Opojení z brzd a chytrého propojení

Bosch Smart System a ABS v praktickém testu.

Když se rozhodnete pojmenovat městské elektrokolo po nepálském hlavním městě, je jasné, že takový stroj nemůže mířit nízko. A že kopců se ani trochu nebojí. Přesně to platí pro model německého elektrokola Cube Kathmandu Hybrid ABS 750. Tenhle městský dělník totiž disponuje mnoha moderními vymoženostmi a cílí na ty nejnáročnější zákazníky. Potřeby uživatelů podobných elektrokol jsou různé – mít spolehlivého společníka na cesty do práce, na volnočasové aktivity, anebo delší výlety. K tomu všemu může posloužit e-bike vybavený nejmodernější technikou, v našem případě od výrobce Bosch.

Na kole do práce, do obchodu nakoupit anebo vyzvednout balík na poště? V čase, kdy městu proudí po jeho asfaltových žilách i ocelových tepnách desítky nebo možná stovky tisíc lidí? Nebo se po práci prostě jen tak projet, třeba k vodě nebo ke kamarádům na kávu a večeři? Tohle všechno by šlo bezpochyby zvládnout na kdejakém městském elektrokole. Tak co tedy nabízí tento model od oblíbené značky Cube navíc? V první řadě, jak už explicitně čiší z názvu, je to ta žhavá novinka, která zasáhla svět e-biků, a tou je použití ABS od značky Bosch. Ano, už i na kola se dostal tenhle bezpečnostní systém. A upřímně – i pro mě bylo velkým lákadlem si tento bezpečnostní prvek pořádně vyzkoušet, protože můj cyklistický a sportovní život, to je jeden velký drift a pořád jedu naplno! Prvků aktivní či pasivní bezpečnosti je zde více, ale ABS hraje prim. Lehce vibrující pedál v autě při krizovém brždění zná skoro každý řidič, ale jak funguje tento vynález na elektrokole?

KVALITNÍ VÝBAVA

Celý koncept má několik prvků. Předně jsou zde nekompromisní 4pístkové brzdy MT C ABS Magura se 180mm kotouči, a to jak vpředu, tak i na zadním kole. Právě na brzdových kotoučích vpředu a vzadu hned na první pohled zaujme vnitřní děrovaný rotor, který slouží jako snímač otáčení kol a podle něj se do systému dostávají základní data. Samotná funkce ABS a modulace brzdného účinku pak působí pouze na přední kolo. Z otáčení obou kol a z gyroskopické krabičky umístěné na přední vidlici má systém dostatek podkladů pro to, aby automaticky moduloval sílu použitou na brždění předního kola. Nedochází tedy k žádnému škubání, ale systém sám dávkuje optimální sílu do přední brzdy a eliminuje smyk, tedy zablokování předního kola. Když jsem si četl teorii a studoval systém dopředu, nezbylo mi než uznale pokyvovat hlavou, protože vymyšlené je to asi dobře. Ale jak to funguje v praxi?

ABS V PRAXI

Vstávám tedy lehce před sedmou a pro croissanty do pekárny vyrážím na kole. Cesta to však není jednoúčelová, ale poté, co zajedu kotouče a destičky z prvního kopce (e-bike jsem pro test dostal jako funglovku čerstvě vytaženou z krabice a samozřejmě precizně sestavenou a zkontrolovanou), zkouším, co ten ABS systém vlastně dělá a jak se na různém povrchu chová.

 

Asfalt: Beru za obě brzdy, a byť zadní kolo lze zablokovat, předek dál vede stopu a prostě „jen“ brzdí. Dokonce zkouším nadhodit zadní kolo a jet chvíli v tzv. front manuálu, ale to prostě nejde. Pomocí aplikace Bosch eBike
Flow tedy ABS vypínám a zkouším znovu a ejhle – přední kolo nejenže není problém dostat do smyku, ale lze ho i kompletně zablokovat. Přeletět přes řídítka je tedy se zapnutým ABS prakticky nemožné.

 

Štěrk: Povrch zpevněných šotolinových nebo štěrkových spojovacích cest, kde vám při krizovém brždění může přední kolo ustřelit, ani se nenadějete, je dalším prubířským kamenem pro systém ABS. Ať dělám sebevětší vylomeniny, tak ani tady se mi nedaří dostat přední kolo do smyku. Je pravda, že párcentimetrové podklouznutí cítím, ale vše je na míle vzdálené nějakému smyku nebo ztrátě kontroly nad předním kolem. Nechápavě kroutím hlavou, protože moje celoživotní zkušenosti a statisíce kilometrů odkroucených v sedlech bezpočtu jízdních kol mi jsou najednou k ničemu, neboť tým inženýrů značky Bosch se zkrátka usmyslel, že ten smyk na přední kolo nemohu dostat!

 

Tráva: Jako poslední testovací podklad a za mě současně nejzákeřnější element mezi povrchy jsem zvolil trávu. Ano, prostá, zelená, ale ranní rosou lehce se třpytící tráva. Po ledu a sněhu asi nejklouzavější povrch. Tady ale musím přiznat, že se jednalo vyloženě o moji jezdeckou touhu to ABS nějak přechytračit a dokázat si, že pánem řídítek a brzdových páček jsem tu já! A to se mi také hned vymstilo. Tráva prostě klouže, zvláště ta mokrá, a když jsem jel rovně, tak přední kolo vlastně přestalo brzdit a zadek šel hned do smyku. Takže okamžitě následovala noha na zem a plochodrážníci z nedalekého oválu na Markétě mi už volali, že do týmu rádi vezmou nové talenty!

POMÁHÁ A CHRÁNÍ

Travní etudu jsem tedy ustál a tímto bychom měli veškerou ekvilibristiku za sebou. Moje závěry z testu druhé generace systému Bosch ABS na brzdách Magura (systém je kompatibilní také s brzdami Tektro) pro použití na city biku tohoto typu jsou tedy vcelku pozitivní. Při panickém brždění nebo při brždění na kluzkém povrchu (například na mokrých dlažebních kostkách) se ABS chová předvídatelně a ochrání cyklistu před extrémně náročnou jezdeckou situací a rozhodně umí zastavovací manévr zklidnit. Kdo ale bude systém pokoušet, musí se připravit na zelená kolena a možná i lokty, neboť ABS funguje pouze do chvíle, kdy jedete rovně a pneumatiky neztratí grip směrem do boku.

PÁRUJEME S MOBILEM

Systém ABS je asi největším tahákem tohoto modelu, ale to neznamená, že by byl jedinou ozdobou celého osazení. Kathmandu není ochuzeno ani o další komponenty zaručující komfortní pohyb po městě. Když budeme pokračovat od brzd dále, tak srdcem každého e-biku je motor a zde máme 4. generaci legendárního středového pohonu Bosch Performance CX s 85 Nm krouticího momentu a s baterií o kapacitě 750 Wh. Akumulátor je vkusně zakomponovaný do rámu. Ovládání na řídítkách je přes Bosch LED ovladač s barevným podsvícením. Na něm měníme jízdní režimy, mačkáme systém Walk Assist při tlačení do kopce a také provedeme spárování s mobilním telefonem pomocí aplikace Bosch eBike Flow app. Když umístíme telefon do držáku na řídítkách, kde se umí také bezdrátově nabíjet, můžeme pomocí řídítkového ovladače měnit zobrazení dat na velkém displeji chytrého telefonu.

OPOJENÍ Z PROPOJENÍ

Právě v tomto momentu, při spojení e-biku s vaším mobilním telefonem, začíná velká informační seance a opojení z propojenosti celého systému. Propracovaná eBike Flow app je totiž nejenom aplikací, která zobrazuje vaše aktuální jízdní data a můžete s ní měnit nastavení jednotlivých jízdních režimů motoru, ale lze přes ni naplánovat trasy a slouží jako plnohodnotná navigace. Další užitečnou věcí je možnost uzamčení kola přes eBike Lock. Kolo si totiž spárujete se svým telefonem a při aktivaci zámku se nejen zapíše jeho poloha (která se nadále sleduje v telefonu při pohybu kola bez jeho odblokování), ale kolo nejde v tu chvíli zapnout, takže motor se nedá aktivovat v případě nežádoucí manipulace s kolem. Stačí se však přiblížit zpátky k elektrokolu s telefonem a dvoukolový miláček ihned pozná svého pána, systém odemkne a je připraven do další akce. Jelikož jsme ve městě, tak na elektrokole nemůže chybět ani osvětlení. Vpředu je zajištěno výkonnou Cube 50Lux svítilnou a vzadu pak do blatníku vkusně zakomponovanou zadní Light PRO-E ACID lampou s režimem svícení nebo blikání. Jezdecké pohodlí vpředu zajišťuje vidlice Suntour Mobie 35 se 100 mm zdvihu a také modulované gripy, stavitelný představec a vzadu kromě výpletu kola netradiční, ale stále funkční odpružená sedlovka.

KAŽDÝ PODLE SEBE

Toto elektrokolo, na kterém jsme měli možnost v praxi otestovat poslední novinky Bosch eBike Systems, předního hráče celého elektrokolového byznysu, je ukázkou toho, co všechno je možné na kole mít ke zvýšení bezpečnosti, uživatelského komfortu a k jednoduchému a příjemnému každodennímu životu s elektrokolem. Je to příklad městského pracanta s velmi nadstandardní výbavou a je pouze na jezdci, jaké vlastnosti a technické vychytávky na kole bude využívat. Není totiž problém jen tak sednout a jezdit bez aplikace a dalších složitostí. Anebo si můžete vše vyladit na míru, sledovat podrobně každou jízdu a využívat potenciál celé infrastruktury motoru, ovladače a aplikace od značky Bosch na maximum. A současně mít také jistotu při zastavení a díky ABS se už nebát dramatických situací a náhlého dobržďování. Takto by měla vypadat budoucnost městské mobility v praxi.

Více o systému Bosch najdete zde.

Text a foto: David Anderle

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.
LASOUL

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one