TEST: Pár desítek kilowatthodin ke spokojenosti přeci jen chybí…

Pohodlné, praktické a uživatelsky přijemné elektrické Berlingo od francouzské značky Citroën funguje dobře, ale bez opakovaného nabíjení během delších jízd se neobejdete.

Vymyslet a vyrobit praktickou osobní dodávku neboli MPV pro rodinu a podnikání bylo vždy doménou francouzských automobilek. Typickým příkladem takového vozu a současně opravdu živoucí legendou je model Citroën Berlingo. Na praktický test jsme dostali plně elektrickou verzi ë-Berlingo v exkluzivní výbavě Shine XTR.

STRUČNĚ A JASNĚ

Těch spokojených řemeslníků, sportovců a matek či otců od rodin, kterým věrně sloužil, slouží anebo brzy bude sloužit Citroën Berlingo, musí být miliony po celé Evropě. Náš vůz je zástupcem již 3. generace a sdílí podvozek a další díly s jinými značkami v rámci koncernu Stellantis. O generaci dříve se jednalo o platformu společnou s Peugeotem v rámci společného podniku PSA. A pokud někdo pamatuje úplné začátky modelu, tak musí jít až do roku 1996. Tehdy se Citroën uvedením Berlinga stal jakýmsi průkopníkem segmentu pracovních, rodinných a rekreačních vozů s variabilním uspořádáním a všestrannou využitelností. Dá se říct, že tyto vlastnosti, vtisknuté do DNA první generace, přetrvávají dodnes. Plně elektrické ë-Berlingo je stále takové, navíc v mnoha ohledech ještě o hodně lepší! Zapadnout by neměla jedna moudrost, kterou si autor těchto řádek pamatuje od svého otce. Zazněla před drahnými lety na adresu tehdy provozovaného rodinného Berlinga 2. generace. Bylo to asi takto: „Po dálnici s tím jeď maximálně do sto dvaceti. Jinak před sebou zbytečně tlačíš vzduch a spotřeba půjde nahoru.“ Tato poučka řidiče z povolání je nadčasová, protože, jak se ukázalo v našem testu, pro elektrické ë-Berlingo platí s ještě větší naléhavostí.

INTERIÉR A VÝBAVA

Pozice za volantem je příjemná, přesně na rozmezí mezi malou dodávkou a osobním autem. Ačkoli některé části přístrojovky a výplně jsou z tvrdého plastu a trochu laciněji vyhlížející, nedělá nám problém představit si potenciální využití tohoto vozu. Dobře víme, že řidič větší luxus nepotřebuje, má-li především uspokojit logistické potřeby své, firemní nebo rodinné. Schránky jsou praktické a dobře využitelné. Všude v dosahu řidiče, spolujezdce a nakonec i pasažérů ve druhé řadě jsou odkládací plochy. Mezi předními sedadly je obří přihrádka, která se zatahuje roletkou. Všechny sedačky jsou pohodlné a mají barevně dobře ladící čalounění. Sedí se na nich příjemně a nejen vpředu, ale ani vzadu není nouze o prostor a dostatek místa pro nohy i nad hlavou. Sedačky jsou sklopné a dělené, takže velikost zavazadelníku, respektive celého vnitřního prostoru, lze přizpůsobit délce a velikosti nákladu a také počtu přepravovaných osob. Šedý lak autu sluší, zejména v kombinaci s černými doplňky a vyšperkováním o oranžový barevný motiv, který decentně pokračuje i na sedačkách uvnitř. Designovou hříčkou je modrý a hrdý symbol ë, jenž najdeme na přední masce a na víku zavazadlového prostoru.

MOTOR, JÍZDA A NABÍJENÍ

Koncernová platforma dovoluje použití baterie o kapacitě 50 kWh, což je dobrá i špatná zpráva současně. Dobrá v tom, že ušetří hmotnost a zlepší jízdní vlastnosti. Špatnou zprávou je to, že elektromotor o výkonu 100 kW potřebuje v takovéto osobní dodávce rovněž něco konzumovat. A čím jedeme rychleji a aerodynamický odpor roste, tím je 136 koní pod kapotou hladovějších. Ve městě a na okreskách je to ještě dobré, tam si užíváme hbitosti, plachtění a plynulého dojíždění ke každému zpomalení. Dá se i svižně předjet a celkové pocity za volantem jsou příjemné. Hodnota dojezdu může v takovém optimálním režimu použití atakovat i 250 kilometrů, neboť spotřebu udržíme pohodlně pod 20 kW za hodinu, pravděpodobně i níže. Pokud ale najedeme na dálnici a potřebujeme nasadit svižnější tempo mezi 120 a 130 km/h, může dojezd klesnout třeba i pod 150 kilometrů, což už tolik příjemné není.  Je třeba si položit otázku, jestli se tedy praktické využití ë-Berlinga a jeho dojezdové parametry neobracejí proti autu samotnému, aby tím nechtěně upozadily a zahubily všechny jeho dobré stránky?

VEZEME E-BIKE

Zadní kufr má objem téměř 500 litrů a po sklopení zadních sedadel vznikne obrovský nákladový prostor pro přepravu čehokoli včetně elektrokol nebo sportovního vybavení. Výhodou velkého víka zavazadlového prostoru je to, že ve zvednuté poloze vytvoří užitečný přístřešek pro případ deště nebo ostrého slunce. Uvnitř snadno najdeme místo buď na jedno elektrokolo (jako v našem případě stačí sklopit jeden sedák, vyjmout přední kolo, opatrně vše naložit a zajistit proti překlopení v zatáčce), případně na víc e-biků podle potřeby. U většího počtu elektrokol a plně obsazeného automobilu bychom raději volili použití nosiče na tažné zařízení (v případě tohoto vozu nebylo ve výbavě).

VERDIKT

Není příjemné sahat po pěkném umístění a nakonec skončit bez medaile, použijeme-li sportovní terminologii. Něco takového se bohužel stalo i ë-Berlingu.
K většímu úspěchu a vřelejšímu přijetí zákazníky mu chybí nějakých 20 nebo 30 kWh kapacity navíc, což je ostatně problém i dalších značek nabízejících praktické elektromobily, ovšem s podobnými parametry a bohužel nedostatečně velkou baterií. Kdyby šlo ke stávajícímu akumulátoru 50 kWh přidat dalších 25 kWh, jen těžko by v cenové kategorii lehce přes milion korun hledalo relevantní konkurenci. Rapidně by vzrostl dojezd a využitelnost pro podnikatele. A stoupla schopnost obstát i v náročné kategorii rodinných a volnočasových MPV nebo SUV. Tam je totiž prioritou dojet alespoň z Plzně do Brna nebo z Prahy do Olomouce za babičkou a dědečkem svižně a bez nabíjení. Na kdyby se ale nehraje, stejně jako nemá smysl nyní řešit dostupnost elektrických platforem, variabilitu a manévrovací prostor, v jakém se pohybují konstruktéři jednotlivých modelů u té které značky. Máme tu tedy šikovné a praktické MPV, kterému je nejlépe ve městě nebo přilehlém okolí, v optimálním případě na kratších trasách a volnějším tempem. Tam totiž dojezd neklesá tak rychle a nepůsobí takový stres jako na dálnici. Protože toto není jen tak nějaký elektromobil, nýbrž legendární, praktické a pěkně navržené Berlingo, jeho věrní příznivci mu možná odpustí jak nižší kapacitu baterie, tak i tu cenu začínající na 975 tisících korunách, v případě testované a vybavené verze je to dokonce 1 150 000 Kč.

Více informací na www.citroen.cz anebo u dealerů značky.

         PRO

  • nadčasový design
  • praktický interiér i zavazadlový prostor
  • jízdní komfort

         PROTI

  • nízká kapacita baterie
  • na delší cesty nevhodné kvůli častému nabíjení

Text: Ondřej Vysypal, foto: Martin Půlpán

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one