Významně přispět k rozvoji osvěty a propagace každodenního používání elektrokol k dopravě a běžnému životu hodlá KOLOVNA, známá síť tří kamenných prodejen, e-shopu, půjčovny kol a elektrokol a kvalitního ubytování na horách. Tato firma také na českém trhu zastupuje prémiovou německou značku elektrokol Riese & Müller. Nejnovějším počinem šéfa firmy a cyklistického vizionáře Rostislava Poskera je významné vkročení do segmentu infrastruktury pro parkování a dobíjení elektrokol.
Koncept KOLOVNA P&D (zkratka P&D znamená parkování a dobíjení – pozn. redakce) nabízí firmám, institucím anebo provozovatelům pohostinství a ubytování možnost pořídit si na míru připravené kryté stání, kde se dají elektrokola jednoduše zaparkovat, pomocí aplikace uzamknout a také nabíjet. Protože e-mobilita a budování příjemného a designově vytříbeného prostředí pro všechny cyklisty je pro Kolovnu hlavním tématem, zjišťovali jsme u šéfa firmy Rostislava Poskera, co je nového od poloviny loňského roku, kdy jsme spolu hovořili naposledy.
Loni jste neskrýval ambici a odhodlání být tím, kdo bude určovat nový směr a bude se snažit ovlivnit širokou veřejnost svou filozofií spočívající ve využití zejména městských elektrokol ke každodennímu životu a k dopravě. Jak se Vám daří tento program naplňovat?
Nejspíš jsem si při tom odhodlání neuvědomil, jak náročné a pomalé to bude, když jsem tvrdil, že budeme určovat směr. (směje se) Museli jsme změnit strategii, komunikaci, a hlavně se soustředit na zahraniční trhy. Na lokálním trhu se nám daří skutečně krůček po krůčku vysvětlovat výhody e-kola a commutingu v jakousi vzájemnou symbiózu, která může fungovat jako součást městské dopravy a zároveň zatraktivnit cestovní ruch. Nastartovali jsme prezentaci konceptu na vlastní půdě, tedy v prodejnách KOLOVNA v Praze a Ostravě (v Brně v příštím roce) a také v bikecentru v Hynčicích. Máme podepsáno anebo těsně před podpisem pět projektů na lokálním trhu.
S jakou odezvou se setkává KOLOVNA P&D u firem anebo u investorů z řad obcí či krajů?
Jak jsem již naznačil, reakce a tempo jsou prozatím velmi vlažné. Navíc jsme letos již obce a kraje neoslovili vzhledem k zájmu ze zahraničí a změny strategie v podobě oslovení segmentu B2B a vlastní prezentace v rámci konceptu KOLOVNA.
Zdá se, že ve vašem segmentu roste konkurence a k dispozici jsou různé typy zastřešených stanovišť pro nabíjení elektrokol, ať už jsou to jen přístřešky anebo nějaké menší objekty a dřevěné nebo hliníkové konstrukce. V čem je vaše výhoda a čím se vaše řešení odlišuje?
KOLOVNA je komplexní, tím se lišíme. Máme e-commerce, retail, hospitality, pracujeme s našimi klienty a snažíme se o poctivou, kvalitní službu. Tímto bychom se do budoucna chtěli odlišit. Chceme být úplným ekosystémem cyklistiky, to je vize KOLOVNY. Cesta bude ještě dlouhá a trnitá, jelikož k úplnému ekosystému nám chybí vlastní výroba.
Vaše stanice KOLOVNA P&D jsou vyrobeny z repasovaných, vyřezaných a designově upravených kontejnerů, které máte osobně v oblibě a pracujete s nimi od samého počátku také v architektuře prodejen i penzionu a zázemí. Kde se vzala tato vaše záliba a je to dnes stále ještě výhodné vzhledem k rostoucím cenám?
Záměrem je vdechnout starým věcem nový život, najít pro ně nové uplatnění, recyklovat. Situace na trhu s dopravními kontejnery byla zásadně jiná na počátku projektu v porovnání se situací dnešní. Refit starého námořního kontejneru je dnes dražší než vlastní nová ocelová konstrukce, takže půjdeme oběma směry a vlastní konstrukce budeme v budoucnu refitovat a opětovně posílat zpět na trh.
Kdo stojí za designem celého konceptu a jaká firma je zhotovitelem finálních produktů? Máte na to konkrétního dodavatele nebo partu zručných řemeslníků?
Design jsme si navrhli sami ve spolupráci s dodavatelem a zhotovitelem Hast Group Ostrava a nechali vše ještě finálně vylepšit a upravit ve studiu Atelier 3M Ostrava. Tam nám zpracovali design interiéru prodejny v Praze a modulárního typu ubytování, který prezentujeme v Hynčicích pod Sušinou.
Umíte dodat také varianty s fotovoltaickými panely pro získávání energie k dobíjení zaparkovaných elektrokol z obnovitelného zdroje? Je po tomto provedení poptávka?
Vzhledem k situaci na trhu s fotovoltaikou, dostupnosti a administrativě je to krok, který bude následovat hned po uvedení appky Kolovna.
Jak vlastně funguje aplikace určená k obsloužení stanoviště, to znamená k odemknutí a uzamčení elektrokola a k nabíjení? Je nutné stažení aplikace, anebo dodáváte třeba jen RFID čipy nebo karty?
Je třeba říct, že náš systém PDP (parkování, dobíjení, půjčování) je a jistě v blízké budoucnosti bude o private sharingu, nikoli public sharingu. To znamená, že své, nebo půjčené kolo vracíte do místa, ze kterého jste jej vyzvedl. Používáme HID Mobile Access pro odemknutí a zamknutí kola. Pro firmy umíme i univerzální přenosné plastové karty. Momentálně finišujeme aplikaci pro odemknutí, zamknutí a rezervaci ve vlastním mobilu.
Můžete uvést příklady nějakých realizací v komerční nebo veřejné sféře?
Jak jsem naznačil, momentálně prezentujeme parkovací a dobíjecí stání u KOLOVNA prodejen, loňský a letošní rok nás zabrzdil ve financích a zájem B2B segmentu na lokálním trhu se očekává až příští rok, vzhledem k ekonomické situaci a válečnému konfliktu na Ukrajině. Jednáme o umístění s Pardubickým, Olomouckým a Moravskoslezským krajem v rámci městské mobility a cestovního ruchu, taktéž jednáme s privátními subjekty o realizaci v tomto roce. Co nás však mile potěšilo, je zahraniční zájem. Takže ve spolupráci se značkami Stromer ve Švýcarsku a Beneluxu a Riese & Müller v Německu jednáme s potenciálními partnery o pořízení a realizaci již v tomto roce. Jsme před podpisem kontejnerového stání pro demo využití v rámci velkého eventu v jedné z top cyklistických metropolí Evropy. Nyní neprozradím konkrétní místo ani čas, ale v našem týmu věříme, že to bude ten správný spouštěč zájmu v EU a později i v České republice.
Jak se liší provedení, vybavenost a velikost nebo kapacita vašich instalací?
Nabízíme tři varianty. První je kontejnerové provedení pro parkování, půjčování a dobíjení šesti kol. Druhé je doubleplatforma, tudíž parkování pro dvě kola, které ale můžeme multiplikovat do neomozené podoby, avšak vždy maximálně osm parkovacích míst na jeden rozvaděč. Třetí je custom verze, která je upravena klientovi na míru v rámci jeho projektu. Podle finálního zázemí a prostoru je přizpůsobena funkčnost PDP.
Můžete dát příklad nějakých zajímavých individuálních řešení?
Ano, u penzionu a apartmánů v Hynčicích momentálně vzniká custom verze za podpory Raiffeisen Leasingu, kdy stavíme zázemí pro majitele zejména elektrokol, aby tam mohli bezpečně parkovat a dobíjet.
Jaké další funkce může stanoviště KOLOVNA P&D plnit – například posezení, prostor na servis, uložení zavazadel a podobně?
To jsou další nástavby, které již nyní zvažujeme, ale detaily zatím nebudu prozrazovat.
Dodáváte také komplexní řešení včetně elektrokol, která mají sloužit jako firemní nebo sdílená? Je o to mezi zákazníky zájem?
Ano, tento model pro nás bude nosný, tedy spolupráce na úrovni B2B a dodávání flotil elektrokol do firem. Týká se to modelů elektrokol Riese & Müller GT Vario. Zahrnuje to také financování, které jsme si odsouhlasili s naším partnerem, prémiovou službu v podobě pravidelného servisu, vyhodnocování dat a detailní spolupráci s partnerem právě na základě datové analýzy.
Daří se vám naplňovat cíle v tomto B2B prodeji a realizaci zakázek? Kam byste chtěli projekt posunout v příštích letech?
Naplnili jsme objemy dle finančních možností mikrofirmy, čekají nás jednání s investory, kteří mají cyklistiku v oblibě a chápou, že náš koncept je opravdový ESG počin (poznámka redakce: zkratka ESG zahrnuje slova environmental, social a governance a používá se v souvislosti se zodpovědným a udržitelným způsobem byznysu a investování a je také důležitým kritériem při hodnocení firem a jejich společenské odpovědnosti). Jinak řečeno, daří se nám naplňovat dílčí skutky z naší vize, ale hlavní cíl je mnohem dále. Pracujeme velmi intenzivně, abychom se stali součásti infrastruktury městské i turistické. Abychom propojili hromadnou dopravu, cyklistiku a místa, která toužíte objevovat ze sedel tradičních bicyklů i elektrokol.
Děkujeme za rozhovor!