TEST: Prémiové a rychlé svezení

Vyzkoušeli jsme svezení v elektrickém modelu BMW iX1 XDRIVE 30.

Kdo by neznal a občas neobdivoval automobily BMW s typickými ledvinkami na masce chladiče. Designéři značky rozhodně nezahálejí a tento signifikantní prvek s neutuchající invencí přenášejí na každý další model už desítky let – ať už se jedná o verzi se spalovacím motorem, hybridní vůz anebo elektromobil. Nejenom zmíněné ledvinky na masce, ale vlastně automobily BMW samy o sobě vyvolávají u lidí emoce a nenechávají je chladnými. Ten luxus, elegance, špičková technika a prvotřídní zpracování zkrátka vystupují z davu. O to více v případě elektromobilů, jejichž design je vždy odlišný a specifický, často extravagantní či kontroverzní. Měli jsme možnost vyzkoušet jeden z čistě elektrických vozů BMW, a sice zajímavý a unikátní model iX1.

STRUČNĚ A JASNĚ

Zajímavý je tento vůz zejména proto, že se jedná o nejmenší současný elektromobil značky, ačkoli jde o SUV s délkou 4,5 metru. Nic menšího BMW v nabídce zkrátka aktuálně nemá, protože legendární malé elektroauto i3 se už nevyrábí. Námi testovaný vůz ve stříbrnošedé metalíze Space Silver má typickou siluetu SUV BMW a vypadá sošně a krásně. Přesně v duchu zásad značky nabízí koktejl elegance a sportovní nabušenosti. Celou platformu a koncepci karoserie sdílí se spalovacím modelem X1. Dobře, je to už naposledy a zkusíme to vydržet, pomyslíme si v žertu s narážkou na dlouhý čumák testovaného vozu a nutnou daň za sdílenou platformu a zachování typického tvaru přední části.

INTERIÉR A VÝBAVA

Prvotřídní zpracování a vybrané materiály najdete na předních i zadních sedadlech. Je to kombinace kvalitních měkčených plastů, umělé kůže a dalších materiálů doplněných ještě kovovým dekorem a stylovými detaily. Infotainment s velkým displejem nabízí dostatek informací, rychlé ovládání a vynikající grafiku. Vyplatí se vše pečlivě nastudovat a podrobně se s celým systémem seznámit – jedině pak bude zážitek maximální a využijete všechny funkce nastavení. Zvláště když se proklikáte do aktivace režimu Sport a zazní umělý zvuk BMW Iconic Sounds, jenž zkomponoval filmový hudební skladatel Hans Zimmer.

MOTOR, JÍZDA A NABÍJENÍ

S výkonem 313 koní (230 kW) je k dispozici skutečně dostatek síly, navíc na všech čtyřech kolech se stabilním pohonem 4×4. Ať už se jedná o rychlou jízdu po dálnici anebo toulání po okreskách, tam všude jede auto jistě. Váží jen něco málo přes dvě tuny (2 085 kg), což je také příznivá hodnota. Poměr mezi výkonem a hmotností je tak optimální. Vozidlo je tuhé, adaptivní podvozek dobře sedí na silnici a perfektně tlumí nerovnosti, 20palcová kola s šířkou pneumatik 245 mm se doslova lepí k asfaltu. Točivý moment s oslnivou hodnotou 494 Nm se hodí do kopců i na bezpečné předjetí. S přesným řízením je radost vykrajovat zatáčky. Baterie s kapacitou 68 kWh (využitelná kapacita je 64,7 kWh) se dá na rychlonabíječkách ládovat výkonem až 130 kW, což je, přiznejme si, průměrná hodnota. Součástí výbavy je palubní nabíječka 22 kW s konektory CCS Combo a Mennekes.

VEZEME E-BIKE

Ačkoli pod přední kapotou není velký spalovací motor, nýbrž elektrický pohon, jenž zabírá méně místa, nepodařilo se tam umístit ani malý odkládací prostor na uložení nabíjecích kabelů, což je škoda. Ale zadní kufr je velký dostatečně (490 litrů) a dá se ještě zvětšit posunem a naklopením zadní řady sedadel na 520 litrů. Pod podlahou je navíc další odkládací prostor. Elektrokolo se na plocho vejde do kufru, pochopitelně po sklopení předních sedadel, ale počítejte spíše s nutností vytáhnout přední kolo, jedná-li se o delší terénní e-bike. My jsme uvnitř vezli jen elektrický gravel, ale jinak jsme využívali zadní nosič na elektrokola Thule Epos. Elektricky ovládané tažné zařízení snadno vyklopíte jedním stiskem tlačítka, je to otázka pár vteřin. Za tuto příplatkovou výbavu si BMW účtuje 27 tisíc korun, ale chvála bohu za to – využitelnost a praktičnost vozu tím obrovsky vzroste.

VERDIKT

Jízdu staršími vozy BMW s naftovými nebo benzinovými motory má za sebou asi každý milovník rychlého svezení, i kdyby jen na sedadle spolujezdce nebo v kamarádově autě. Ovšem pozor, svézt se novým a opravdu luxusním elektrickým vozem mnichovské automobilky, ponořit se do ohlušujícího ticha anebo mezi podmanivé tóny libé hudby a cítit zátah elektrického pohonu – to je zkrátka zážitek jiné úrovně, ať se na nás milovníci vůně spáleného benzinu nezlobí. Luxus a péče o řidiče i všechny pasažéry z auta vysloveně sálá, a když je potřeba jet rychle, umí se o komfort postarat i ve vyšší rychlosti. Jízda je bezpečná a svižná, spotřeba osciluje podle rychlosti, terénu a stylu jízdy mezi 17 a 22 kW na 100 km (pokud se rozhodnete autu opravdu naložit, ať už na dálnici anebo v horách, může být spotřeba ještě vyšší a oficiální dojezd 440 km může klesnout na reálných 300, nebo ještě méně kilometrů na jedno nabití). Příplatkové pakety sportovní M, Comfort a Innovation spolu s další výbavou nad rámec základní ceny (ta činí 1 359 800 Kč včetně DPH) dokáží vyšperkovat tento vůz opravdu na maximum, což je na finální faktuře oceněno konečnou sumou 1 891 712 Kč. Je i není to hodně. Záleží, s čím porovnáváte a co si můžete dovolit. Bavorák je prostě bavorák…

Více informací na www.bmw.cz anebo u dealerů značky.

 

            PRO

  • špičková technika, funkce a ovládání
  • sportovní podvozek a pohon 4×4
  • komfort, pohodlí, zpracování a design

            PROTI

  • podvozek a platforma společná se spalovací verzí BMW X1
  • využitelná kapacita baterie pouze necelých 65 kWh
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one