Odvahu a vizionářství prokázala značka Volvo se svojí novinkou EX30. S délkou 4,23 metru je to v současnosti nejmenší model značky, ovšem prvotřídní design, moderní tvary, kompaktnost a povedené linie jej doslova předurčují k úspěchu a stojí se na něj fronty.
DESIGN A KAROSERIE
Zvenku je menší, ale díky rozvoru 2650 mm je uvnitř paradoxně dost místa. Design vozu Volvo EX30 jasně odkazuje na skandinávský styl. Zajímavé barvy, tlumené odstíny interiéru, udržitelný přístup při výrobě. Všechny materiály jsou šetrné k životnímu prostředí a zároveň splňují standardy kvality. Malé Volvo si vystačí s menším množstvím oceli i hliníku na konstrukci a místo toho používá recyklované a obnovitelné materiály.
Interiér je minimalistický a vedle volantu dominuje hlavní středový displej o velikosti 12,3“, kde je kompletní nastavení a infotainment. Až na pár tlačítek a páček kolem volantu je skutečně všechno na displeji, tedy například i varovné blinkry nebo otevírání schránky v palubní desce. Není to ale vůbec špatné, neboť to navrhli lidé, kteří o ergonomii a ovládání vozu už něco vědí. Většina věcí se dá snadno najít a po krátké chvilce si zvykáme. Na horní liště jsou základní informace, pod ní je hlavní plocha s mapou a ovládáním. Dolní lišta je zase určena pro ovládání klimatizace a přístupu k často používaným funkcím. Nad ní je pak druhá spodní lišta nabízející tlačítka, která souvisí s jízdou a stavem vozu, případně počasím. Za jízdy tak není nutné pronikat do nitra ovládání vozu a něco hledat, vše máte na ploše.
ENERGIE A JÍZDA
Zadní kola jsou poháněna motorem o výkonu 200 kW, tedy velmi solidních
272 koní. Maximální krouťák je 343 Nm a to rozhodně není málo, zvláště na menší a kompaktní elektromobil vážící 1850 kg. Zrychlení z nuly na stovku umí za 5,3 vteřiny, což je vynikající hodnota. Baterii s kapacitou 69 kWh (využitelných 64 kWh) jsme nabíjeli jak z domácího wallboxu, tak na veřejných nabíjecích stanicích. Nabíjecí výkon 153 kW deklarovaný výrobcem můžeme de facto potvrdit, protože jsme na DC stojanu několikrát zaznamenali nabíjení výkonem zhruba 145 kW, ale během cyklu začal překvapivě rychle klesat na nižší hodnotu. Nabití téměř prázdného akumulátoru na 80procentní kapacitu je otázkou cca půlhodinky. Volvo EX30 jezdí skvěle a je neskutečně hbité. Papírový dojezd 476 km se v reálu zmenší na přibližně 350 km normálním tempem po městě a okreskách, nebo na zhruba 270-290 km při svižné jízdě po dálnici. Možná jsme čekali o něco nižší spotřebu vzhledem k rozměrům vozu, ale model EX30 to s námi prostě umí. Zamrká, pustí perfektní zvuk z podlouhlého soundbaru v přední části vozu a dvou skrytých subwooferů vpředu a vzadu, udělá smutné oči a my si vyšší útratu za nabíjení nakonec necháme líbit. Auto lehce a jistě pohlcuje nerovnosti, neodskakuje a nevadí mu ani trochu rozbitá polní cesta. Povedená 19palcová kola jsou velikostně tak akorát. Menší kufr s objemem 318 litrů je doplněn předním sedmilitrovým frunkem a pro všechno další tu máme tažné zařízení. Na něm jsme testovali společně s autem také dodaný nosič dvou jízdních kol Volvo, který se dá snadno složit a schovat do zavazadelníku.
VERDIKT
Volvo EX30 je povedený elektromobil, který má pár much, ale jako celek si srdce elektromobilisty rozhodně získá. Mimo jiné nám nevyhovuje příliš slabá rekuperace bez možnosti vícestupňové regulace. Když si však sepíšeme všechny klady jako prvotřídní design, kompaktní balíček síly, pohodlí i bezpečí, a k tomu ještě příznivou cenu začínající na 895 000 Kč, je z toho opravdový trhák, který je pro letošní rok prakticky rozebrán a vykoupen. Více informací na www.volvocars.cz anebo u dealerů značky.