Značka Lovelec z Českého Těšína je stálicí na domácím trhu s elektrokoly a její modely zahrnují širokou škálu kategorií, a tedy i zákazníků. Postupem let můžeme sledovat rostoucí kvalitu a propracovávání se nejenom do nižší a střední třídy, ale tu a tam také do vyšších pater nabídky. Pro Lovelec je však stále alfou a omegou výborný poměr ceny a výkonu, čehož může být příkladem právě námi testovaný stroj Lovelec Sargo.
SILNÝ MOTOR
Kompaktní 29palcový hardtail je postaven na hliníkovém rámu a vybaven středovým motorem Dapu. Jedná se o vynikající motor používaný i dalšími výrobci. Možná nemá tak jemně vyladěný záběr do pedálů a nárůst krouticího výkonu jako prémiové a mnohem dražší motory, nicméně je charakteristický tichým chodem a skutečně vysokým výkonem. Pyšní se parametry 250 W výkonu a 95 Nm točivého momentu.
Když už jsme na začátku zabrousili do názvů jednotlivých modelů, tak vězte, že Sargo je především velmi hbitá mořská ryba. To neznamená, že byste s e-bikem Lovelec Sargo museli nutně pod hladinu. Naopak! Základem je precizně svařovaný rám z hliníkové slitiny řady 6061, který se nabízí ve velikostech, 17, 19 a 20,5“. Námi testovaná verze 19“ je trochu hraniční pro uživatelky s postavou menší než 170 centimetrů, ale rozhodně je přijatelná pro vyšší jezdkyně. Výrazně růžové barevné provedení kombinované s černou staví na esteticky příjemném kontrastu a umožňuje výborné sladění s doplňky výbavy.
VYSOKÝ DOJEZD
Mohutná spodní rámová trubka uvnitř skrývá integrovanou baterii s volitelnou kapacitou 540 nebo 720 Wh. I ta menší může být většinou dostatečná, ale pokud si chcete pojistit dlouhý dojezd na cykloturistických expedicích, volte větší akumulátor s teoretickým dojezdem přes 130 kilometrů.
Rám má v místě spojení se sedlovou trubkou navařenou vzpěru. Zajímavý je konec zadní stavby, kdy zadní vzpěry tvoří jeden celek a k němu jsou navařeny kovové pláty s patkami rámu. Rám tak krom potřebné tuhosti získá i jistou pružnost a jízdní komfort. Celkově je jeho geometrie navržena pro maximální pohodlí, ačkoli neztrácí sportovního ducha s přiznaným skloněním horní trubky, které zvětší prostor nad rámem a přidá rezervu pro bezpečné seskočení. Pro ženy je vždy lepší o něco zvýšená poloha řídítek a celkově kratší stavba, což se u tohoto dámského modelu projevuje naplno, neboť konstruktéři mají dámskou geometrii skutečně v malíčku!
ROZUMNÉ KOMPONENTY
Z použitých komponentů vyniká odpružená vidlice se zamykáním, která není sice vzduchová, ale u elektrokola s cenou kolem padesáti tisíc korun je to adekvátní a stále funkční díl. Japonské Shimano je přítomno na řadicí soustavě jen částečně, neboť páčky spolu s přehazovačkou jsou ze sady Shimano Alivio, ovšem řetěz je od renomované firmy KMC a roztáčí zadní kazetu kvalitního výrobce SunRace. To vše funguje dohromady velmi dobře. Brzdy jsou pochopitelně kotoučové od značky Tektro. Na hliníkových výpletech s dvojitými ráfky jsou obuty pláště Kenda s univerzálním vzorkem pro lehký terén i cyklostezky a silnice. Důraz na pohodlí budoucí uživatelky podtrhuje kvalitní sedlo od Selle Royal. Použité díly jsou skutečně kvalitní a dokládají to, že výrobce se nesnaží šetřit na základních věcech.
JÍZDA NAPLNO
V lehkém terénu se Sargo cítí skutečně jako ryba ve vodě, lesní pěšiny s kořeny, občas nějaká šotolina, kameny, rozdrncaná polní cesta anebo louka plná drnů a prohlubní – nic z toho není problém. Cílem není drtit tento pohodový stroj v těžkém terénu, ale prověřit ho na běžných površích a s důrazem na to, co předvede ve stoupání, nebo naopak ve sjezdu. Se silným pohonem je pohyb na jakémkoli podkladu opravdová radost a zábava. Limitem ve výjezdu je možná velikost zadního pastorku 32 zubů, který neumožní roztočit nohy vyšší frekvencí, pokud se rozhodnete šplhat s kolem nějakou skutečně technickou pěšinou až na hranici sjízdnosti. Ale proč byste to se Sargem dělali? Z toho vyplývá, že také převody jsou dostatečné, i když do budoucna by alespoň 36zubový pastorek vzadu stál za úvahu. Lovelec Sargo je především dobrým univerzálem, který svou majitelku nezklame. K dispozici je pět stupňů asistence plus režim walk pro tlačení do kopce. Díky síle motoru jsme jezdili spíše na střední výkon a maximální dopomoc během testu zapnuli jen v případě, dramatičtějšího kopce. Při sjíždění dolů z kopce nám byly spolehlivou oporou brzdy, se kterými není při běžném používání sebemenší problém, ačkoli kotouče mají průměr pouze 160 mm.
VERDIKT
Lovelec Sargo dobře padne do ruky a zvolené komponenty fungují jako celek výborně a současně dávají vzhledem ke konečné ceně smysl. Kdo by chtěl upgrade výbavy, lepší vidlici, řadicí soustavu i brzdy, musel by počítat také s vyšší cenou. Nám se tato sestava líbí, protože představuje opravdu rozumný poměr ceny a kvality.
PRO:
- skvělý poměr ceny a kvality
- design rámu
- vysokokapacitní baterie
PROTI:
- základní řada použitých komponentů odpovídá ceně elektrokola
Text: Pavel Nekvinda, foto: Ondřej Grund
Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.
CENA: 54 990 Kč (zvýhodněná od výrobce)
Rám: alu 6061
Vidlice: Suntour XCM, pružinová s regulací, zamykatelná, zdvih 100 mm
Motor: DAPU, 36 V, 250 W / 750 W, středový, 95 Nm
Baterie: Samsung 21700, Li–ion, 20 Ah (720 Wh),
integrovaná
Displej: DAPU P, LCD
Ovládací panel: vodotěsný, funkce walk assist
Maximální rychlost: 25 km/h
Dojezd na jedno nabití: až 170 km
Nabíječka: EN, CE, 36 V, 2 A, doba nabíjení 4–6 hodin
Řazení: Shimano Alivio
Přehazovačka: Shimano Alivio
Řetěz: KMC
Kazeta: SunRace CSM 909 11–34 zubů
Kliky: Prowheel 175 mm, převodník 38 zubů
Brzdy: Tektro HD–T275, kotoučové, hydraulické, 160 mm
Ráfky: alu 29“, dvoustěnné
Dráty: nerez
Náboje: Modus
Pláště: Kenda K1227, 29 × 2,4“
Sedlo: Selle Royal
Představec: Promax
Řídítka: Promax 720 mm
Velikosti: 17, 19, 20,5“
Hmotnost: 25 kg
Maximální nosnost: 140 kg
Výrobce a distributor: www.lovelec.cz