Dalším testovaným elektromobilem, kterému jsme se podívali na zoubek, je elektrická varianta tradičního menšího hatchbacku C4 od francouzské značky Citroën. Co nabízí a co umí toto vozidlo, které se každým coulem hlásí k extravagantním kořenům automobilky?
STRUČNĚ A JASNĚ
Model C4 v poslední generaci navazuje na populární předchůdce a první verze z let 2004 a 2010, které zaznamenaly celoevropský úspěch. Potom Citroën nasadil do nižší střední třídy trochu civilnější a ne tak odvážný a výrazný model C4 Cactus, aby se nyní slavná „céčtyřka“ vrátila v plné formě v námi testované verzi. Ta má pochopitelně i sourozence se spalovacími motory, nicméně tato je čistě elektrická. Zhruba 4,3 metru dlouhý vůz už není jen nevýrazným hatchbackem, ale díky odvážnému designérskému rukopisu, oplastování lemů blatníků i prahů, dlouhému rozvoru, lehce zvýšenému podvozku a velkým kolům se tváří jako nějaký crossover pro všestranné použití. Rozhodně je nepřehlédnutelný. Platí to i o námi testované bílé variantě, která je všechno možné, jenom ne fádní a nudná. Doplňují ji totiž zmíněné plastové prvky, má zajímavě tvarované světlomety a celou přední masku a také zadní část nese nápaditý rukopis v podobě plastového spojleru a jedinečného tvaru zadních LED světel. Nesmíme zapomenout na doplňky v modrém metalickém tónu, které najdeme na několika místech. Jednak na přední masce kolem mlhových světel, dále ve spodní části předních dveří, potom v podobě malého písmene ë na bocích a vzadu na kufru a také uvnitř interiéru.
INTERIÉR A VÝBAVA
Zdobnost a nápaditost vnějšího pláště hned po otevření dveří lehce ochladne, protože vstupujeme to čistšího a více funkcionalisticky pojatého interiéru. Jeho střídmost je podpořena koženými sedačkami a černým provedením lesklých i matných plastů. Přímo před řidičem je zajímavě tvarovaný volant se zkosenými hranami a na něm pouze nejnutnější tlačítka. Před předním sklem je pak umístěno sklíčko head-up displeje (starší varianta tohoto řešení ve srovnání s moderním zobrazením údajů přímo na předním skle). Zbytek ovládání je soustředěn do střední části. Potěšila nás dobře dostupná, klasická otočná tlačítka na ovládání teploty a klimatizace. Všemu vévodí hlavní 5,5palcový displej se zkosenou hranou u spolujezdce, kde se skrývají všechny podstatné informace. V dolní části pak najdeme ovladač pohonu a klasickou konzolu společnou vozům koncernu Stellantis. Celkový pocit z ergonomického zpracování a řešení místa řidiče je velmi dobrý. Zkrátka nepřijde ani spolujezdec – přímo před sebou v prostoru nad odkládací schránkou má k dispozici i vysouvací držák na tablet, pokud se bude chtít během jízdy zabavit nebo sledovat film. Na zadních sedadlech je dostatek místa, jen prostoru nad hlavou je trochu méně, ale nejde o nic dramatického.
JÍZDA A NABÍJENÍ
Tento model je vybaven akumulátorem o kapacitě 50 kWh vyskládaným v podlaze a dále elektrickým motorem pohánějícím přední kola výkonem až 100 kW (136 koní). Točivý moment soustavy dokáže dát maximálně 260 Nm, což je dostatek pro běžnou a leckdy i svižnou jízdu (maximální rychlost je omezena na 150 km/h). Auto se řídí velice příjemně a je „čiperné“ přesně tak, jak řidič požaduje. Nezamačkává posádku do sedaček a netrhá asfalt, ale je-li prioritou agilita a pilot přepne režim motoru na SPORT, dá se letět svižněji. V takovém případě počítejte se zvýšeným apetitem motoru, neboť spotřebu lze vyšponovat klidně až někam k 25 nebo i 28 kW/h, a tím také snížit dojezd třeba jen na 200 km. Je-li ale řidič rozvážnější povahy a vede-li vůz klidnější nohou a v režimech NORMAL nebo ECO, pak není problém stlačit spotřebu minimálně k 15 kWh na 100 kilometrů a docílit tak reálného dojezdu přes 350 kilometrů (a přitom nijak výrazněji nezaostávat za ostatními účastníky provozu). Modelu C4 je dobře v ulicích města i na okreskách nebo dálnicích. Jízda je příjemná a tichá, podvozek francouzsky komfortní. Výbava Shine zahrnuje veškeré bezpečnostní asistenty, adaptivní tempomat a další prvky. Auto zvládá rychlé nabíjení DC výkonem až 100 kW, takže na rychlé nabíječce vám stačí zhruba 20 nebo 30 minut k nabití baterie alespoň na 80 procent. Nabíjet lze i z třífázové zásuvky anebo klasické domovní zásuvky tou nejpomalejší cestou AC nabíjení (záleží na podmínkách, ale například při fungující domácí FVE je to ten nejekonomičtější a „nejzelenější“ způsob doplnění baterie elektromobilu).
VEZEME E-BIKE
K dispozici jsme měli verzi bez tažného zařízení, takže jsme nemohli převážet více elektrokol najednou, ale přepravu jednoho e-biku auto zvládlo bez problémů. Stačí sklopit zadní sedačky, vytvořit rovnou ložnou plochu a masivní e-bike dovnitř bezpečně a pohodlně uložíte. Zavazadlový prostor má objem 380 litrů, což je dáno zvýšenou podlahou a také menším prostorem pod zkosenou zadní částí karoserie, nicméně po sklopení sedaček je k dispozici více než trojnásobek, to znamená 1250 litrů. To už stačí na naložení nejen jednoho nebo s trochou snahy i druhého elektrokola, ale také dalších nezbytných věcí a doplňků.
VERDIKT
Designově zajímavé, neotřelé a povedené menší rodinné nebo pracovní auto doslova na každý den – to je námi testovaný Citroën ë-C4 ve špičkové výbavě. Sice má pouze 50kWh baterii, ale i s ní se dá zahrát spousta muziky. Cena plně vybaveného vozu přesahuje milion korun, ale pokud bude nabídka prodejce zajímavá, neváhali bychom ani vteřinu!
Více informací na www.citroen.cz anebo u dealerů značky.
PRO
- zajímavý design a extravagantní rukopis
- jednoduchý a nekomplikovaný interiér
- pohodlí a jízdní vlastnosti
PROTI
- akumulátor s menší kapacitou
- limitní objem zavazadelníku