Prémiový terénní křižník

Top model značky 4EVER nadchne jízdními vlastnostmi a motorem Brose.

Svoje první celoodpružené elektrokolo představil domácí výrobce 4EVER už v loňské sezoně. Protože nejvyšší řady svých modelů nabízí s prémiovými pohony Brose, dal si záležet na tom, aby také jeho terénní full splňoval skutečně ta nejpřísnější kritéria z pohledu designu, geometrie, zpracování i osazení. Toto zadání se návrhářům a konstruktérům podařilo splnit na jedničku a 4EVER Powerstream, jak tento e-MTB full pojmenovali, je nepřehlédnutelným a kvalitním elektrickým celopérem do terénu. Ale pozor, ne pro jakéhokoli e-bikera. Musí to být někdo, kdo si potrpí na luxusní a pohodlné svezení. Někdo, kdo naplno ocení projev špičkového, silného a nadprůměrně tichého středového motoru Brose s nekompromisním a lineárním proudem podpory ke šlapání.

TRADICE A KVALITA
Za desetiletí existence si bicykly 4EVER od výrobce ze severomoravské Studénky vybudovaly na domácím poli tu nejlepší pověst. Klíčem k úspěchu u zákazníků je důraz na kvalitní výrobu a osazení těmi nejlepšími komponenty z pohledu funkce, spolehlivosti a ceny, pochopitelně vždy přesně na míru konkrétnímu modelu a jeho cenovému zařazení. Můžete si tak být jisti, že za danou cenu máte na kole to nejlepší a to, co nejlépe funguje, ale současně nepřiplácíte za komponent, který by cenu zbytečně zvedal. Použít ty správné a kvalitní díly je jedna věc, vyrobit elektrokolo pak věc druhá. Díky stojanové montáži kol i elektrokol 4EVER je garantována ta nejvyšší kvalita, což mohou mimochodem potvrdit i pracovníci servisů, kteří se s produkty značky 4EVER následně setkávají, když chystají kola pro své zákazníky. V této souvislosti se hodí upozornit také na další benefit elektrokol 4EVER, což je výrobcem poskytnutá prodloužená tříletá záruka. Budoucí majitel tohoto e-biku se také může radovat z toho, že elektrokolo 4EVER má zdarma pojištěno proti krádeži na jeden rok, neboť po tuto dobu za něj pojistné hradí právě výrobce a dává tím zákazníkům další užitečný dárek.

SÁZKA NA SHIMANO

U svých elektrokol firma vsází na řadicí a brzdové sady Shimano a renomované pohonné jednotky Bafang, FSA a Brose. Protože zde máme v testu vlajkovou loď se silným středovým motorem, řeč je pochopitelně o nejvyšší motorizaci Brose S-Mag s krouticím momentem 95 Nm. Energii pak dodává vysokokapacitní akumulátor od značky BMZ, který má kapacitu 825 Wh. Režimy motoru měníme subtilním ovladačem na řídítkách, na kterém je barevný displej se všemi potřebnými údaji. Díky vysoké kapacitě akumulátoru, jenž je úhledně skryt v hlavní šikmé trubce hliníkového rámu a dá se pochopitelně v případě potřeby odemknout a vyjmout, máme k dispozici dojezd minimálně 120 až 150 kilometrů, pokud aktivně šlapeme a používáme zejména nižší a střední režimy dopomoci. K dlouhému výletu po horách a zdolání klidně i půl druhého tisíce nebo dvou tisíc metrů převýšení akumulátor postačuje a vy se na Powerstreamu perfektně svezete! Kdo naopak více než túry vyznává intenzivní terénní řádění na blízkých trailech anebo v nejbližší lesíku, ten si jistě bude užívat i nejsilnějšího režimu dopomoci a více se pokládat do agresivních průjezdů zatáčkami, aby naplno využil potenciál a výkon motoru.

CELEK A JEHO ČÁSTI

Funkčnost elektrokola posuzujeme výhradně jako celek, neboť jsme si vědomi, že jeden bez druhého, třetího anebo čtvrtého a tak dále zkrátka sám fungovat nemůže. Proto je nezbytné, aby spolehlivě a přesně pracovala řadicí soustava, což jsou v našem případě kliky FSA a dvanáctirychlostní Shimano. Zde nemáme skutečně ani nejmenších výhrad, neboť funkce řazení je příkladná, tedy rychlá, přesná a spolehlivá. Stejné je to i v případě brzd, které na velkém, 203milimetrovém kotouči vpředu a menším 180milimetrovém kotouči vzadu pracují spolehlivě a umějí se doslova zahryznout, je-li třeba. Současně ale nabízejí i perfektní dávkovatelnost výkonu a ani v delších sjezdech nevadnou, jen je dobré občas povolit sevření pák, brzdit spíše přerušovaně a nechávat brzdy průběžně zchladnout (to ostatně platí obecně, nejen u tohoto elektrokola). Skvěle fungujícím článkem celého
e-bikového komplexního organismu je odpružení. Zdvih vidlice i tlumiče je 140 mm a obě vzduchové jednotky značky RockShox pracují v souhře, dají se nafoukat na správný tlak a umožňují precizní regulaci tlumení i odskoku. V kombinaci s 29palcovými koly se podařilo najít skutečně to nejlepší, co do navržené geometrie pasuje a také přináší všechny kýžené efekty a výsledky.

BARVA JEZDÍ?

Okřídlenou větu „Barva nejezdí!“, kterou majitelé nových kol používají v případě, že daný stroj zakoupí ne čistě z estetických důvodů, ale spíše rychle a rozumem, s ohledem především na osazení, funkci a cenu, zdaleka neplatí v případě elektrické vlajkové lodi značky 4EVER, tedy celoodpruženého Powerstreamu. Přiveďte nám člověka, který by nahlas řekl, napsal a podepsal, že se mu chameleonový, světlem a sluncem stále se měnící odstín tohoto luxusního laku v kombinaci se zlatavě bronzovými a stříbrnými prvky nelíbí! Podle nás je to skvěle dotažený koncept, který se částečně drží již použitých různých jiných metalických laků a jejich kombinací u dalších horských elektrokol 4EVER, a současně jim utíká na míle dopředu tím, že je svým chameleonovým proměnlivým vzhledem skutečně na první pohled unikátní a exkluzivní. Takže pozor, tahle barva jezdí, a to na špici!

ZKUŠENOSTI Z TERÉNU A ZÁVODŮ

Výrobce má s celoodpruženými rámy zkušenost díky vývoji a inovacím této kategorie klasických horských fullů bez motoru, na kterých jezdí nejenom nadšenci, ale také hodně zažraní hobby jezdci, amatérští závodníci anebo třeba expediční jezdci. Proto se 4EVER pustil také do vývoje celoodpruženého rámu elektrokola. Nešlo to tak rychle a trvalo to dlouhé dva roky, než jsme se loni mohli na finální produkční verzi poprvé svézt. Neliší se od dnes testovaného e-biku, protože na dané špičkové specifikaci není potřeba měnit vůbec nic. Nasadili jsme jen vlastní pedály a rovnou naskočili do sedla. Svým pojetím je to stroj na hranici nízkozdvihové kategorie sportovních trailových fullů a s mírným nakročením do segmentu all-mountain e-biků a křižníků krajiny pro výlety doslova bez hranic. Kinematika zadní čtyřčepové stavby je propracovaná a kolo je neskutečně stabilní. Pomáhají tomu jistě také asymetricky tvarované a rozdílně uchycené spodní vzpěry, díky kterým zadní kolo drží kontakt s povrchem. Souhra s předním odpružením je příkladná a stačilo si trochu pohrát s nastavením vidlice a rozchodit její poněkud tupější projev k požadovanému maximálnímu využití zdvihu, se zachovanou citlivostí na jemné kodrcání a patřičnou tuhostí při dopadech z menších dropů nebo bunnyhopů.

PROBLÉM? VYŘEŠEN!

O spolehlivosti brzdové soustavy jsme již hovořili, takže opravdu nezbývá než posadit se za moderní trailový kokpit s krátkým představcem a precizní integrací kabeláže. Pamatujeme si, že u první verze trochu zlobil zámek teleskopické sedlovky a její dálkové ovládání, neboť při otočení řídítek a manipulaci s e-bikem často vyjížděla nahoru a za jízdy nám zase zajížděla, a to postupně s tím, jak byl bovden s ovládacím lankem více zanořený do rámu, a tím pádem v neustálém tahu. Jaká byla naše radost, když jsme na nynějším testovacím modelu už tento jev nezaznamenali a bylo nám vysvětleno, že při montáži tohoto prvku je lepší vést bovden s lankem k sedlovce volně pod baterkou a pouze jej opatřit obalem a zajistit proti klepání, nikoli jej protahovat těsnými vodicími úchyty, neboť v nich nemá možnost volného pohybu a postupně s každým otočením řídítek jde do většího tahu. Je to logické vysvětlení a předpokládá celkem jednoduchý mechanický zásah, nicméně kvůli demontáži baterie je beztak nejlepší, když toto opatření udělají rovnou ve výrobě, ať později majitelé Powerstreamů nemusí už vůbec nic řešit. Že je jízda tichá a nikde nic neklepe a nechrastí, to můžeme jenom potvrdit.

VERDIKT

Zmíněné ticho je při maximálním zápřahu motoru vlastně jen takovým jemným bzučením, ale bez jakéhokoli jiného nepříjemného zvuku. V tomto je jízdní projev dopilován k dokonalosti a pochopitelně perfektně sedí k nanejvýš kultivovanému chodu motoru Brose. Kokpit jsme v podstatě nemuseli upravovat, vše nám sedělo a vyhovovalo na výbornou. Široká řídítka zprostředkovávala informace o dění pod předním kolem a současně jsme díky nim mohli velice přesně manévrovat, projíždět zatáčky anebo držet směr. Obratnost v zatáčkách je podle nás tak na 75 až 80 procentech maximálního ideálu. Už jsme zažili ochotnější a „jezdivější“ trailový e-bike, ale co mu tedy v tomto hledu možná chybí, to mu zase přebývá v suverenitě a jistotě při přejezdech napříč krajinou. Zde se spoléháme na motor, baterii, brzy, řazení a kola s terénnímu pneumatikami a neohroženě se posunujeme vpřed. Nechceme se zbytečně opakovat, ale jízda na modelu 4EVER Powerstream je skutečným zážitkem a v jeho sedle má jezdec pocit jistoty i neohroženosti. Elektrokolo si zkrátka poradí se vším, ať už cesta po trailu vede nahoru nebo dolů. Troufáme si předpovídat, že nejenom cizí zájemci a noví fanoušci značky, ale i stávající majitelé elektrokol 4EVER s pevnými rámy mohou patřit k té hlavní skupině zákazníků, pro které byl tento celoodpružený e-bike vytvořen.

SPECIFIKACE:

Cena: 118 990 Kč

Rám: Alu E7005 BOOST full suspension, integrovaná baterie

Vidlice: RockShock Psylo Gold 29 B, 140 mm

Tlumič: RockShock Deluxe Select+ 140 mm

Motor: Brose S-Mag 95 Nm

Baterie: BMZ integrovaná, 825 Wh (22,8 Ah, 36 V)

Převodník: FSA E-bike, 36 zubů

Přehazovačka: Shimano XT, RD-M8100, 12 rychlostí

Baterie: BMZ integrovaná, 825 Wh (22,8 Ah, 36 V)

Kazeta: Shimano SLX CS-M7100, 12 rychlostí (10–51 zubů)

Řetěz: KMC e12 Turbo

Brzdy: Shimano SLX BR-M7120, kotouče 203/180 mm

Náboje: Shimano SLX, BOOST, pevné osy 15 a 12 mm

Ráfky: MACH1, Cross R27 29

Pláště: Schwalbe MagicMary 29 × 2,4

Pedály: Union SP-600

Řídítka: 4EX sand blasted, 780 mm

Představec: 4EX sand blasted

Sedlovka: teleskopická

Sedlo: Selle Italia X3

Velikosti: 16, 18, 20

Hmotnost: 25 kg

Výrobce a distributor: www.4ever.cz

 

Play Video
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.
LASOUL

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one