon HB0064 Ergo, 31,8 mm, šířka 440 mm

Sedlo: Fizik Argo Terra X5

Sedlovka: karbonová Canyon S14 VCLS 2.0 CF

Pedály: platformové Trekking & City VP-536

Výrobce a prodejce: www.canyon.com/cs


 

Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.

Play Video
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.
LASOUL

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one