TEST: Modrá je dobrá

Test a praktické zkušenosti s hybridním vozem Opel Grandland PHEV 4×4 Ultimate.

Do Chorvatska v únoru? Proč ne, zkusit se má všechno. Když už máme na testování plug-in hybrid Opel Grandland PHEV Ultimate se solidní výbavou a pohonem všech čtyř kol, proč jej nevyzkoušet v dálničním tempu a také na křivolakých asfaltkách i starých požárních cestách v členitém terénu ostrova Hvar? Stačilo se rozhodnout, naložit testovací elektrokola, pár věcí na zhruba týdenní pobyt, extra teplé přikrývky (neboť s vytápěním chorvatských apartmánů je to všelijaké), a mohli jsme vyrazit a hnát tento 300koňový hybridní povoz směrem na jih. Nakonec to do přístavu ve Splitu byla nejhladší a nejkratší jízda za celou dobu, co na Hvar jezdíme! Může za to jednak perfektní auto s dostatečným výkonem, jednak také mimosezonní nízký provoz a především zrušení kontrol na hranicích mezi Chorvatskem a Slovinskem. Od ledna totiž Chorvatsko, jinak členská země EU od roku 2013, patří i do schengenského prostoru.

STRUČNĚ A JASNĚ

Člověk u Opelu stále tak nějak podvědomě očekává ostré tvary a přísnou ergonomii pramenící z více než stoleté historie výroby automobilů v německém Rüsselheimu, nicméně dnes už je vlivem globalizace a přesunu výrobních kapacit a kapitálu všechno jinak. Opel je součástí mnohaznačkového koncernu Stellantis, jeho modely si ale stále zachovávají velký kus osobitosti – lidé od Opelu tomu hrdě říkají „Opel DNA“. Velice se nám líbí nejnovější přepracovaná přední maska, která si nehraje s organickými kudrlinkami, ale je stylová, čistá, aerodynamická i lehce agresivní a správně „německy“ přísná. Tento rukopis se jmenuje Opel Vizor a v naší výbavě Elegance zahrnoval například i nejnovější adaptivní světlomety IntelliLux LED s perfektní a funkční samočinnou svítivostí. Jejich LED segmenty automaticky přepínají světlo podle situace a protijedoucích aut, aby řidič před sebe viděl co nejlépe, a přitom nikoho neoslnil. Zadní část vozu se stále podobá starší generaci Grandlandu, ale je nápaditá a za nás pohledná.

MOTOR A KAROSERIE

Pod kapotou se ukrývá benzínový motor o objemu 1,6 litru a výkonu 147 kW. Na každé nápravě pak ještě pracují elektromotory napájené z baterie o kapacitě 13,2 kWh. Přední elektrický motor má výkon 81 kW, zadní je součástí nápravy a má výkon 83 kW. Systémový výkon celé této hybridní jednotky činí úctyhodných 300 koňských sil! Není to ale klasická čtyřkolka s rozdělením výkonu spalovacího motoru na obě nápravy, nýbrž jakási hybridní nebo virtuální motorová jednotka pohánějící všechna kola pouze v režimu 4WD anebo elektro. To také pozitivně ovlivňuje jízdní vlastnosti ve složitějším terénu nebo třeba v bahně a na sněhu. Grandland není plnohodnotný teréňák a nejlépe mu je na asfaltu, ale zase je příjemné vědět, že v mezních situacích nám může pohon 4×4 pomoci. Pokud hodnotíme motorizaci optikou běžné jízdy, exceluje Grandland jak ve svižných startech a manévrování v ulicích, tak v hladkém a plynulém pohybu při delších přejezdech. Kdykoli je možné zrychlit, se 300 koňmi (benzínovými i elektrickými) pod kapotou vystřelit dopředu a naplno využít oslnivý točivý moment 520 Nm. Výkon motoru neznamená, že musíte jezdit stále rychle, ale že můžete výkonovou rezervu využít, je-li to potřeba. Hmotnost vozu 1850 kg přispívá k tomu, že auto dobře sedí, náklony v zatáčkách jsou přijatelné. Koncepce karoserie je kompaktní rodinné SUV, s komfortním prostorem pro dvě osoby vpředu a dostatečným místem pro další 3 cestující na zadních sedadlech. Podlaha zavazadlového prostoru je vyšší, mimo jiné kvůli akumulátoru a zadnímu pohonu i schránkám na uložení drobností, takže z toho vyplývá i menší otvor zadních dveří.

INTERIÉR A VÝBAVA

Uvnitř Grandlandu jsme se cítili velmi dobře. Vše je ergonomicky jednoduše a intuitivně uspořádáno a neměli jsme problém s tím zorientovat se na hlavním dvoudisplejovém štítu, který je před řidičem ve formě 12“ panelu se základními jízdními funkcemi a přechází do středové části s 10“ dotykovým displejem, kde ovládáme celý infotainment. Obsluha vozu není pouze dotyková, ale zachována zůstala i klasická mechanická tlačítka a otočná kolečka u některých funkcí. Dobře tvarované a samozřejmě plně nastavitelné jsou sedačky, v nichž je i mnohahodinová jízda velmi příjemná a nemusíte se při pauzách vypotácet z vozu rozlámaní. Námi testovaný model k základní ceně 1 189 000 Kč přidal ještě dalších asi 100 000 Kč na příplatkové výbavě Elegance, díky které nechyběly posádce všechny volitelné moderní technické vymoženosti, příplatkový perleťový lak Vertigo Blue, noční vidění a detekce objektů, sportovní pedály, litá 19palcová kola a další.

VEZEME E-BIKE

Nezbývalo nám než nachystat a naložit testovací elektrokola (nakonec šla dovnitř naležato a s vyjmutými před, neboť poměrně nízký zavazadlový prostor s vysokou nakládací hranou neumožnil vyskládat rozložené e-biky s vyjmutým předním kolem nastojato). Vzhledem k tomu, že jsme jeli ve dvou, bylo to nanejvýš pohodlné a po pečlivé stabilizaci elektrokol a jejich vypolstrování pro eliminaci poškození bylo možné v poklidu přidat i pár osobních věcí a drobná zavazadla. Pokud by posádka zaplnila všechna sedadla (vzadu jsou skutečně pohodlně využitelná dvě krajní sedadla, přičemž prostřední je skutečně spíše nouzové), dají se elektrokola převážet na střešních nosičích nebo na zadním nosiči upevněném na tažném zařízení. Základní objem zavazadelníku tohoto 4,5metrového auta je 390 litrů (u hybridní verze je menší kufr, zatímco Grandland se spalovacím motorem přidává ještě asi 125 litrů navíc). Po sklopení sedaček je k dispozici prostor necelých 1530 litrů, tedy o zhruba 130 litrů méně než u verze se spalovacím motorem.

JÍZDA A NABÍJENÍ

Pro nabíjení baterie jsme nejvíce využívali jednofázovou palubní nabíječku 7,4 kW, dále používali wallbox anebo veřejnou nabíječku, kde se dalo do plna nabít za necelé dvě hodiny. Pokud necháte baterii nabíjet z klasické zásuvky, je to na delší čas, zhruba sedm nebo osm hodin podle úrovně vybití. Plug-in funguje i bez nabité baterie a jedete čistě na spalovací motor, ale samozřejmě s sebou vezete neefektivní váhu akumulátoru a spotřeba jde nahoru. Pokud ale necháte motor pracovat opravdu efektivně, budete překvapeni, jak dobře umí hospodařit s energií baterie, jak dokáže regenerovat a sbírat síly při rekuperaci a plachtění a také jakou dynamiku dokáže celému systému dodat. Zejména rozjezdy a krátké pojíždění čistě na elektrický pohon jsou velmi příjemné, prostě jako v elektromobilu. Takhle jste schopni – podle tempa a rychlosti – ujet na elektrický režim asi 40–50 km. V hybridním režimu si využití energie a kombinaci spalováku a elektromotoru hlídá řídicí jednotka. A jízda je skutečně překvapivě efektivní a jemná. Jakmile poklesnou otáčky, spalovací motor je vyřazen a pouze udržujete tempo přes elektromotor, případně rekuperujete. Jakmile zase přišlápnete pedál, tak podle razance zase zvolna zrychlujete čistě na elektřinu, anebo – je-li šlápnutí na pedál důrazné – se briskně přidá i spalovací motor. Ten rázem uslyšíte v podobě zvuku zvyšujících se otáček. Řidičským umem a po pár hodinách cviku se dají doslova trhat rekordy v „ekojízdě“ a není problém mít spotřebu kolem 2 nebo 3 litrů na sto kilometrů. Naopak při svižné jízdě anebo setrvalém pokoušení rychlostních limitů v rámci dlouhého dálničního přejezdu (a bez dobíjení baterie) se spotřeba vyhoupne až někam mezi 7,5 a 8,5 litru na sto kilometrů, což i tak považujeme za skvělou hodnotu (s přihlédnutím k rychlému a hladkému přesunu a úspoře času).

VERDIKT

Opel Grandland nás velice mile překvapil. Nestrhává na sebe veškerou pozornost a je to celkem nenápadné SUV vycházející z předchozích generací modelové řady, ale nabízí pěkný design, skvělou výbavu, příjemný a pohodlný interiér a především perfektní motorizaci. S tou si užijí příznivci ekologické jízdy s minimálními emisemi, ale klidně i rodiny nebo cestovatelé na delší vzdálenosti. Ve dvou a se všemi potřebnými věcmi včetně elektrokol je jízda nejpříjemnější, ale i v plně obsazeném voze se dá zvládnout komfortně a svižně. Kdo má rád rychlou jízdu a akceleraci, neztratí se ani v dálničním provozu mezi vozy se sportovnějšími ambicemi nebo větším stádem koní pod kapotou. Vítaným vyprošťovákem ve složitém terénu může být pohon 4×4.

Více informací na www.opel.cz anebo u dealerů značky.

Text a foto: Ondřej Vysypal

 

PRO:

-výkonný pohon

-úsporný provoz při klidné jízdě a dobíjení

-design, ergonomie, výbava

PROTI:

-menší zavazadelník

-malá nádrž pouze na 43 litrů paliva

-pomalejší infotainment

 

 

 

 

 

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one