Masakr elektrickou pilou

Vyzkoušeli jsme elektrickou limuzínu BMW i5 M60 xDRIVE.

Poslední pětková řada BMW (historicky už dokonce v 8. generaci) je po designové i technické stránce povedená, a to napříč různými typy pohonů. Námi testovaná nejvyšší elektrická verze i5 M60 se hrdě hlásí k odkazu legendárního písmene M, které má ve vínku výkon a závodní nasazení. Sice ta pravá a zbrusu nová M5 má ještě přijít, ovšem bude to plug-in hybrid, takže na poli čistě elektrických modelů je námi testovaný sedan prozatím nejvyšším představitelem BMW řady 5.

DESIGN

Na tomto voze je špičkové a moderní všechno. Od designu a tvarů karoserie přes vstup dovnitř a celý interiér až po použitou techniku, software a naladění motoru i adaptivního sportovního podvozku. Tedy, jednu připomínku bychom měli – chybí automatické elektrické dovírání dveří a přeci jen se to někdy nepovede na první dobrou zabouchnout, když je pohyb ruky příliš šetrný. Překvapen byl i fotograf, když mu párkrát zůstaly dveře pootevřené. Odpověď řidiče jej uzemnila: „Musíš víc bouchnout. Práskni s tím jako ve stovce nebo v oltcitu…“ Jinak opravdu nemáme co vytknout. Po usazení do pohodlných sedaček jsme v centru dění před obrovským přístrojovým štítem a displejem infotainmentu i volantem s příjemně tlustým věncem. Mechanická tlačítka se už z ovládání vozu vytratila a jsou nahrazena subtilními haptickými vedle obvyklého středového kolečka ovladače iDrive. Kombinace karbonu, hliníku, čalounění a podsvětlených lišt dokáže s použitím různých motivů i skvělého audiosystému vytvořit z kabiny auta útulný pokojíček a kokpit pilota v jednom.

ENERGIE A JÍZDA

BMW i5 měří na délku 5060, na šířku 1900 a na výšku 1505 mm. Hmotnost 2,38 tuny není málo, ale přeci jen je uvnitř baterie s kapacitou 83,9 kWh (využitelná 81,2 kWh). Dva motory dávají dohromady výkon 442 kW (601 koní) s mamutím krouticím momentem 795 Nm. I přes menší, 19palcová zimní kola se dařilo přenést veškerý výkon na asfalt a my za sebou máme jeden z našich nejlepších řidičských zážitků za volanty elektrických aut. Doslova přebytek koní a zrychlení z nuly na sto za 3,5 vteřiny dokážou člověka do sedačky pořádně zamáčknout. S touto rychlou a pohodlnou střelou se dá jet velice nenápadně a bez toho, abychom jakkoli narušili plynulost provozu nebo vyvolávali dramatické situace. Auto neskutečně sedí v zatáčkách i vyšších rychlostech, má ochotu kdykoli zrychlit a zkrátit i zdánlivě dlouhou vzdálenost mezi dvěma body. Současně umí též poklidně plynout a hýčkat posádku pohodlím.

Svižné cestování má svou cenu, takže k udávané papírové spotřebě 17,7 kWh / 100 km lze rovnou 7 nebo 8 kW ještě přičíst. No a z dojezdu až 515 kilometrů zase nejméně 150 kilometrů ubrat, taková je realita. Jde to také mnohem ekonomičtěji, protože na okreskách a ve městě se nám to chvílemi dařilo, ale byla to celkem nezajímavá a nudná činnost, na kterou je vymezený čas s tímto testovacím autem příliš cenný. Vždyť i na elektrokolech jezdíme nejraději naplno na nejvyšší dva režimy motoru a počítáme s tím, že dojezd bude logicky o něco nižší. Stejný přístup jsme uplatnili i u BMW i5. V případě rychlonabíjení výkonem až 205 kW během zastávek ani není čas na nic jiného než na toaletu a vypití kávy.

VERDIKT

Jízda touto elektrickou sportovní limuzínou je opravdovým zážitkem. Co umí udělat brutální výkon, pohon všech kol, příplatková M-paket výbava, adaptivní podvozek a natáčení zadních kol s dynamickou stabilitou tohoto auta v zatáčkách, to se nedá popsat, to je prostě masakr elektrickou pilou. Auto funguje precizně, přesně a stále má nad řidičem navrch. Zahrne nás emocemi, adrenalinem i pohodlím a luxusem.

Základní cena modelu i5 začíná od 2 523 300 Kč, cena testovaného vozu je 3 300 054 Kč. Více informací na www.bmw.cz anebo u dealerů značky.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one