V obchodech je to dnes samá výhodná akce, ale kdo vám dá čtyři různá kola za cenu jednoho? Je to k nevíře, ale jednu takovou výhodnou nabídku jsme objevili, a to během testu karbonového elektrokola F MOSER Gravel Force. Model totiž ve své podstatě představuje skutečně čtyři různá kola za cenu jednoho! Stačí si jen vybrat a správně nastavit.
JEDEN STROJ, ČTYŘI TVÁŘE
Varianta 1. Gravel se zadním pohonem na silnici i do lehkého terénu. Vhodný na sportovní jízdy i výlety s podporou motoru.
Varianta 2. Pokud přezujete pneumatiky za užší, máte perfektní silniční elektrokolo. Můžete svištět po asfaltu a šplhat do horských sedel.
Varianta 3. Vyjmeme zadní kolo s motorem a baterii z rámu a rázem máme o 4 kilogramy nižší hmotnost. Zůstane nám špičkový silniční stroj.
Varianta 4. Na silničním kole s vyjmutým pohonem a baterií vyměníme hladké pneumatiky za původní širší a s jemným vzorkem. Rázem máme univerzální gravel bez motoru.
Kouzlo této variability je dáno univerzální geometrií, která umožňuje osazení silničních i gravelových kol. Extra zapletené zadní kolo bez motoru je zahrnuto v ceně elektrického kola F MOSER Gravel Force. Dodává se s brzdovým kotoučem a 12rychlostní kazetou Sram, takže výměna je jednoduchá. Protože se jedná o gravel, je toto rezervní zadní kolo obuto do stejné pneumatiky Vittoria Terreno Dry.
ITALSKÉ KOŘENY
Tolik k variantám, které tento karbonový fešák nabízí. Znalci sportovní historie vědí, že název rámu je odkazem na italského šampiona, jímž je někdejší mistr světa, vítěz Giro d´Italia a pokořitel rekordu v hodinovce Francesco Moser. Tento skvělý cyklista je také celoživotním průkopníkem technologií a byznysmenem. Pod značkou MOSER vyráběl silniční kola už dříve, ale co se týče e-biků, má produkci pod patronátem obří italská firma Fantic. Její elektrokola jsou dostatečně známá a kolekce špičkových silničních a gravelových elektrokol F MOSER je takovou třešinkou na dortu. U nás se o distribuci produktů Fantic a F MOSER stará firma ASKO KC s.r.o. Brno a elektrokola lze zhlédnout v jejím moderním showroomu.
KONCEPCE STROJE
Model je postaven na celokarbonovém rámu s nápaditě profilovanými trubkami v takzvaném „aero“ stylu, to znamená s kapkovitým zploštěním, které je patrné na vidlici i rámu a nejmarkantněji asi na sedlové trubce. Na zahnutých řídítkách lze snadno měnit polohu a střídat úchop dole, na horní části anebo za páky. Omotávka je příjemná a tlumí jemné vibrace. Pozice na kole je sportovní a v duchu gravelového pojetí jízdy, s kontrolou řízení a střídáním závodní i uvolněné pozice. Sedlo je také sportovních tvarů a nedělalo nám problém jeho konstrukci přivyknout. Elektronická sada Sram funguje s neomylnou přesností, a zejména během testu, kdy nás zaskočila více než bohatá sněhová nadílka, jsme ocenili, že řadí precizně a bez chyby. Při prohození zadních kol nebylo nutné cokoli seřizovat nebo nastavovat, řazení fungovalo výtečně. Zvolené gravelové obutí je vynikající na suchu, na hlíně nebo šotolině anebo lesních pěšinách. Pokud s ním najedete na sníh, je potřeba být ve střehu, protože chybí potřebný grip a opora v zatáčkách, výjezdech i sjezdech.
PODPORA V ZADNÍM KOLE
V zadním kole je zapletený nábojový motor FSA HM1, se kterým už máme zkušenosti. Disponuje točivým momentem 42 Nm a je napájen ve spodní rámové trubce integrovanou baterií s kapacitou 250 Wh. Motor má pět úrovní asistence a jejich výběr volíme tlačítkovým ovladačem na horní rámové trubce, kde podle LED podsvícení poznáme i konkrétní režim. Případně lze elektrokolo ovládat pomocí mobilního telefonu přes aplikaci FSA SYSTEM. Nabíjecí port je umístěn nad středovým složením pod plastovou krytkou. Eventuální přídavnou baterii s kapacitou dalších 250 Wh lze uchytit místo košíku na lahev. Motor FSA má integrovaný snímač točivého momentu a dále rychlostní senzory, které reagují na různé styly jízdy, měnící se rychlost a další podmínky. S takovouto podporou snadno vyjedete jakýkoli kopec, klidně i po klikaté pěšině nebo strmější lesní cestě. Vše je samozřejmě limitováno průchodností samotného kola, adhezí úzkých pneumatik a šikovností pilota. Pokud to rozšlapeme po rovině a překročíme limit 25 km/h, zadní motor se vypne a my už pojedeme jenom vlastní silou a dáme si pořádně do těla.
VERDIKT
Elektrický gravel F MOSER je zajímavým kolem nikoli pro široké zástupy zákazníků, ale naopak pro specifickou klientelu. Mohou to být bývalí výkonnostní jezdci, anebo naopak méně trénovaní nadšenci, kteří se chtějí zúčastnit náročnějších vyjížděk s partou kamarádů a stačit jim v kopcích. Pokud to někdo pojme jako investici do námi zmíněného balíku de facto čtyř různých kol, může to být skutečně ta nejlepší a ekonomicky velice výhodná volba. Finální podobu kola si může přizpůsobit podle libosti, podle preferencí terénu anebo podle ročního období. Elektrický gravel je totiž vynikající v zimě a na jaře, kdy nohy ještě nemají takový švih. Takže je dobré trénovat, rozjet se zvolna do sezony a léto i začátek podzimu si pak s plnou parádou užít na klasickém kole bez motoru!
PRO
• karbonový rám, perfektní design
• možnost volby s motorem nebo bez
PROTI
• kromě vyšší ceny jsme nenašli
TECHNICKÁ SPECIFIKACE:
Rám a vidlice: karbon, pevné osy
Motor: FSA HM1, nábojový (250 W, 42 Nm)
Dálkové ovládání: volitelně Garmin
Displej: volitelně Garmin Edge Explore
Baterie: FSA System 250 Wh, integrovaná
Řídítka: FSA a-Wing Pro AGX
Sedlovka: Carbon
Převodník: 40 zubů
Řadicí páky: Sram Force eTap
Přehazovačka: Sram Force AXS, 12 rychlostí
Kazeta: Sram XG 1271 XPRL, 12 rychlostí, kazeta 10–44
Brzdy: Sram Force
Kliky: Sram Force
Držák na láhev: Gist Race One Kela
Pneumatiky: Vittoria Terreno Dry 700x35c
Dovozce a distributor: www.fantic-motor.cz
Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.