Pohon Shimano, nebo Bosch? Tato vskutku Sofiina volba bývá o to bolestnější, je-li na výběr ze dvou motorizací u jednoho výrobce, a dokonce i u jednoho modelu elektrokola! Takové dilema připravila svým zákazníkům a zájemcům o kvalitní trailové a all-mountain stroje značka Stevens. V případě jejího celoodpruženého modelu E-Inception máte možnost volby ze dvou motorizací.
Celoodpružené e-biky Stevens E-Inception před lety nahradily klasické fully Jura a staly se okamžitě jakousi vlajkovou lodí značky, co se horské cyklistiky týká. Jak známo, tak na jednom obrovském „ikselku“ Stevens E-Inception jezdí také ambasador značky Shimano a bývalý úspěšný fotbalista Jan Koller, velikán tohoto sportu nejen výsledky, ale i dvoumetrovou postavou.
SÁZKA NA MULLET
Technologická vyspělost a vývoj Stevensu se odráží především v plaformě E-Inception. Ta je navržena pro celoodpružená horská elektrokola nejen s trailovými, ale také all-mountain anebo enduro ambicemi. Celá desítka těchto strojů v nabídce je postavena jako mullet, tedy vzadu s menším kolem 27.5“ a vpředu 29“, stejně jako to známe z terénních motocyklů a sjezdových kol. Tato kombinace průměrů má pozitivní vliv na stabilitu ve sjezdech, lepší prostupnost kola terénem a živější akceleraci na výjezdu ze zatáček.
MOŽNOSTI NA VÝBĚR
Řada E-Inception je rozdělena na kategorie E-Enduro a E-All mountain v poměru čtyři ku šesti. Ze šestice hned čtyři stroje žene kupředu Bosch, zbylé dva Shimano. Druhá skupina
E-Enduro to má spravedlivější, dva kousky nesou motorizaci Shimano a dva mají středové motory Bosch. Zákazník má tedy možnost volby nejen z hlediska materiálu rámu (zda chce raději hliník, anebo karbon) či z pohledu dalšího osazení a komponentové skladby, ale také z pohledu vytouženého pohonu. To nám přijde na jednu stranu skvělé, na druhou stranu pro některé méně rozhodné zájemce zase zbytečně složité. Jak je možnost volby, člověk stále zvažuje, promýšlí a kalkuluje…
DVA STROJE, DVA SVĚTY
Oba pohonné systémy jsou osazeny v prémiové variantě, to znamená Bosch Performance CX anebo Shimano EP801. Shodou okolností se nám v jeden den dostaly do rukou dva velice podobné exkluzivní celoodpružené stroje na krátké vyzkoušení. Cena byla zhruba srovnatelná, rámy karbonové a výbava špičková. Pouze směřování každého z nich a zdvihy odpružení se lišily.
STEVENS E-INCEPTION AM 8.7.1 GTF
Stroji dominuje hlavní rámový trojúhelník z karbonu ve výrazné bílo-oranžové kombinaci. Je koncipován jako all-mountain se 150 mm zdvihu od Foxu z exkluzivní řady Performance. Pohon obstarává středový systém Bosch Performance G4 Smart System vyladěný na míru tomuto e-biku. V hlavní rámové trubce je umístěna baterie Bosch s kapacitou 750 Wh. Tím, že akumulátor nelze jednoduše vyjmout, ušetří se na hmotnosti i délce trubky, takže rozměry rámu mohou být velmi blízko klasickému nemotorovému trailbiku. To platí i pro rámy velikosti S. Jelikož jde o vrcholný model, je prošpikován prémiovými komponenty. Řazení je elektronické Sram GX Eagle AXS s 12 pastorky. Kotoučkovky SRAM Code RS jsou také lahůdkou. Superpevná kola DT Swiss H 1900 jsou obuta do plášťů Schwalbe s přilnavou měkkou směsí. Mullet koncepce 27.5/29 umožní vychutnávat si sjezdy i výjezdy, uhlazené traily anebo rozbité lesní cesty. Silnou disciplínou stroje jsou pochopitelně výjezdy, kam jezdce vystřelí silný motor. I krátká chvilka strávená v sedle tohoto exkluzivního oře stála za to. Jediné dilema, které bychom řešili, je otázka, zda zvolit tento všestrannější trailový e-bike, či sáhnout po dravějším enduru s vyššími zdvihy. Cena je 183 590 Kč.
STEVENS E-INCEPTION ED 8.7.2 GTF GEN 2
Druhý e-bike má rovněž povedeně designovaný karbonový rám, jen pro změnu v jiné barevné kombinaci, konkrétně bílé a červené. Zkratka ED znamená enduro, oproti předchozímu modelu disponuje o 20 mm vyššími zdvihy, takže výsledná hodnota činí 170 mm. Je zde mimořádně tuhá přední vidlice Fox Float 38 Performance Elite a k ní do páru tlumič Fox Float X Performance Elite. Můžete tak létat po trailech, aniž by vás kolo omezovalo nějakými limity. Pohon je od Shimana v nejsilnější verzi EP801. Baterie Darfon integrovaná do rámu má kapacitu 726 Wh, což je dostačující i na celodenní trailování. Jízdní vlastnosti této mullet sestavy, tedy opět menší zadní a větší přední kolo, jsou naprosto excelentní. Čím těžší terén, tím více si užíváte. Jedete s naprostou jistotou a stále máte e-bike pod kontrolou. Řadicí komponenty jsou také od značky Shimano, protože pouze tento japonský gigant se může pyšnit tím, že na elektrokolo dodává jako jediný na světě celý systém a vybavení od řazení, brzd, kol a pevných komponentů až po motor a baterii (ačkoli v tomto konkrétním případě výrobce Stevens sáhl po vysokokapacitním akumulátoru Darfon). Cena elektrokola je 171 590 Kč, více informací najdete u dovozce na www.cyklosvec.cz.
Text a foto: Mike Koukal