Mimořádnou pozici v sortimentu firmy Cyklošvec zaujímá značka odpružení Fox Racing Shox. Americký výrobce vidlic a tlumičů patří ke globálním lídrům trhu. Mimo to se v nabídce domácího distributora nově objevila také známá značka odpružení Marzocchi. Většina vidlici a tlumičů se k majitelům kol a elektrokol dostává již přímo z výroby, na nových modelech čerstvě zakoupených strojů. Jiní fajnšmekři preferují tuning a individuální kompletaci svých kol, takže zase využívají možnost nakoupit komponenty Fox či Marzocchi u prodejců v kamenných obchodech anebo na internetu. Jedno mají všechny vidlice a tlumiče společné: vyžadují servis a pravidelnou péči, rozhodně by neměly být opomíjenými částmi jízdních kol.
Firma Cyklošvec provozuje ve svém sídle také autorizovaný a profesionální servis odpružených vidlic, tlumičů i teleskopických sedlovek Fox a nově i vidlic a tlumičů Marzocchi (u této značky to však platí pouze pro modely od roku 2019 a mladší). Byli jsme se v píseckém servisu a svatostánku vzduchových a olejových patron a všeho odpružení podívat na vlastní oči. Novinky a více informací jsme zjišťovali od Jiřího Karfíka, brand manažera značek Fox a Marzocchi společnosti Cyklošvec.
Na první pohled je vidět, že celá dílna prošla proměnou. Co je tedy u vás nového?
V průběhu loňského podzimu proběhla kompletní rekonstrukce a rozšíření stávajících servisních prostor. Nové je profesionální servisní vybavení, pracovní stoly a nářadí. Naši mechanici tak mají možnost pracovat ve větších prostorách, mají lepší a přehlednější možnosti skladování a expedice náhradních dílů a obecně se zpříjemnilo jejich pracovní prostředí, což se beze sporu odrazí i v jejich spokojenosti a pracovních výkonech.
Kolik stálých techniků a servisních mechaniků tu pracuje?
Aktuálně máme v servisu FOX na plný úvazek zaměstnány tři šikovné a spolehlivé mechaniky vybavené veškerým potřebným know-how.
Pořídili jste také nové, speciální nářadí nebo doplňky k servisu vidlic a tlumičů?
Kromě výše zmiňované celkové rekonstrukce servisních prostor průběžně doplňujeme originální nářadí dle vznikajících potřeb a změn v rámci novinek. Předloni jsme pořídili digitální zkoušečku na tlumiče a v letošním roce plánujeme novou vakuovou plničku s přídavnými tanky na další různé druhy oleje, která umožní proces plnění různých vidlic a tlumičů, aniž by se musel měnit olej v hlavním tanku. Přestože se ve všech případech jedná o vysoké investice, věříme že se nám vrátí na zvýšené kvalitě prováděného servisu.
Jaké používáte náplně a čisticí prostředky?
Vždy a za všech okolností používáme pouze originální náplně Fox, případně ještě doplněné prověřenými a Foxem schválenými produkty rakouské značky R.S.P. Stejně tak vždy používáme pouze originální náhradní díly a těsnění.
Servisujete vidlice a tlumiče i od koncových uživatelů, anebo pouze od obchodníků, kteří je zasílají ve větším počtu?
Vidlice a tlumiče k nám přicházejí jak od koncových uživatelů, tak od obchodníků, kteří zasílají na servis produkty svých klientů. Řekl bych, že je to tak zhruba půl napůl. Mimo to jsme před časem zřídili síť servisních center po celé republice. Tato servisní centra s námi úzce spolupracují, mají odborně školené mechaniky a také přístup k originálnímu nářadí a náhradním dílům. Jediné, co nemohou řešit, jsou reklamace. Ty máme na starosti výhradně u nás.
Registrujete nárůst servisu i dílů pocházejících z elektrokol?
Ano, s rozšířením elektrokol jsme pochopitelně zaznamenali i nárůst servisů produktů určených právě pro tato kola.
Jak se majitelé elektrokol o svoje pružicí a teleskopické komponenty starají a jaké jsou vaše zkušenosti s díly, které dostáváte na servis?
Je to obdobné jako s běžnými uživateli klasických kol. Jsou zákazníci, kteří se o svůj produkt starají, a pak ti, kteří posílají odpružení na servis až ve chvíli, kdy nastane problém. Obecně řečeno je ale klientela elektrocyklistů trochu jiná a osvěta je v tomto směru velmi důležitá.
Můžete potvrdit, že vidlice i tlumiče na elektrokolech podstupují větší zátěž a namáhání, anebo vždy záleží na jezdci, způsobu jízdy a také pravidelné péči?
Pravidelná péče je důležitá obecně. Ale co se zátěže a namáhání na elektrokole ve srovnání s běžným kolem, bude namáhání u elektrokola rozhodně větší. Z jakého jiného důvodu by byly produkty speciálně designované pro elektrokola zesílené, vyztužené a měly odolnější konstrukci? Není to jen marketing, ale zakládá se to na výpočtech zatížení a vývoji těchto komponentů. Se servisem jsou to pak spojené nádoby – čím větší zátěž, tím vyšší požadavky na servis.
Pokud e-biker zvažuje servis vidlice a případně i tlumiče Fox na svém elektrokole, tak jak má postupovat, jak dlouho bude čekat a kolik ho to bude asi stát?
Má dvě možnosti. Buď dovézt kolo ke svému prodejci, který u nás vše zařídí, nebo vidlici, tlumič anebo sedlovku demontovat, pečlivě zabalit, na našem webu www.cyklosvec.cz si stáhnout Servisní zakázkový list, vyplnit ho a spolu s ním poslat komponent k nám na adresu servisního centra v Písku. Dodací lhůta se liší v závislosti na ročním období v rozmezí od zhruba dvou týdnů až do jednoho měsíce. Paradoxně nejvytíženější je servis v zimní sezoně od prosince až do března březen. Nejsou výjimečné ani případy, kdy v servisu přistane krabice, ve které je deset vidlic a deset tlumičů. Cena závisí na konkrétním modelu a rozsahu servisu a měla by se pohybovat v rozmezí přibližně 2500–3500 korun.
Existuje spousta zákazníků, kteří chtějí v rámci vylepšování svých strojů zakoupit konkrétní nový model vidlice anebo tlumiče Fox, ale bohužel toto zboží není k dostání. Jaká je situace s dodávkami nových modelů a jaký je výhled do budoucna?
V roce 2022 byla situace podobná jako v předchozím roce, protože zboží nelze již v systému Fox doobjednávat a část produktů, které přijdou, je de facto předem objednaná a tím pádem rozebraná. Věříme, že se do budoucna situace zlepší. Pomalu začíná svítat na lepší časy v dodávkách náhradních dílů, kde už u mnohých položek není naprosto fatální dodací termín třeba za 350 nebo 390 dnů, ale zkracuje se to. Je to něco, co jako distributoři a zástupci značky vůbec nejsme schopni ovlivnit, i když bychom rádi našim zákazníkům a odběratelům vyhověli.
Chystá výrobce Fox nějaké novinky v segmentu elektrokol? Například ještě pevnější a tužší konstrukce vidlic, jiný průměr nohou a podobně?
Nemáme žádné konkrétní informace, ale jedno je jisté – portfolio modelů vidlic a tlumičů specifických pro elektrokola se bude rozhodně rozšiřovat. U většiny značek je patrné, že pro horská elektrokola sahají právě po těchto speciálních a e-bike ready komponentech a dílech, které zaručí delší živostnost a větší výdrž.
Více informací o servisu odpružení najdete zde, video z návštěvy v servisu je níže.
Foto: Ondra Šenk, Irmo Keizer, Dan Milner