Dobrý sluha s neviditelnou baterií

Řeknu to hned na začátku – mám pro značku elektrokol BH osobní slabost. V minulých letech, kdy byla nabídka e-kol vyšší třídy poněkud fádní, protože většina strojů byla osazena sadami od Bosche, šli Španělé svou vlastní cestou a nebáli se zajímavých technických řešení a inovací.

Ne vždy úspěšně, ale o to více je tato značka sympatičtější. V případě modelu BH Easy Motion EVO Cross mi toho však k zásadnější kritice moc nezbude. Filozofie modelů elektrokol BH je rozkročena následovně: od jednoduchých kol řady EasyGo s malou baterií za sedlovkou, přes modely EVO s „neviditelnou“ baterií v rámu a zadním nábojovým pohonem, dále přes modely REVO s německým středovým pohonem Brose až po modely NITRO s nabídkou rychlých elektrokol 45 km/h. Modely Xenion s motory Bosch pak ještě letos nahradí elektrokola se středovou Yamahou.

Ukrytá baterie

EVO Cross, jak už z názvu vyplývá, je čistokrevné krosové kolo postavené na 28“ ráfcích a klasickém, hydro-formingem tvarovaném hliníkovém rámu. Ona specialita tvarování tkví v naprosto neviditelném umístění relativně výkonné baterie přímo do těla rámu. Na rozdíl od optického „schovávání“ baterie formou plastových doplňků přímo na spodní rámové trubce a používání různých „maskovacích“ přetisků na rámu a akumulátoru (jak to známe u jiných e-biků) zde opravdu neinformovaný člověk baterii rozhodně hledat nebude. Laik netuší a odborník musí dlouho hledat a první nápovědou mu je nejspíš až pohled na zadní náboj.

Takováto povedená integrace baterie do rámu je navíc též maximálně bezpečná. Bez správného klíče je v podstatě nemožné baterii z kola odejmout. Nosnou část rámu tvoří kanálkový hliníkový ingot a výrobce nemá problém garantovat nosnost pro jezdce do 130 kg. Baterii lze v rámu i pohodlně nabíjet, bohužel ale jiným konektorem, než v případě jejího vyjmutí, což považuji za ne zcela šťastné technické řešení (zkrátka Španěl…).

Samotná baterie je osazena články od Samsung SDI, váží 2,49 kg a nabízí kapacitu 432 Wh (12 Ah / 36 V). Výrobce uvádí eko-dojezd až 85 km, což zní důvěryhodně, protože v našem neeko-testu zvládnul 80kilový jezdec trasu 52 km s převýšením přes 250 metrů. Baterie může být v budoucnu vyměněna i za model s kapacitou 500 Wh (články 3200 mAh), ale aktuálně ještě tyto nejsou k dispozici.

Unikátní funkce baterií od BH je funkce Deepsleep módu. Ten se aktivuje automaticky po jednom dni a umožňuje prý baterii vydržet bez poškození až 400 dní i při minimální úrovni zbytkové energie (nad 10 %). Zatím jsme netestovali, ale rádi věříme, že si značka skutečně nechce dělat z after-market prodejů nových baterií zlatý důl, jako to v tichosti dělají jiní výrobci.

Další praktická funkce, kterou známe třeba z elektromobilů, je snížení rychlosti v případě vybíjející se baterie. Jakmile její kapacita klesne pod 20 %, z nastavení kola už lepší než Eco mód nevyždímáte, ale zase téměř s jistotou nebudete muset domů šlapat úplně za své. To zní logicky, že?

Celý čtenářský test si můžete přečíst v aktuálním vydání našeho magazínu 1/2016.

Předplatné najete zde: https://www.electricbikeaction.cz/predplatne

Text a foto: Jakub Ditrich (ekolo.cz)

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.
LASOUL

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one