Sportovní elektrokola s alternativními motory nabízející o něco menší výkon, podstatně nižší hmotnost a všestranné využití pro vyjížďky anebo cesty do práce jsou dnes v kurzu! Domácí výrobce 4EVER má v nabídce jak elektrický gravelbike Engrave Pro, tak jeho fitness nebo chcete-li urban sourozence Engrave Flat. Ten nemá zahnutá gravelová řídítka, ale rovné „klacky“, jež mu dodávají trochu jiné vlastnosti a předurčují jej k větší zábavě a všestrannosti. Naopak společný mají rám, jenž je svou geometrií na pomezí silničního, cyklokrosového a městského fitness elektrokola. Je pohodlný, pojme širší pneumatiky, má moderní osazení a kvalitní komponenty včetně kotoučových brzd a hlavně zajímavý nábojový motor v zadním kole. Pojďme se na tento model podívat podrobněji.
KONCEPCE KOLA
Jak jsme uvedli, rám tohoto stroje vychází ze silničního kola, ale je vybaven více položenou vidlicí, jemným slopingem a větší tolerancí mezi vidlicemi a vzpěrami pro průchod širších plášťů. Zmíněný uvolněný úhel vidlice přispívá k dobrým jízdním vlastnostem a stabilitě ve vyšších rychlostech. Naopak při pomalejších rychlostech, kličkování a blbnutí je kolo skvěle obratné. Koncepce silničního rámu a velkých kol ho předurčuje k rychlosti, ale současně umí díky plášťům a položené vidlici z karbonu v rozumné míře tlumit nerovnosti a absorbovat jemné hrboly a boule.
POHON, RÁM, KOMPONENTY
Baterie je integrována do šikmé hlavní trubky a zdálky bychom ani neřekli, že máme co do činění s elektrokolem. Motor je prozrazen až v momentě, kdy začneme stroj zkoumat ze všech stran a spatříme nábojový motor FSA zapletený do zadního kola. Elektrický systém je pak odhalen podruhé – to když prsty přejíždíme rám a na horní trubce nahmátneme zapuštěné zapínací tlačítko motoru s LED podsvícením. To je současně i ovladač a slouží k přepínání jednotlivých režimů dopomoci. Největší průměr má zmíněná šikmá trubka rámu s osmihranným profilem, navíc v oblasti jejího napojení ve středu kola nechybí vyztužení a zajímavě umístěná zdířka pro zapojení konektoru nabíječky baterie. Zbylé části rámu působí subtilněji a mají ladné, sportovní a dynamické tvary. Horní rámová trubka s mírným slopingem je maličko zploštělá kvůli stranové tuhosti. V přední části u představce je do ní vsazeno zmíněné zapínací tlačítko pohonu FSA. Klikáním projdeme celé menu, tedy od zelené barvy Eco přes modrý, žlutý a oranžový mód přípomoci až k nejsilnějšímu, červenému režimu Boost. Ten dává díky práci jednoho torzního a dvou rychlostních senzorů našemu šlapání pořádné grády a sílu do kopců!
Na hlavové trubce vpředu najdeme nepřehlédnutelné logo výrobce respektující zachování stejného motivu decentní titanovo-metalické barvy s černými prvky. Karbonová vidlice má dole subtilní nohy, které se směrem nahoru rozšiřují a současně jsou podélně zploštělé kvůli aerodynamice a obtékání vzduchu. Vidlice nabízí požadovanou tuhost a nekroutí se při jízdě ze sedla, avšak dokáže nabídnout mírnou flexi v podélném směru a tím pohltit některé zvládnutelné a menší hrboly či nerovnosti. Dobře jí k tomu asistují širší gravelové pneumatiky. Na rámu nechybí příprava pro montáž příslušenství a zaslepené otvory na přední vidlici, na rámu i na zadním trojúhelníku, kam se dají namontovat nosiče, brašny a držáky pro převoz případného drobného nákladu nebo vybavení na výlet. Nabíječka elektrokola je velmi kompaktní, lehká a skladná, takže není problém vozit ji na dně batohu anebo v brašně na řídítkách či v rámu.
AŤ TO SEDÍ!
Zadní vzpěry i vidlice tvoří se sedlovou trubkou kompaktní trojúhelník, jenž je dostatečně tuhý do boku, ale zároveň dokáže pohltit část vibrací od zadního kola. Celá zadní stavba je poněkud hmotnější, neboť nese těžší nábojový motor zapletený silnými dráty do zadního gravelového ráfku Mach určeného pro vyšší zátěž. Nazuty jsou 40 milimetrů široké pneumatiky Schwalbe, jejichž tlumicí vlastnosti a přilnavost lze významně ovlivnit konkrétním nahuštěním. My jsme zvolili nižší tlaky, aby kolo perfektně sedělo a současně žehlilo drobné nerovnosti, ale museli jsme dávat pozor na ostřejší překážky nebo vyčnívající kořeny, kterými bychom mohli snadno cvaknout duši, zejména na těžším zadním kole. Naštěstí jsme v této zkoušce jízdních dovedností obstáli! Kokpit je hliníkový a řídítka mají příjemnou šířku a padnou dobře do ruky. Estetické dotažení všech detailů se nám líbí a tmavě titanové barva s černými a stříbrnými motivy vypadá skutečně luxusně.
JÍZDA
S motorem FSA už máme zkušenost z testu gravelového stroje 4EVER Engrave Pro. Stejně tak dobře známe nábojové pohony Mahle a Ebikemotion X35 používané na jiných silničních nebo gravelových elektrokolech, takže jsme věděli, do čeho jdeme. Motor FSA nám vyhovuje citlivějšími senzory a rychlou reakcí na šlápnutí. Stejně tak tím, že se dá dobře rozjet nad limit dopomoci 25 km/h a potom roztočit do rychla a využít setrvačnosti kol pro vyvinutí a udržení vyšší rychlosti. Jízda na něm je snadná, lehká a stále jezdce vyzývá k dalším a dalším kilometrům navíc! Jemné bzučení pohonu místy zaniká v ruchu ulic a slyšíme ho, když se ocitneme trochu v ústraní na cyklostezce v parku anebo lesíku na okraji města. Ovládání je naprosto přirozené – od nulové dopomoci s vypnutým motorem přecházíme na jednotlivé režimy. Protože pro změnu dopomoci musíme sundat jednu ruku z řídítek a zmáčknout tlačítko na rámové trubce, je dobré tento úkon nedělat zbrkle a bez rozmyslu, ale vždy mít jistotu pevného úchopu řídítek druhou rukou a pokud možno mít i rovný podklad pod koly, aby nás nerozhodila nějaká nerovnost. Podpora 42 Nm točivého momentu je papírově na polovině dnešních silných středových motorů, ale na tomto typu kola opravdu více není potřeba! Podporu využíváme hlavně v kopcích, ale jinak po rovinách jezdíme na Eco nebo s úplně vypnutým motorem. Nohy si alespoň oživují námahu, kterou už dlouho nepoznaly, a díky nízké hmotnosti elektrokola a nulovému odporu rotující hmoty na zadním kole to není zase taková zátěž! Naopak takovou příjemnou sportovní aktivitu, při které krajina svižně ubíhá, jenom vítáme.
VERDIKT
Toto elektrokolo se povedlo, koncepce městských nebo výletních strojů nekomplikované konstrukce a jednoduché funkce získává na oblibě! Podobný e-bike najde uplatnění klidně jako pohotový sportovní nástroj, dopravní prostředek na pravidelné dojíždění anebo rychlé přibližovadlo na nákupy, úřady či schůzky. Víte, že pokaždé bude v jeho sedle (mimochodem, sportovně tužším, ale pohodlném) zábava a že ucítíte ten blahodárný vítr ve tváři. Je pouze na vás, jaké si to uděláte a zda se budete vracet kratší nebo delší oklikou. K dispozici jsou tři velikosti, ale vybírejte tak, aby kolo mohlo sloužit v rámci dvojice nebo rodiny klidně i většímu počtu uživatelů. Zkrátka a dobře jako rodinný e-bike, jenž se dá půjčovat a o který je pokaždé tahanice. Mají ho totiž rádi všichni – muži i ženy.
Specifikace modelu 4EVER Engrave FLAT
Cena: 69 990 Kč
Rám: Alu E7005, gravel geometrie, integrovaná baterie
Vidlice: Carbon Durable, pevná osa 12 mm
Motor: FSA System HM 1.0 (250 W, 42 Nm)
Baterie: FSA Intube 252 Wh, 7 Ah, 36 V
Převodník: FSA Gossamer, 44 zubů
Řazení + brzdové páky: Shimano Deore SL-M5100, 1 x 11
Přehazovačka: Shimano Deore RDM5120, 1 x 11
Kazeta: Shimano CS-M7000, 11 rychlostí, pastorky 11–42
Řetěz: Shimano CS-HG600, 11 rychlostí
Brzdy: Shimano BR MT201, kotouče 160 mm
Brzdové páky: Shimano BL MT201
Náboje: přední Shimano HB-RS470, 12 mm pevná osa, zadní FSA nábojový motor
Ráfky: Mach1 Gravel Disc
Pláště: Schwalbe G-ONE Allround 40-622
Pedály: Union SP-600
Řídítka: 4EX sand blasted 720 mm
Představec: 4EX sand blasted
Sedlovka: 4EX sand blasted
Sedlo: Selle Italia Q-bik
Hmotnost: 14,6 kg (motor a baterie váží 3,98 kg)
Výrobce a distributor: www.4ever.cz
Text: Pavel Nekvinda, foto: Jan Reiner