Ne vždy úspěšně, ale o to více je tato značka sympatičtější. V případě modelu BH Easy Motion EVO Cross mi toho však k zásadnější kritice moc nezbude. Filozofie modelů elektrokol BH je rozkročena následovně: od jednoduchých kol řady EasyGo s malou baterií za sedlovkou, přes modely EVO s „neviditelnou“ baterií v rámu a zadním nábojovým pohonem, dále přes modely REVO s německým středovým pohonem Brose až po modely NITRO s nabídkou rychlých elektrokol 45 km/h. Modely Xenion s motory Bosch pak ještě letos nahradí elektrokola se středovou Yamahou.
Ukrytá baterie
EVO Cross, jak už z názvu vyplývá, je čistokrevné krosové kolo postavené na 28“ ráfcích a klasickém, hydro-formingem tvarovaném hliníkovém rámu. Ona specialita tvarování tkví v naprosto neviditelném umístění relativně výkonné baterie přímo do těla rámu. Na rozdíl od optického „schovávání“ baterie formou plastových doplňků přímo na spodní rámové trubce a používání různých „maskovacích“ přetisků na rámu a akumulátoru (jak to známe u jiných e-biků) zde opravdu neinformovaný člověk baterii rozhodně hledat nebude. Laik netuší a odborník musí dlouho hledat a první nápovědou mu je nejspíš až pohled na zadní náboj.
Takováto povedená integrace baterie do rámu je navíc též maximálně bezpečná. Bez správného klíče je v podstatě nemožné baterii z kola odejmout. Nosnou část rámu tvoří kanálkový hliníkový ingot a výrobce nemá problém garantovat nosnost pro jezdce do 130 kg. Baterii lze v rámu i pohodlně nabíjet, bohužel ale jiným konektorem, než v případě jejího vyjmutí, což považuji za ne zcela šťastné technické řešení (zkrátka Španěl…).
Samotná baterie je osazena články od Samsung SDI, váží 2,49 kg a nabízí kapacitu 432 Wh (12 Ah / 36 V). Výrobce uvádí eko-dojezd až 85 km, což zní důvěryhodně, protože v našem neeko-testu zvládnul 80kilový jezdec trasu 52 km s převýšením přes 250 metrů. Baterie může být v budoucnu vyměněna i za model s kapacitou 500 Wh (články 3200 mAh), ale aktuálně ještě tyto nejsou k dispozici.
Unikátní funkce baterií od BH je funkce Deepsleep módu. Ten se aktivuje automaticky po jednom dni a umožňuje prý baterii vydržet bez poškození až 400 dní i při minimální úrovni zbytkové energie (nad 10 %). Zatím jsme netestovali, ale rádi věříme, že si značka skutečně nechce dělat z after-market prodejů nových baterií zlatý důl, jako to v tichosti dělají jiní výrobci.
Další praktická funkce, kterou známe třeba z elektromobilů, je snížení rychlosti v případě vybíjející se baterie. Jakmile její kapacita klesne pod 20 %, z nastavení kola už lepší než Eco mód nevyždímáte, ale zase téměř s jistotou nebudete muset domů šlapat úplně za své. To zní logicky, že?
Celý čtenářský test si můžete přečíst v aktuálním vydání našeho magazínu 1/2016.
Předplatné najete zde: https://www.electricbikeaction.cz/predplatne
Text a foto: Jakub Ditrich (ekolo.cz)