Automobilka s pověstí výjimečné spolehlivosti svých vozů, průkopník hybridních pohonů, stvořitel prvního automobilu na vodík – každý pozná, že je řeč o značce Toyota. Dlouho se čekalo na její čistý elektromobil, až je konečně tady! Toyota bZ4X je postavena od základu jako elektromobil na firemní EV platformě, velikostně je srovnatelná třeba s Enyaqem, přebírá část technologií a řešení od rodových příbuzných Lexus RZ a Subaru Solterra a na baterii dává neuvěřitelnou záruku 10 let nebo milion kilometrů! I po této zátěži garantuje minimálně 70 % zůstatkové kapacity v akumulátoru.
Že je potřeba mířit vysoko a nebát se, dává Toyota najevo i neortodoxním názvem tohoto modelu bZ4X. Kdyby se jednalo o Teslu, tak by podivná složenina mohla klidně být jménem dalšího potomka kontroverzního Elona Muska, ale co zkratka znamená v případě Toyoty? Písmena bZ jsou zkratkou anglického „Beyond Zero“, tedy sloganu symbolizujícího ještě nižší než nulové emise CO2. Číslice čtyři znamená střední velikost auta podle rozměrů a kategorií. Poslední X v názvu znamená crossover, tedy ani čisté SUV, ani kupé, spíše SUV-kupé.
DESIGN A KAROSERIE
Desetiletá záruka na baterii a moderní vzhled jsou prvními kroky k úspěchu. Vozidlo měří na délku 4,69 metru a vysoké je 1,65 metru. Uvnitř je dostatek prostoru nejen pro dva vpředu, ale i na zadních sedačkách. Dlouhý rozvor 2,85 metru přinesl jak více místa mezi koly, tak lepší jízdní vlastnosti a stabilitu. Tvary karoserie jsou moderní, neokoukané, drží se trendu sesterských modelů RAV nebo C-HR, a navíc přidávají ještě vlastní originální prvky, ostře řezané rysy i oplastování blatníků. Uvnitř vozu máme pocit bytelnosti a robustnosti. Jsme pohodlně usídleni před volantem a specificky tvarovanou přístrojovou deskou a po pravé ruce máme dobře čitelný displej a masivní středový panel, jenž prohlubuje pocit bezpečí a solidnosti výkonného stroje. Uvnitř jsou kromě kvalitního polstrování také panely z měkkého čalounění, které prostor zútulňují. Zavazadelník o objemu přes 450 litrů je plně dostačující, i když pod svažujícím se zadním oknem musíme dát pozor na případné vyčuhující předměty. Elektrokolo jsme do auta vměstnali v pohodě a cestovat ve dvou a naložit klidně dva e-biky není problém. Pro více kol lze využít nosič na tažné zařízení.
ENERGIE A JÍZDA
Výkon testované verze Toyoty bZ4X s pohonem předních kol je 150 kW, tedy 204 koní se zrychlením na stovku za 7,5 vteřiny. Verze se dvěma motory a pohonem všech čtyř kol má výkon vyšší, ale pouze o 10 kW. Motor je držen trochu zkrátka kvůli kapacitě baterie 71,4 kWh, respektive reálně využitelným 64 kWh. Výrobce deklaruje dojezd až 500 km, ale jak se na tuto hodnotu dostat, je nám záhadou. Při rozumně svižné jízdě jsme se pohybovali prakticky stále těsně pod 20 kW / 100 km, a tedy teoretickém dojezdu 320 km. Jedině při opravdu klidném tempu, a zejména ve městě se dá spotřeba ještě o pár kilowatt na 100 km stlačit dolů. Naopak při dlouhodobém vyšším dálničním tempu naroste až k 25 kW / 100 km, což představuje dojezd kolem 250 km. Ačkoli někteří tento model za vyšší spotřebu kritizují, nás to nijak nepobuřuje. Kdo chce jezdit rychle takovýmto komfortním, designově výjimečným a pěkně zpracovaným elektromobilem, který skvěle kopíruje silnici a je bezpečný, musí to akceptovat.
VERDIKT
Toyota bZ4Y je taková usměvavá klidná síla a pořádný kus dvoutunového auta, které je skvěle vybavené, dělá radost, je bezpečné a pohodlné a jednoduše se řídí. Cena začínající u předokolky na 1 099 000 Kč je zajímavá, zvláště se zmíněnou bezkonkurenční zárukou na baterii. Více informací na www.toyota.cz anebo u dealerů značky.