TEST: Radost až na kost

Elektromobil Škoda Enyaq je vlajkovou lodí domácí automobilky a oblíbeným vozem nejen u nás, ale i na zahraničních trzích. Přitahuje pozornost, má své obdivovatele, ale najdou se i tací, kterým se nelíbí. O jejich přízeň musí ještě zabojovat, má na to. Alespoň nás o tom přesvědčil nádherně červený model Škoda Enyaq RS iV 80x.

STRUČNĚ A JASNĚ

Kompaktní, leč ve skutečnosti celkem mohutné a respekt budící menší SUV je výkladní skříní výrobce, co se týče vývoje a výroby elektromobilů. Podvozkovou platformu, motory a baterie sdílí v rámci koncernu i s elektrickými vozy Volkswagen ID., nicméně k tomu přidává svůj design a originální prvky. Enyaq si dokonce podmanil konvoj aut na Tour de France, kam Škoda Auto dodává doprovodné vozy. Většina z nich už je elektrických a v červeném modelu Enyaq totožné barvy Velvet Red, jakou vidíte na obrázku, jezdí před pelotonem závodníků samotný ředitel nejznámějšího cyklistického závodu na světě. Rychle, tiše a bezemisně.

INTERIÉR A VÝBAVA

Interiér je vyvedený v paketu RS a působí luxusně včetně kvalitních sedaček s dobrým bočním vedením. Vpředu je dostatek místa a rovněž vzadu se pohodlně usadí i dlouháni. Před volantem je malý základní štít v podobě displeje s nejnutnějšími ukazateli a také se na skle zobrazují údaje head-up displeje. Masivní 13palcový dotykový displej je potom ve středu přístrojové desky a je to dominanta celého interiéru. V dobré grafice a s rychlou odezvou lze snadno spárovat telefon, vyhledat trasu, a hlavně obsluhovat další funkce, ať už se týkají údajů o vozidle anebo pohodlí a atmosféry uvnitř.

MOTOR, JÍZDA, NABÍJENÍ

Tvary karoserie Škody Enyaq jsou nadčasové, dynamické a sportovně dravé. Celé to umocňují velká, 21palcová kola, která vyplňují prakticky celé podběhy. Ve verzi s přídomkem RS, tedy známou škodováckou zkratkou pro rallye sport, máme sportovní paket. To znamená nárazníky, zmíněná kola a také o něco snížený sportovní podvozek. Srdce milovníka rychlého svezení se musí rozbušit zvláště při vědomí, že zadní nápravu pohání motor o výkonu 150 kW a vpředu pracuje motor s výkonem 80 kW. Jejich celkový výkon pak výrobce uvádí jako 220 kW (300 koní) a točivý výkon 460 Nm. Napájení je z bateriových článků vyskládaných v podlaze podvozku koncernové platformy MEB. Z její kapacity 80 kWh se uvádí jako využitelných 77 kWh. Po vstupu do vozu stačí šlápnout na brzdu, na středové konzoli ťuknout do ovladače na režim D a potom už jenom přidat. Rozjezd je sebejistý, auto je silou od všech poháněných kol přitlačeno k silnici a ihned akceleruje. Okamžitě máte k dispozici plný výkon a motor je pružný v celém spektru až do dálničních rychlostí. S obrovskou jistotou a lehkostí plujete krajinou a v zatáčkách není problém držet stopu bez sebemenší ztráty adheze. Navzdory hmotnosti vozu přes 2,2 tuny je podvozek špičkový a vyvážený. Řízení je rychlé a citlivé, zvláště v režimu Sport. Brzdy jsou dostatečně silné. Nebudete je ale potřebovat zase tak často, neboť tu máte možnost plachtění anebo vícestupňovou rekuperaci pomocí pádel pod volantem. S nejsilnější rekuperací stačí de facto používat jen pedál plynu (Pozn. redakce: Proč se tomu vlastně říká plyn, když většina aut je na benzín, naftu anebo na elektřinu?) a zpomalovat pouze ubráním až takřka do zastavení. Uvnitř kabiny panuje ticho a vy si užíváte jízdu.

Na nejrychlejších nabíječkách zvládne baterie maximální nabíjecí výkon kolem 135 kW, což stačí k tomu, abyste si udělali přestávku, občerstvili se a za patnáct nebo dvacet minut mohli pokračovat dál. Dojezd v optimálních podmínkách a s ekonomickou spotřebou oscilující kolem 18 kW/100 km může být klidně až 400 kilometrů. Skutečně se ho dá dosáhnout, nejlépe plynulou jízdou ve městě a na okreskách. Při častější akceleraci a svižnějších přesunech se budete pohybovat kolem 20–22 kW na 100 kilometrů a při rychlé dálniční rychlosti může spotřeba vzrůst až k 25 kW/100 km. Je to v rukou řidiče, v citlivosti nohy na pedálu, využívání režimu plachtění a celkově velké setrvačnosti pohybu vozu, pokud mu to povolíme.

VEZEME E-BIKE

Délka auta je 4 653 mm, výška 1 605 mm, šířka 1 879 a rozvor na hodnotě 2 772 mm. Praktický a hluboký zavazadelník se hodí, když potřebujete převézt jedno nebo dvě elektrokola. Dovnitř je složíte v případě, že budou zadní sedačky neobsazené, sklopí se a vytvoří úložný prostor přes 1 700 litrů. Protože testovaný vůz disponoval výklopným tažným zařízením, mohli jsme využít nosič a elektrokola bezpečně uchytit na něj.
E-biky jsou za zadním kufrem pěkně schované a vůz si stále zachovává svoji dobrou aerodynamiku, ačkoli koeficient odporu vzduchu Cx 0,257 bude po instalaci nosiče a elektrokol a se vzrůstající rychlostí mírně stoupat.

VERDIKT

Enyaq iV 80x ve verzi RS se nedá jednoduše zaškatulkovat jako sportovní, rodinný nebo pracovní vůz, protože u svých majitelů plní nepočítaně různých rolí. Je rychlý, sportovní, čitelný a bezpečný, jednoduše se ovládá a je pohodlný pro řidiče i posádku. Má skvělé jízdní vlastnosti a pohon na všechna čtyři kola, poradí si s každou nepříjemnou situací. Je příjemně tichý a také velmi praktický. Pozor, není úplně levný a konkurence, mnohdy nabízející jiný a výhodnější poměr ceny, výkonu a užitných vlastností, mu rapidně rychle vyrůstá hned za plotem. To nic nemění na tom, že je to špičkový vůz domácí značky a že má co nabídnout, včetně několika variant podle motorizace, akumulátoru a výbavy vozu. Jeho cena startuje od 1 239 900 Kč, základní verze s námi testovaným motorem a baterií bez příplatkové výbavy začíná na 1 644 900 Kč a námi testovaný vůz v této luxusní výbavě má cenovku 1 823 400 Kč. Je to zkrátka poctivé auto z Mladé Boleslavi. Každé svezení v něm slibuje příjemné zážitky a vy se budete těšit na další jízdu!

Více informací na www.skoda-auto.cz anebo u dealerů značky.

         PRO

  • výkon a pružné zrychlení
  • komfort a pohodlí
  • skvělý podvozek a pohon 4 × 4
  • design a zpracování

         PROTI

  • zatím maximální kapacita baterie pouze 80 kWh
  • vyšší cena

Text: Ondřej Vysypal, foto: Martin Kremla, autor

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one