Gravelové kolo neboli gravelbike je vlastně klasické silniční nebo cyklokrosové kolo přizpůsobené dlouhým vyjížďkám nejen po pevném povrchu, ale i po nezpevněných cestách a ve volném terénu. Základním rozlišovacím prvkem od silničních anebo cyklokrosových kol jsou pro gravel typické tyto základní charakteristiky: objemné pláště, kotoučové brzdy, speciální gravelový řadicí systém a převody, delší rozvor, uvolněný úhel vidlice pro větší stabilitu i pohodlí a také hliníkový, ocelový nebo karbonový rám s pevnou vidlicí. Elektrogravel potom znamená, že na takovém stroji nechybí motor, baterie a ovládání. Motor může být středový nebo zadní nábojový a baterie přiznaná anebo integrovaná do rámu.
TROCHA TEORIE
V disciplíně gravelbiků se střetávají dva pohledy na věc. Někdo zastává názor, že gravel je takový kočkopes a neumí ani jedno pořádně. Vždyť kdo chce do terénu, tak si pořídí pořádné horské kolo nebo elektrokolo a může drtit lesní a polní nerovnosti včetně kořenů. A kdo chce rychlost, nástupy na horizontech a pořádný tah v kopcích, tak ten si pořídí elektrickou silničku ideálně na galuskách, na které může trhat rychlostní rekordy a velice rychle svištět po asfaltu. Gravel zůstává někde mezi těmito dvěma dogmaty a částí cyklistické komunity je dokonce považován za „nepovedeného křížence“. Na asfaltu pořádně nejede, na kořenech a kamenech pekelně drncá a v písku, bahně a zatáčkách na šotolině zase ustřeluje anebo se zabořuje a ztrácí stopu. Nicméně gravely jsou naše oblíbené stroje a s elektrickými pohony dvojnásob. Každý z nich je originál a svou geometrií a osazením napoví, jaké jsou jeho nejsilnější stránky: nejlépe se cítím v tomto terénu, dobře jedu na tomto povrchu, líbí se mi jezdit tímto stylem… Navíc na konkrétní charakteristiku a silná i slabá místa jednoho každého e-gravelu má zásadní vliv také použitý typ pohonu. Tedy výkon motoru, jeho typ a umístění, kapacita baterie, jízdní projev a v neposlední řadě také odpor klik a středu při šlapání v rychlostech nad limit 25 km/h.
TEST VŽDY NAPOVÍ
Před nákupem je tedy dobré vyzkoušet každé elektrokolo, tedy pokud si nejste přesně jisti výběrem anebo nemáte přímou osobní zkušenost nebo zážitek. Testovací jízda vždy nejlépe napoví. Otestovali jsme pro vás elektrický gravel domácí značky 4EVER. Firma ze severomoravské Studénky je výrobcem klasických kol i elektrokol. Pro zájemce o moderní trendy nachystala model Engrave, konkrétně zde máme v testu variantu Engrave PRO v barevném provedení titanovo-metalické stříbrné (existuje ještě druhá barevná varianta a také verze Engrave Flat s rovnými řídítky).
RÁM & SPOL.
Základní koncepcí tohoto stroje je hliníkový rám s integrovanou baterií, pohonem v náboji zadního kola a karbonovou vidlicí vpředu. Dominantním prvkem je hlavní šikmá trubka osmihranného průřezu, která ve svých útrobách ukrývá integrovanou baterii. Zbylé části rámu působí subtilněji a mají ladné, sportovní a dynamické tvary. Horní rámová trubka má velmi mírný sloping a je horizontálně trochu zploštělá pro docílení patřičné tuhosti. V přední části u představce je do trubky vsazeno podsvícené tlačítko systému FSA, jímž se aktivuje pohon a kliknutím mění jednotlivé režimy motoru (od zeleného Eco přes modrý, žlutý a oranžový až k nejsilnějšímu červenému Boost). Vpředu je výrazným prvkem masivní hlavová trubka nesoucí logo výrobce. Karbonová vidlice má dole subtilní nohy, jež se směrem nahoru rozšiřují a jsou podélně zploštělé kvůli aerodynamice a obtékání vzduchu a také požadované tuhosti do stran a současně flexi v podélném směru. Naopak proti zásadám aerodynamiky (ale zase velmi oblíbené!) jsou na každém kole veškeré gravelové doplňky, rozuměj nosiče, nástavce a brašny. A při podrobném zkoumání tohoto kola najdeme přípravu na montáž příslušenství a zaslepené otvory na přední vidlici, na rámu i na zadním trojúhelníku, kam tedy nadšenec do cestování může namontovat vše potřebné. Zadní vzpěry i vidlice jsou spojeny se sedlovou trubkou v celkem kompaktní a malý trojúhelník, jenž je tuhý do boku, ale zároveň dokáže pohltit část vibrací od zadního kola, v našem případě obtěžkaného také nábojovým pohonem. Co se týče maximální podpory tuhosti rámu a jeho tvarové stálosti, je potřeba zmínit také výztuhu v místě spojení šikmé rámové trubky se středem kola. Zde, ve spodní části rámové trubky, je integrována subtilní baterie, takže je tento spoj vyztužen extra kusem hliníku a najdeme zde také krytou zdířku pro nabíjení pohonu FSA.
Hodně zmiňujeme tuhost a pevnost, a přitom chceme každý zažít také trochu pohodlí. Vězte, že na absorpci nárazů z nerovného podkladu mají zásadní vliv zapletená kola a pláště, což jsou v případě e-gravelu klíčové komponenty. Na e-biku Engrave jsou to 40 milimetrů široké pneumatiky Schwalbe na kolech s ráfky Mach, zadní je zapleteno do nábojového motoru. Kokpit je hliníkový a řídítka mají příjemný tvar, z větší části bližší tradičním obloukům silničních „beranů“. Estetika stroje je v decentní tmavě titanové barvě zdobené stříbrným motivem. V podobném duchu umírněného luxusu se zde prezentuje také špičková gravelová sada Shimano GRX s 11 rychlostmi. A to včetně hydraulických kotoučových brzd s esteticky dokonale zpracovanými třmeny.
SÍLA V ZADNÍM KOLE
Byli jsme zvědavi na motor a jeho projev i naladění od výrobce FSA. Už dříve jsme s podobnými pohony (Mahle a Ebikemotion X35) jezdili na modelech Orbea, Lapierre, Merida, Bianchi, Focus a dalších silničních elektrokolech, takže víme, jak fungují. Lehká nabíječka se snadno vejde do batohu nebo brašny na delší vyjížďku. Ovládání tlačítkem na rámové trubce je jednoduché a intuitivní, stejně jako změny mezi jednotlivými režimy, barevně odlišenými. Přecvaknutí módu pohonu za jízdy je bezproblémové, jen je potřeba dávat pozor při přehmatávání a držení řídítek jednou rukou. Na drncavých a klikatých cestičkách bývají nečekaná překvapení, zvláště když chce jezdec rychle zvýšit podporu motoru, současně řadit, a ještě u toho vybírat zatáčku anebo volit ideální stopu mezi kameny vyčuhujícími z hlíny. Jeden by řekl, že podpora 42 Nm točivého momentu není moc, ale uvědomme si, že sportovní zadní pohon tu není proto, aby jezdce vystřelil ze sedla! Jedná se o asistenci stupňovanou od nuly postupnými režimy až po nejsilnější, s červeným LED podsvícením tlačítka na rámu. Elektrický gravel s motorem v zadním náboji exceluje při překonávání kopců ve vyšší než šnečí rychlosti. Pokud totiž lámete nejlehčí převod do strmého krpálu, tak se při příliš pomalé rychlosti a poklesu otáček podpora motoru může přerušit. Je to nepříjemné, ale díky citlivému rychlostnímu a tlakovému senzoru stačí jemně povolit tlak do pedálů a pak zase zabrat. Motor poté opět dostane správný impulz a začne pracovat. Jestliže při pomalých výjezdech můžeme pociťovat lehkou nejistotu, tak při vyšším tempu už motor pracuje bez zaváhání. V takovém případě pomáhá podle režimu podpory, jaký zvolíte. A když se rychlost zvedá a překonáte hranici 25 km/h, motor se decentně odpojí, ale jezdec pokračuje v úsilí a šlape dál. Odpor šlapání není ve středové oblasti žádný, takže je to čistě a jen souboj e-bikera s hmotností elektrokola a případnou gravitací nebo protivětrem.
TOUR DE FRANCE NEHROZÍ
Abychom prověřili naše schopnosti podpořené motorem decentně ukrytým v zadním kole, připojili jsme se na dlouhém asfaltovém úseku ke dvojici svižně švihajících silničních cyklistů. Ve stoupání a delším kopci na silnici plné zatáček jsme se bez potíží dokázali udržet „v háku“ a ještě stačili s trénovanými borci konverzovat. Naše úsilí společně s podporou motoru bohatě stačilo na udržení tempa s lépe trénovanými jezdci na závodních kolech. Kdyby měl kopec dvojnásobnou délku, tak bychom dokázali bez problémů zrychlovat až k hranici 25 km/h a závodníky buď pořádně potrápili, anebo nechali za zády… Ovšem stoupání skončilo a na vrcholu výjezdu se profil změnil v rovinku, postupně se svažující k prvním zatáčkám a opět celkem členitému sjezdu až do další vesnice. Už na horizontu se oba borci zvedli ze sedel, založili řetězy na těžší převody a začali velice dynamicky nabírat rychlost pro následující klesavý úsek, kde chtěli zalehnout do řídítek ve sjezdové pozici. My jsme se chtěli také pokusit o stejně oslňující odpich, ale přiznáváme, že akcelerace ze zhruba 20 km/h na nějakých 35 až 40 km/h v tomto mírně klesajícím úseku nebyla tak drtivá a svižná, jak jsme doufali. Ale díky dobré aerodynamice a vyšší hmotnosti našeho stroje jsme se nakonec i ve sjezdu dokázali držet „na dostřel“ od zmíněné dvojice, která svým tréninkovým okruhem prolétávala s naprostým klidem a rutinou. Na křižovatce jsem jen zavolali na pozdrav a současně došli k závěru, že naše gravelové obutí se jaksi lepí k asfaltu a prostě není ideální pro měření sil s jezdci Tour de France. Odebrali jsme se tedy na polní a lesní cesty, kde už to odsýpalo podle našich představ. Engrave se ukázal být jako velmi stabilní ve sjezdech a průletech přes hliněné či šotolinové a štěrkové pasáže, a přitom obratný v zatáčkách a nečekaných odbočkách. Při akceleraci a změnách tempa nebo při náhlé otočce v úzké zatáčce je potřeba relativně těžký stroj vždy zase rozpohybovat, ačkoli citlivý senzor aktivuje motor i při celkem nepatrném pootočení zadního kola a snaží se s jezdcem velmi dobře spolupracovat.
VERDIKT
Elektrický gravel 4EVER Engrave vyniká svými univerzálními schopnostmi. Na silnici se díky tradičně konstruovanému rámu velmi blíží závodním strojům. Výměna plášťů za hladší a s menším valivým odporem by z něho udělala opravdového rychlíka na tréninkové vyjížďky i svižné přesuny anebo dojíždění po pevných cestách. Mimo veřejné komunikace pak záleží na ambicích jezdce, kam si troufne s pevným rámem a sice terénními, ale stále úzkými pneumatikami. Krátká zadní stavba a ne příliš podkopnutá přední vidlice dovolují obratné kličkování a ježdění na rychlých a členitých okruzích po hladkých pěšinách ve stylu cyklokrosu, to může být pro někoho také zábavné. Řadicí sada funguje příkladně bez jediné chyby. Brzdové páky a de facto celá řídítka nabízejí ergonomický úchop ve více polohách podle preferencí jezdce a se sportovní pozicí na tomto kole jsme neměli jediný problém. Umíme si ho představit jako zajímavý doplněk do flotily pro nadšeného hobby jezdce a milovníka silničních kol, jenž na takovém elektrokole s baterií a motorem snadno zdolá dlouhá stoupání a může se pohybovat i po rozbitých cestách. Narozdíl od bezmotorového kola tento model opravdu krásně jede i do prudkých kopců, takže trénink tím může být pestřejší a trasa vedena i dosud neprobádanými místy. Případně to může být vyloženě kondiční nástroj a doplňková aktivita pro člověka, který chce jen na hodinu denně skočit na kolo a rychle zmizet do nejbližšího lesa, parku anebo na polní cesty za vesnicí pročistit si hlavu a mít pořádný vítr ve tváři.
Text: Pavel Nekvinda, foto: Martin Půlpán, www.scottmtb.cz
SPECIFIKACE MODELU 4EVER Engrave PRO
Cena: 71 990 Kč
Rám: Alu E7005, gravel geometrie, integrovaná baterie
Vidlice: Carbon Durable, pevná osa 12 mm
Motor: FSA System HM 1.0 (250 W, 42 Nm)
Baterie: FSA Intube 252 Wh, 7 Ah, 36 V
Převodník: FSA Gossamer, 44 zubů
Řazení + brzdové páky: Shimano GRX ST-RX600, 1×11 rychlostí
Přehazovačka: Shimano GRX RD-RX812
Kazeta: Shimano CS-M7000, 11 rychlostí, pastorky 11–42
Řetěz: Shimano CS-HG600, 11 rychlostí
Brzdy: Shimano GRX BR-RX400, kotouče 160 mm
Náboje: přední Shimano HB-RS470, 12 mm pevná osa, zadní FSA Gravel nábojový motor
Ráfky: Mach1 Gravel Disc
Pláště: Schwalbe G-ONE Allround 40-622
Pedály: Union SP-600
Řídítka: FSA Race Bar Vero Compact
Představec: FSA Race 31,8mm
Sedlovka: FSA Gossamer
Sedlo: Selle Italia X-LR SF
Hmotnost: 14,9 kg (motor a baterie váží 3,98 kg)
Výrobce a distributor: www.4ever.cz