Italská značka Fantic je známá nejen na Apeninském poloostrově, ale má skvělé jméno mezi motocyklovými a e-bikovými fajnšmekry de facto po celém světě. Tradice půl století výroby strojů, které mají v genech rychlost, výkon, originální italský design, sportovní DNA, ale rovněž také styl a pohodu, se promítá prakticky do všech modelů. Nový distributor a výhradní dovozce do ČR, brněnská firma ASKO KC s.r.o., nám představil průřez letošní kolekcí elektrokol. Museli jsme uznale pokývat hlavou nad progresem, který má značka za sebou, a již nyní netrpělivě vyhlížíme první testovací model! Více informací o nabídce značky Fantic na českém trhu najdete na www.fantic-motor.cz.
Není to naše první setkání s modely Fantic, neboť jsme již měli možnost je testovat v minulých letech na mezinárodních prezentacích pro novináře v Itálii nebo Rakousku. U prémiových řad konstruktéři elektrokol Fantic vždy pracovali s kvalitními dodavateli motorů Yamaha a Brose a toto se nezměnilo ani pro sezonu 2023. Ovšem také tu jsou motory Bafang u trekingových a městských elektrokol nebo city cruiserů, stejně jako pohonná jednotka TQ u lehkého terénního elektrokola pro sportovce. V neposlední řadě je to také zadní nábojový motor FSA u silničního a gravelového e-biku Fantic. Pojďme se ve zkratce podívat na základní pilíře nabídky tohoto výrobce.
LEHKÉ ELEKTROKOLO
Modelová řada Rampage je zmíněnou novinkou v segmentu populárních lehkých elektrokol. Základem je celoodpružený karbonový rám s možností osazení pneumatik až do šíře 2,4“, integrovaný středový motor TQ HPR50 a baterie v rámové trubce s kapacitou 360 Wh. Řada Rampage se dále větví na přísně závodní a na výkon zaměřené cross country varianty označené XC se zdvihy vpředu i vzadu o hodnotě 120 mm a současně také na pohodovější verze down country označené DC se zdvihy 140 mm. Pro představu – základní model DC 1.4 začíná na 134 900 Kč a má hmotnost 17,5 kg.
Naopak nejvyšší model XC 1.2 Factory váží špičkových 15,5 kg a koupíte jej za 279 900 Kč.
MILOVNÍKŮM ENDURA
Modelová řada XEF 1.9 reprezentuje vysokozdvihová elektro endura (zdvihy 190/190 mm), která jsou poháněna motory Brose S-MAG a vybavena akumulátory s kapacitou 720 Wh. Koncepce mullet 29/27,5“ jasně deklaruje inspiraci endurovými motorkami. Tyto terénní stroje jsou velice obratné a navzdory vyšší hmotnosti se dají velmi dobře kočírovat.
Navíc není bez zajímavosti, že na základě tohoto modelu a na totožném rámu je postaveno špičkové terénní elektrokolo Audi e-tron, pouze má o centimetr nižší zdvihy vpředu i vzadu. Pro Fantic je to prestižní věc, neboť se jedná o oficiální e-bike této automobilky. Je dostupný jejím zákazníkům a současně vzdává hold dakarskému elektrickému speciálu Audi RS Q e-tron.
UNIVERZÁLNÍ E-BIKY
Z dalších zajímavých e-biků tu máme zástupce modelové řady XMF 1.7, to znamená all mountain elektrokolo na traily i celodenní výpravy. Vybaveno je zdvihy 170/170 mm, motorem Brose S-MAG, baterií 720 Wh, koncepcí mullet, sportovnějším posedem a šlapavější geometrií ve srovnání s endurem. Papírově se jedná o nejuniverzálnější stroj do terénu, který umí svého majitele hýčkat a kolíbat, ale má rád i hrubší zacházení a krkolomné sjezdy.
Modelová řada XTF 1.5 je určena na traily a pyšní se zdvihy 150/150 mm, motorem Yamaha PW-X3, baterií 630 Wh, pohodlným posedem a dobrým poměrem kvality a ceny.
Oproti tomu modely pojmenované Fantic Sevendays
představují elektrokola kategorie E-URBAN pro život, každodenní používání, dojíždění, nákupy a veškerou drobnou mobilitu, kterou člověk potřebuje. Trekingová elektrokola
s dámskými a pánskými rámy mají kompletní výbavu a cestovní geometrii zajišťující pohodlnou a bezpečnou jízdu za všech okolností.
NABÍDKA PRO SILNIČÁŘE
V neposlední řadě tu máme silniční a gravelová elektrokola řady F-Moser. Jedná se o unikátní stroj s koncepcí „dva v jednom“, to znamená silnička a gravel současně. Součástí balení je navíc klasické zadní kolo bez zapleteného nábojového motoru FSA, takže zadní kola jen prohodíte, vyjmete baterii a máte k dispozici lehkou karbonovou žiletku nebo gravel – jak je libo.
Možná, že právě toto je cesta, jak přibližovat elektrokola klasickým silničářům, kteří se elektrice brání a nejraději makají za své. Nicméně elektrická pomoc je pro ně cestou, jak s přibývajícím věkem a klesající kondicí stále zůstat součástí jejich tréninkové skupiny a party kamarádů a dopřát si vyjížďky i v těch nejtěžších stoupáních.