Haibike Morava je zavedená prodejna elektrokol v Moravské Nové Vsi. Zakladatel a majitel Daniel Dorica tuto speciálku vybudoval před lety doslova na zelené louce a z čistého nadšení do elektrokol. Poprvé se na e-biku svezl na veletrhu Eurobike v Německu v roce 2016, potom si v roce 2017 prošel nabídku na českém trhu během výstavy For Bikes, jednal s dovozci o možnostech prodeje a nakonec úspěšně pochodil u značky Haibike. O rok později už ji vystavoval a prodával v improvizovaném prostoru své velkoobchodní firmy. Nakonec pak v roce 2019 nechal postavit vedle firemního sídla fungl nový showroom i s přilehlým zázemím a unikátní venkovní testovací dráhou a stal se klíčovým prodejcem značky Haibike na českém trhu. Jeho hlavním byznysem bylo a je vybavení pneuservisů a vedení týmu spolupracovníků a obchodních zástupců firmy DD PNEU s.r.o. Danielu Doricovi nelze upřít obrovské zapálení, tah na bránu, vytrvalost a vizionářský dar. Včas poznal, že elektrokola jsou novým trendem a je potřeba je rázně uchopit. Jako jeden z průkopníků elektromobility už mnoho let jezdí elektrickým vozem a je do oboru hluboko ponořen. Od léta 2023 se může chlubit dokonce rozšířenou prodejnou i zvětšenou fotovoltaickou elektrárnou. A bude muset postavit také další nabíjecí místa pro nové elektromobily. O všechny novinky v Moravské Nové Vsi jsme se zajímali při poslední návštěvě.
Sedíme již v nové části prodejny, která je nyní větší a s dalšími novými prostorami. Řekněte, v čem rekonstrukce spočívala a o kolik metrů jste si polepšili?
Původní rozloha byla 300 metrů čtverečních a po zvětšení má prodejní plocha rovných 500 m². Navíc k tomu přibyl nový servis a sklad, takže celý objekt má 700 m². Na to, že děláme pouze jednu značku elektrokol, je to podle mého dostatečné. Kdybychom měli více značek, tak je nám to asi malé.
Jste tedy spokojen s výsledkem?
Ano, jsem spokojen. Konstrukce budovy se rozšířila a nikde není vidět, že se něco přistavovalo. Přidali jsme další stropní světlík, vnitřní osvětlení se napojilo na modulární systém a posunulo dále, všechno funguje perfektně. Tak jak jsme to chtěli, tak to je. Vytápíme klimatizací ve spojení s fotovoltaikou a to se pochopitelně přeneslo i do přistavěné části.
Jak velkou fotovoltaickou elektrárnu máte?
Při otevření v roce 2019 jsme začali první etapou s výkonem 20 kWp a bateriovým úložištěm 38 kWh. S novým objektem se pochopitelně otevřela možnost přidat ještě další panely
a nakonec jsme dostali povolení navýšit ještě o polovinu, takže celkový výkon je nyní 30 kWp. Elektrárnu jsme zprovoznili v létě. Baterie jsme dokonce zdvojnásobili, takže úložiště má kapacitu 76 kWh.
Znamenalo to také výměnu střídače a nějaké další úpravy?
Ano, původní měnič jsme museli nahradit silnějším, který zvládne zvětšený výkon celé FVE. Panely jsou vybaveny optimizéry, takže vidím každý samostatný panel, jestli je v pořádku, jestli vyrábí a jestli v celé soustavě není nějaký slabý článek, který by ji zpomaloval. Tyto panely byly pochopitelně dražší, ale zase se dají kontrolovat a umožňují dálkovou diagnostiku.
Neuvažovali jste o vyhřívání panelů kvůli samočištění od námrazy a sněhu?
Sice máme nízký sklon panelů, pouze patnáct procent, ale u nás na jihu mezi vinicemi a v pásu Moravské Sahary toho sněhu zase tolik není. Když ho náhodou zahlédneme nebo když zůstane pár hodin ležet, je to spíš takový malý zázrak. Skutečně tomu málokdo věří, ale realita je taková, že když napadne v celé republice sníh a hrnou se zprávy o sněhové kalamitě, tak u nás zpravidla o ničem nevíme.
Využíváte vaši zelenou elektřinu z přírodního obnovitelného zdroje v celém objektu?
Ano, svítíme s ní, topíme i chladíme, nabíjíme elektrokola i elektromobily a dodáváme si vlastní energii do všech zásuvek a spotřebičů v celém show-
roomu, servisu i v kancelářích a skladu. Vyrobené přebytky jdou do bojleru a do baterií, a když jsou baterie plné, plyne další vyrobená elektřina do vedlejšího provozu a mé druhé firmy. Když se ani tam nedá vyrobená elektřina spotřebovat, tak teprve potom ji posíláme do sítě a za spotové ceny prodáváme. Není to žádné velké terno, řádově tím za rok vyděláme dvacet nebo třicet tisíc korun, nicméně to zapadá do celé mozaiky efektivního a udržitelného využití energie. Noční provoz objektu, osvětlení, zabezpečení, klimatizace nebo topení jede z baterií a ráno v úložišti zůstává zpravidla tak 30 nebo 40 % energie. Mluvím o dnech a týdnech, kdy elektrárna přes den vyrábí na plno. Pochopitelně když je zamračeno, v zimě kratší dny a méně světla, tak nevyrobíme tolik elektřiny, ale vždy alespoň třetinu nebo polovinu toho co v létě za slunečního svitu – to mluvím o prosinci a lednu. Ale třeba ještě i v listopadu a potom už hned od února jsme de facto plně energeticky soběstační.
Úspora financí je tedy významná?
Ano, první elektrárna se nám v podstatě zaplatila už po nějakých třech a půl letech vzhledem k tomu, jak vzrostly ceny energií, a to jsme původně počítali se sedmi lety. A v tuto chvíli jsou i baterie zaplacené téměř z padesáti procent, což je také daleko nad původním očekáváním. V hospodaření firmy má tato úspora velký význam. Jsem velkým fanouškem elektromobility, zabývám se tím mnoho let a snažil jsem se celý energetický ekosystém ve svých firmách nastavit tak, abych mohl říct, že jsem dobrým hospodářem, šetřím energii i finance a neplýtvám.
Kolik elektromobilů provozujete?
Elektromobilita je mojí vášní už přes sedm let. Vyzkoušel jsem už všechny možné vozy na elektriku a stále mě to fascinuje. Když jsem se svezl teslou, tak mi bylo jasné, že elektromobil je prostě pecka a že ho chci, nicméně tenkrát to pro mě ještě bylo nedostupné. Jako první elektrické auto jsem pořídil malou Škodu Citygo, kterou stále máme a najezdili jsme s ní už přes 40 tisíc kilometrů. Tenkrát jsem s ní brázdil silnice hlavně já, zkoušel i další elektriky, až mi v TOP Centrum Car Kyjov udělali zajímavou nabídku na Audi e-tron 55. To prostě nešlo odmítnout. S audinou jezdím po republice i po celé Evropě, už má najeto skoro sto tisíc kilometrů. Byl to předváděcí vůz v plné výbavě, čtyřkolka, výkon 300 kW, špičková technika, bezpečí, jednoduché a relativně levné nabíjení po celé Evropě, uvnitř komfort, skvělé odhlučnění a tak dále – jsem zkrátka spokojený. Jako třetí auto jsem pořídil nový Renault Mégane E-TECH pro manželku. Nyní ještě přemýšlím nad elektrickou dodávkou.
Jaký užitkový vůz na elektriku vás oslovil?
Hodně se mi líbí Volkswagen ID. Buzz, který by svými parametry mohl stačit. Ale hodila by se nám spíš cargo verze, protože většinou nakládáme tak dvě až tři elektrokola. Zajímavý je i Mercedes Benz EQV, ten jsem měl půjčený již dvakrát. Potom mě zajímal i elektrický Peugeot Partner, ale ten má s baterií 50 kWh zase relativně malý dojezd. Zatím mě asi z pohledu praktičnosti nejvíce zaujal ID. Buzz, i když cena rozhodně není nízká.
Takže stavíte slušnou flotilu elektrických aut…
To teprve přijde, protože mě čeká ještě výměna sedmi firemních vozidel pro obchodníky mojí firmy DD Pneu. Nyní mají modely Škoda Kamiq, ale už jsem na sto procent rozhodnutý o tom, že to budou elektromobily. Jakýkoli jiný, třeba i hybridní vůz mi nedává smysl z důvodu servisu, protože se zkrátka nezbavíte klasické údržby spalovacího motoru, a tím se provoz prodražuje. Moji kluci, obchodníci, mají nájezdy kolem padesáti tisíc kilometrů za rok a návratnost investice do elektromobilu bude o to rychlejší. Ve hře je spousta variant, může to být třeba Tesla Y s bezkonkurenčním poměrem ceny a výkonu, potom třeba nová Škoda Elroq, která by měla přijít v roce 2024.
Jak budete přizpůsobovat nabíjecí infrastrukturu ve firmě?
Ke dvěma stávajícím nabíjecím stojanům přibude dalších sedm wallboxů a ještě přemýšlím o tom, že celý prostor zastřešíme a budou tam další fotovoltaické panely. Co se týče wallboxů, tak to budou 11kW nabíječky, ale na dobití energie během kratší nebo delší zastávky, případně během celého pracovního dne je to tak akorát. V rámci naší činnosti zastupujeme a distribuujeme na českém trhu právě značku Autel, což jsou wallboxy a nabíjecí stanice i s příslušenstvím a perfektní aplikací. Jsou kvalitní a máme s nimi ty nejlepší zkušenosti.
Děkujeme za rozhovor!
Text a foto: Ondřej Vysypal