Elektromobil Škoda Enyaq je vlajkovou lodí domácí automobilky a oblíbeným vozem nejen u nás, ale i na zahraničních trzích. Přitahuje pozornost, má své obdivovatele, ale najdou se i tací, kterým se nelíbí. O jejich přízeň musí ještě zabojovat, má na to. Alespoň nás o tom přesvědčil nádherně červený model Škoda Enyaq RS iV 80x.
STRUČNĚ A JASNĚ
Kompaktní, leč ve skutečnosti celkem mohutné a respekt budící menší SUV je výkladní skříní výrobce, co se týče vývoje a výroby elektromobilů. Podvozkovou platformu, motory a baterie sdílí v rámci koncernu i s elektrickými vozy Volkswagen ID., nicméně k tomu přidává svůj design a originální prvky. Enyaq si dokonce podmanil konvoj aut na Tour de France, kam Škoda Auto dodává doprovodné vozy. Většina z nich už je elektrických a v červeném modelu Enyaq totožné barvy Velvet Red, jakou vidíte na obrázku, jezdí před pelotonem závodníků samotný ředitel nejznámějšího cyklistického závodu na světě. Rychle, tiše a bezemisně.
INTERIÉR A VÝBAVA
Interiér je vyvedený v paketu RS a působí luxusně včetně kvalitních sedaček s dobrým bočním vedením. Vpředu je dostatek místa a rovněž vzadu se pohodlně usadí i dlouháni. Před volantem je malý základní štít v podobě displeje s nejnutnějšími ukazateli a také se na skle zobrazují údaje head-up displeje. Masivní 13palcový dotykový displej je potom ve středu přístrojové desky a je to dominanta celého interiéru. V dobré grafice a s rychlou odezvou lze snadno spárovat telefon, vyhledat trasu, a hlavně obsluhovat další funkce, ať už se týkají údajů o vozidle anebo pohodlí a atmosféry uvnitř.
MOTOR, JÍZDA, NABÍJENÍ
Tvary karoserie Škody Enyaq jsou nadčasové, dynamické a sportovně dravé. Celé to umocňují velká, 21palcová kola, která vyplňují prakticky celé podběhy. Ve verzi s přídomkem RS, tedy známou škodováckou zkratkou pro rallye sport, máme sportovní paket. To znamená nárazníky, zmíněná kola a také o něco snížený sportovní podvozek. Srdce milovníka rychlého svezení se musí rozbušit zvláště při vědomí, že zadní nápravu pohání motor o výkonu 150 kW a vpředu pracuje motor s výkonem 80 kW. Jejich celkový výkon pak výrobce uvádí jako 220 kW (300 koní) a točivý výkon 460 Nm. Napájení je z bateriových článků vyskládaných v podlaze podvozku koncernové platformy MEB. Z její kapacity 80 kWh se uvádí jako využitelných 77 kWh. Po vstupu do vozu stačí šlápnout na brzdu, na středové konzoli ťuknout do ovladače na režim D a potom už jenom přidat. Rozjezd je sebejistý, auto je silou od všech poháněných kol přitlačeno k silnici a ihned akceleruje. Okamžitě máte k dispozici plný výkon a motor je pružný v celém spektru až do dálničních rychlostí. S obrovskou jistotou a lehkostí plujete krajinou a v zatáčkách není problém držet stopu bez sebemenší ztráty adheze. Navzdory hmotnosti vozu přes 2,2 tuny je podvozek špičkový a vyvážený. Řízení je rychlé a citlivé, zvláště v režimu Sport. Brzdy jsou dostatečně silné. Nebudete je ale potřebovat zase tak často, neboť tu máte možnost plachtění anebo vícestupňovou rekuperaci pomocí pádel pod volantem. S nejsilnější rekuperací stačí de facto používat jen pedál plynu (Pozn. redakce: Proč se tomu vlastně říká plyn, když většina aut je na benzín, naftu anebo na elektřinu?) a zpomalovat pouze ubráním až takřka do zastavení. Uvnitř kabiny panuje ticho a vy si užíváte jízdu.
Na nejrychlejších nabíječkách zvládne baterie maximální nabíjecí výkon kolem 135 kW, což stačí k tomu, abyste si udělali přestávku, občerstvili se a za patnáct nebo dvacet minut mohli pokračovat dál. Dojezd v optimálních podmínkách a s ekonomickou spotřebou oscilující kolem 18 kW/100 km může být klidně až 400 kilometrů. Skutečně se ho dá dosáhnout, nejlépe plynulou jízdou ve městě a na okreskách. Při častější akceleraci a svižnějších přesunech se budete pohybovat kolem 20–22 kW na 100 kilometrů a při rychlé dálniční rychlosti může spotřeba vzrůst až k 25 kW/100 km. Je to v rukou řidiče, v citlivosti nohy na pedálu, využívání režimu plachtění a celkově velké setrvačnosti pohybu vozu, pokud mu to povolíme.
VEZEME E-BIKE
Délka auta je 4 653 mm, výška 1 605 mm, šířka 1 879 a rozvor na hodnotě 2 772 mm. Praktický a hluboký zavazadelník se hodí, když potřebujete převézt jedno nebo dvě elektrokola. Dovnitř je složíte v případě, že budou zadní sedačky neobsazené, sklopí se a vytvoří úložný prostor přes 1 700 litrů. Protože testovaný vůz disponoval výklopným tažným zařízením, mohli jsme využít nosič a elektrokola bezpečně uchytit na něj.
E-biky jsou za zadním kufrem pěkně schované a vůz si stále zachovává svoji dobrou aerodynamiku, ačkoli koeficient odporu vzduchu Cx 0,257 bude po instalaci nosiče a elektrokol a se vzrůstající rychlostí mírně stoupat.
VERDIKT
Enyaq iV 80x ve verzi RS se nedá jednoduše zaškatulkovat jako sportovní, rodinný nebo pracovní vůz, protože u svých majitelů plní nepočítaně různých rolí. Je rychlý, sportovní, čitelný a bezpečný, jednoduše se ovládá a je pohodlný pro řidiče i posádku. Má skvělé jízdní vlastnosti a pohon na všechna čtyři kola, poradí si s každou nepříjemnou situací. Je příjemně tichý a také velmi praktický. Pozor, není úplně levný a konkurence, mnohdy nabízející jiný a výhodnější poměr ceny, výkonu a užitných vlastností, mu rapidně rychle vyrůstá hned za plotem. To nic nemění na tom, že je to špičkový vůz domácí značky a že má co nabídnout, včetně několika variant podle motorizace, akumulátoru a výbavy vozu. Jeho cena startuje od 1 239 900 Kč, základní verze s námi testovaným motorem a baterií bez příplatkové výbavy začíná na 1 644 900 Kč a námi testovaný vůz v této luxusní výbavě má cenovku 1 823 400 Kč. Je to zkrátka poctivé auto z Mladé Boleslavi. Každé svezení v něm slibuje příjemné zážitky a vy se budete těšit na další jízdu!
Více informací na www.skoda-auto.cz anebo u dealerů značky.
PRO
- výkon a pružné zrychlení
- komfort a pohodlí
- skvělý podvozek a pohon 4 × 4
- design a zpracování
PROTI
- zatím maximální kapacita baterie pouze 80 kWh
- vyšší cena
Text: Ondřej Vysypal, foto: Martin Kremla, autor