Tern není jen název známého výrobce jízdních kol a elektrokol, ale také anglický výraz pro rybáka, opeřence s nejdelší migrační trasou v celé živočišné říši. Rybák arktický nalétá přes sedmdesát tisíc kilometrů ročně, za celý svůj život pak jen těžko představitelných dva a půl milionu kilometrů. Jak správně tušíte, Tern si svůj název nevybral náhodou. Vyrábět kvalitní, odolná a spolehlivá jízdní kola a elektrokola s dlouhou životností bylo od počátku jeho hlavním cílem.
Když se model s označením GSD před pár lety objevil na trhu, byli jsme okouzleni jeho všestranností a nekomplikovaným, ryze funkčním designem. Krátká testovací jízda odhalila skvělou ovladatelnost. A následovalo i několik dalších testů s cílem zjistit, jak se chová v každodenních situacích a co přesně svým majitelům dokáže nabídnout.
O elektrokole
Rám spočívá na malých, dvacetipalcových zapletených kolech tak, aby těžiště zůstalo co možná nejníže. O pozornosti k detailům svědčí použití přední a zadní pevné osy, která pomáhá navýšit celkovou torzní tuhost. To oceníte především ve chvíli, kdy na kole převážíte náklad či dalšího pasažéra.
Rozvor kol, který v tomto případě dosahuje bezmála metru a čtvrt, dodává stroji zcela mimořádnou jízdní stabilitu. Ačkoliv toto číslo může působit všelijak, když dojde na převoz autem, kolo bez potíží umístíte na běžný cyklistický držák. Převoz uvnitř vozu potom usnadní sklopný představec a sedlovka s rychloupínací objímkou. Upozorňujeme jen, že vzhledem k celkové hmotnosti kola, která včetně příslušenství přesahuje hranici třiceti kilogramů, není jeho vyzvednutí nad horní hranu kufru ničím jednoduchým.
Když je řeč o příslušenství, na kole naleznete hned několik montážních útvorů, pomocí kterých na palubu snadno připevníte až dvě dětské sedačky, popřípadě jednu sedačku a cestovní lavici pro starší děti či dospělé. Pořídit můžete brašny, stupačky, přední košík, nejrůznější madla a držáky a mnoho dalšího. My jsme kolo měli dovybavené o výklopné stupačky pro spolujezdce a postranní ochranný rám, který slouží jako opora pro brašny, případně pro chodila dalších pasažérů. Pochvalu za originalitu zaslouží sedlo se zabudovaným zadním madlem.
O motoru
Tern vsází na 250wattový středový pohon Bosch Performance Line, který má dost výkonu i točivého momentu na to, aby rozpohyboval dokonce i plně naloženou sestavu. Maximální nosnost činí úctyhodných 200 kilogramů, a jelikož jsme testovali opravdu důkladně, tak potvrzujeme, že nedostatkem výkonu rozhodně netrpí.
Naše kolo bylo vybaveno dvěma samostatnými bateriemi se souhrnnou kapacitou kulatých devět set watthodin. Dojezdový okruh byl najednou natolik široký, že jsme baterii museli dobíjet jen velmi zřídka! Skvělé je, že na vyjížďky po městě můžete vyrazit pouze s jednou baterií, na dlouhých trasách pak jednoduše přidáte druhou a máte vystaráno. Pokud se jedna baterie vybije, řídicí jednotka automaticky aktivuje druhou. To samé pak platí také při nabíjení.
Pro koho je určené
Tern je úžasně všestranné elektrokolo s výjimečně dlouhým dojezdem daným použitím dvou nezávislých baterií. Jako takový může být skvělým parťákem pro každodenní dojíždění a zároveň může posloužit jako plnohodnotná náhrada běžného osobního automobilu. Do města či na výlet bez potíží převeze tříčlennou rodinu s dítětem, přirozeně včetně všeho potřebného vybavení. Stejně dobře může posloužit také drobným živnostníkům při rozvážkách jídla, květin nebo čehokoliv jiného. Pro tyto účely je Tern více než dostatečně odolný a díky širokému dojezdovému okruhu vydrží celodenní zápřah bez nutnosti dobíjení či výměny baterie.
O komponentech
Nezvyklé pojetí zadní části kola s sebou přináší také jednu zajímavost. Pokud stroj zvednete na zadní kolo do svislé polohy, tak díky integrovanému nosiči zůstane stát vzpřímeně jako voják. To se hodí například ve výtahu, do kterého byste se jinak na délku jen těžko vměstnali. Další nespornou výhodu pocítí zejména majitelé menších bytů, ve kterých takto uskladněné elektrokolo zabere jen minimum obytné plochy. Kolo jednoduše uchopíte za řídítka, přidržíte páčku zadní brzdy a plynulým pohybem převážíte na zadní. Nic víc, nic míň.
Široce nastavitelná teleskopická sedlovka dovolí usednout za řídítka jezdcům od sto padesáti do sto pětadevadesáti centimetrů tělesné výšky. Velice nízký je rovněž rám samotný, což usnadňuje nasedání a mimo jiné zlepšuje ovladatelnost. Nízký rám je výhodou také ve chvíli, kdy převážíte náklad či další pasažéry, neboť kolo při nasedání tak snadno nerozkmitáte. Představec je skládací, ne však plně teleskopický. Výšku a vzdálenost řídítek lze přizpůsobit pomocí polohovatelné horní části představce. Mechanismus je rychloupínací, změna polohy řídítek je tak dílem okamžiku. Na dlouhých trasách jsme si řídítka často přizvedli, abychom ulevili unaveným zádovým svalům.
Velice pohodlné je také nakládání a upevňování věcí, a to především díky sklopnému středovému stojanu, který kolo udrží ve vzpřímené poloze, ať se děje cokoliv. Na kolo tak můžete v poklidu přichytit dětskou sedačku, usadit vaši ratolest i drahou polovičku a případně i další náklad.
Za řídítky
Navzdory poměrně vysoké hmotnosti je život s tímto elektrokolem lehký jako peříčko. Kromě toho, že jde o báječný nákupní košík, se kterým je radost jezdit každý den, nám Tern v mnoha případech opravdu dokázal nahradit automobil. Díky spojení silného středového elektromotoru a přilnavých dvacetipalcových zapletených kol můžete doslova vystřelit kupředu, a to dokonce i na nejslabší z nabízených jízdních režimů. Nejvíce kilometrů jsme přesto absolvovali ve dvou nejsilnějších režimech. Zkrátka proto, že jsme si to chtěli užít plnými doušky!
Díky nízko položenému těžišti je jízda velice stabilní. Navzdory dlouhému rozvoru nečekejte ovladatelnost ropného tankeru. Řízení je ve skutečnosti upovídané a živé, ne však nervózní, jak jsme se zprvu obávali. Vše je tak přirozené, jak jen může být, a tak si na nic nemusíte zdlouhavě zvykat. Překvapí také velice nízký poloměr otáčení. Rozsah převodů se ukázal jako zcela dostatečný dokonce i v těch nejstrmějších úsecích.
Na Ternu jsme často jezdili na nákup, a přestože jsme měli k dispozici pouze zadní postranní brašny, bez potíží jsme do každé z nich vměstnali dvě až tři nákupní tašky plné čerstvých dobrot. Další příslušenství, které převoz nákladu zpříjemní, si můžete kdykoliv dokoupit. Nabídka zahrnuje například přední koš Transporteur Rack nebo zadní nákladní plošinu Shortbed Tray pro převoz objemnějších břemen.
Čtyřpístkové kotoučové brzdy zajistí, že tenhle dvoukolový kamion bezpečně zastavíte i v těch nejprudších klesáních. Během testovacího období nás brzdy ani jednou nevypekly a kolo vždy zastavily přesně tam, kde jsme chtěli.
Vzhledem k velmi tuhému hliníkovému rámu, pevné vidlici a dvacetipalcovým zapleteným kolům je jízda po nerovnostech vše, jen ne příjemná. V tomto směru by mohla pomoci odpružená sedlovka. Otázkou zůstává, zda je nějaká taková, která by současně nabídla široké možnosti výškového nastavení. Při jízdě pamatujte také na pohodlí pasažérů na zadním nosiči. Pro představu doplňme, že jejich podsedák je polstrovaný jen o trochu více než vaše sedlo. To samé platí v případě, že na zadním nosiči převážíte křehký náklad.
Verdikt
Tern je opravdu mimořádně působivý stroj. Baterie se nám nepodařilo vybít ani na těch nejdelších vyjížďkách s kolem až po okraj naloženým nákladem. Rám a vlastně i veškeré další komponenty působí velmi kvalitním dojmem, každý jednotlivý detail si navíc můžete nakonfigurovat přesně podle vlastních představ. Jak jsme se sami několikrát přesvědčili, tak takto pojaté elektrokolo dokáže nahradit běžné osobní auto v drtivé většině všednodenních situací. Tak co, jdete do toho s námi?
Tern GSD S10 – technické parametry
Cena: 109 990 Kč
Motor: Bosch Performance Line, nominální výkon 250 W, maximální točivý moment 63 Nm
Baterie: rámová Bosch PowerPack 500, provozní napětí 36 V, celková kapacita 500 Wh + možnost druhé baterie Bosch PowerPack 400 Wh
Ovládací rozhraní: multifunkční LCD displej Bosch Purion s možností volby režimu asistence a informacemi o stavu baterie, zbývajícím dojezdu, rychlosti, času a ujeté vzdálenosti
Životnost baterie: 1000 dobíjecích cyklů
Doba nabíjení: 5-7 h
Nejvyšší rychlost: 25 km/h
Dojezd: 110-250 km (v závislosti na zatížení, profilu trati a jezdeckém stylu)
Rám: hliníkový rám Tern GSD, materiál Al7005, patentovaný design Multi Truss, pevná zadní osa Boost o rozměru 148 x 12 mm (typu Syntace X12)
Přední vidlice: pevná hliníková Tern GSD, materiál Al 7005, sloupek 1,5“, pevná přední osa Boost o rozměru 110 x 15 mm
Zapletená kola: přední a zadní náboj Tern Atlas, hliníkové ráfky Tern Atlas Ultra Wide, nerezové paprsky a niple
Pláště: Schwalbe Super Moto-X, Green Guard ochrana proti proražení, reflexní bočnice, 20×2.4″
Komponentová sada: desetirychlostní sada Shimano Deore, přehazovačka s konstrukcí Shadow+, kazeta s rozsahem 11-36 zubů, hliníkové kliky Tern GSD Custom
Kotoučové brzdy: hydraulické kotoučové brzdy Magura MT5, čtyřpístkové třmeny, kotouče o průměru 180 mm vpředu i vzadu
Řídítka: hliníková Tern Sweep, ergonomické gripy Ergon GC10
Představec: hliníkový Tern Andros G2, nastavitelný
Sedlovka: hliníková Tern Telescope
Sedlo: Tern GSD
Hmotnost: 30.39 kg
Barevná provedení: Beetle blue, Silver blue, Mango, Orange
Dostupné velikosti: jedna univerzální
Kontakt na výrobce: www.ternbicycles.com
Kontakt na dovozce: www.azub.cz