Cílem zákona je zvýšit bezpečnost cyklistů a pomoci dopravní policii, která dnes může postihovat jen případy končící nehodou. „Dosud byla vymahatelnost nulová, protože dopravní policie neví, jaký odstup je bezpečný. Návrh zákona jí v tomto pomůže,“ říká poslanec Petr Dolínek, který předložil návrh novely. Ten navrhuje bezpečný odstup při předjíždění minimálně 1,5 m tam, kde je to možné. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 km/h v hodině by podle Petra Dolínka stačila metrová vzdálenost.
„Ze statistik ze vzájemných srážek cyklisty s motorovým vozidlem si těžké následky odnáší v 98 % případů cyklista. Cyklisté nejsou v provozu chráněni bezpečnostními prvky vozidla, jejich ochranou před zraněním při nehodě je prostorový odstup od jiných účastníků. Proto je tato novela, byť se to nezdá, pro zvýšení bezpečnosti cyklistů v provozu tak důležitá a pro její podporu spojilo síly hned několik cyklistických organizací a podporovatelů,“ říká Daniel Mourek z Nadace Partnerství.
Zákon by mohl také prospět naplnění cílů stanovených v nové české strategii BESIP, která má snížit počet obětí nehod na polovinu. Cyklisté a pěší přitom patří mezi skupiny, kterým se strategie věnuje samostatně. Nový zákon dává policii do rukou nástroj, jak předejít případům, které dnes často končí vážným zraněním nebo dokonce smrtí.
„Hodnota 1,5 metru pro bezpečné předjíždění je uzákoněna v celé řadě evropských zemí. Toto pravidlo platí například v Německu, Portugalsku, Francii nebo Belgii,“ říká poslanec Jaroslav Vymazal, který návrh také podpořil. Debata spojená s úpravou legislativy probíhá například v Maďarsku nebo Slovinsku, zavedení čerstvě zvažuje také Slovensko.
O toto uzákonění se již několik let snažil například Roman Kreuziger, mnohonásobný účastník Tour de France. „Hlavním mottem naší kampaně je respekt. Vycházejme spolu, hledejme porozumění. Silnice budeme sdílet nadále, to je prostě fakt. Vím, že je i spousta neukázněných cyklistů, nemám pochopení pro jízdu bez přilby, po chodníku nebo pod vlivem. Jenomže cyklista je zranitelný účastník provozu, jeho jedinou deformační zónou je v lepším případě přilba. A pořád je lepší předjet i neukázněného člověka na kole v dostatečné boční vzdálenosti, než ho zabít a mít pak výčitky do konce života,“ prohlásil, když uváděl v život svůj projekt RESPEKT – JEDENAPULMETRU.CZ.