Ještě předtím, než nám stávající koncepce celoodpružených elektrokol Rock Machine zamává a postupně ji na špici nabídky vystřídá nová rámová platforma, již vymyšlená a nachystaná, vzali jsme si pod drobnohled druhý nejvyšší model v hierarchii kopřivnické značky, a sice terénní e-bike Blizzard e70 297. Rodina celoodpružených elektrokol Rock Machine s motory Shimano EP8 a EP6 je čtyřčlenná. Námi testovaná „sedmdesátka“ se, stejně jako nejvyšší model Blizzard e90 297, pyšní odpružením od amerického výrobce DVO. To ale není jediný poznávací a typický znak. Tím dalším je koncepce mullet, tedy větší devětadvacítka vpředu a menší 27,5“ kolo vzadu. Díky přednímu kolu s větším průměrem získává celý stroj více jistoty, stability a neohroženosti při jízdě terénem. Menší zadní kolo mu zase dodává oporu v zatáčkách a ve stoupání.
TERÉNNÍ MAŠINA NA PRVNÍ POHLED
Pojďme se na tento e-bike podívat podrobněji. Člověk na něm ani nemusí sedět, a už předem ví, že se jedná o stroj do těžkého terénu a s jasným zaměřením na enduro anebo all-mountain. Zkrátka disciplíny, které vyžadují trochu zkušeností, pevné sevření obou konců řídítek a jasnou mysl. V genezi elektrických Blizzardů Rock Machine se jedná už o druhou, postupně vylepšovanou generaci této koncepce s integrovanou baterií v rámu a středovým motorem Shimano. Během let přibývaly menší úpravy, vznikla varianta mullet a také se zmenšoval a zeštíhloval průřez spodní rámové trubky s integrovanou baterií. Že máme co do činění se „starší školou“ a skutečně „protřelým mazákem“, je poznat na stavbě rámu. Vidlice je příkladně podkopnutá pro stabilitu ve sjezdech i na dopadech dropů a skoků. Ovšem sedlová trubka je relativně skloněná a posed je o něco delší se šlapáním více před sebou. Trochu eliminovat tento jev a zmodernizovat geometrii se výrobci daří díky rovnému zámku sedlovky bez offsetu (je to ale teleskop, takže standardně s rovným zámkem), ale to nestačí. Moderní trendy zkrátka velí přesunout jezdce více dopředu. Lepší by bylo prodloužit rozvor pro větší jistotu než se snažit o co nejkratší spodní vzpěry a zadní kolo vrazit pod jezdce. Že se ale nějaký výrobek drží starší koncepce, ještě neznamená, že je špatný. Vždyť na tomto stroji doslova létalo a létá mnoho velešikovných jezdců a ambasadorů značky v čele s Michalem Prokopem, stále aktivním závodníkem, pořadatelem závodů a úspěšným šampionem v mnoha disciplínách od bikrosu přes 4X až po sjezd, enduro anebo světovou sérii závodů na elektrokolech.
ODPRUŽENÍ A KOMPONENTY
Základem je tedy hliníkový rám s celkem subtilní zadní stavbou. Ta se pohybuje podle kinematiky plovoucího čepu Floating Pivot, což je řešení pocházející přímo z návrhářské a konstrukční dílny výrobce BIKE FUN International. Aby zadní stavba fungovala, je potřeba do rámu umístit tlumič, a zde je vynikající pružinová jednotka od DVO. Tvrdost pružiny lze zvolit, a navíc se nabízí široké možnosti nastavení komprese i útlumu. Stejně jako u vidlice od stejné značky, speciálně zkonstruované pro elektrokola. Má větší plochu kluzných pouzder a nabízí zdvih 160 mm. Když už jsme u přední partie rámu, tak zde najdeme Block Lock hlavové složení, které krotí nežádoucí pohyb a vytočení řídítek při pádu, tak aby nedošlo k poškození rámové trubky. Kokpit je trailový a velice uhlazený, kabeláž je integrovaná v rámu. Trochu komplikovanější je vyvedení hadičky zadní brzdy ze spodní části rámové trubky směrem na zadní stavbu. Hadice prochází přímo přes krytku nabíjecí zdířky ve spodní partii sedlové trubky těsně nad motorem. Jinými slovy se tam plete a při zapojování konektoru nabíječky musíme hadici odsunout ke straně a udělat si místo. Mohlo to být vyřešeno lépe. Nedokážeme říct jak, ale z hlavy bychom asi vyjmenovali pár konstruktérských dílen jiných světových značek, kde by si s tímto problémem jistě uměli poradit lépe. Není to ale chyba, spíše podnět pro lepší dotažení detailu. Přehlídka dalších kvalitních komponentů je bohatá a nenašli jsme žádné slabé místo, respektive vše odpovídalo ceně a splnilo naše očekávání. U elektrokola s nekompromisní výbavou prostě není prostor na jediné zaváhání nebo výpadek.
TRUBKA S BATERÍ STÁLE MENŠÍ
Stále se zmenšující a kompaktnější akumulátor Darfon je ukrytý ve spodní rámové trubce, jež opět na základě propočtů a CAD simulací prošla zeštíhlovací kúrou. Zásluhu na tom mají také moderní výrobní metody včetně laserového řezání a robotického svařování. Tím se povedlo ubrat 45 % objemu spodní trubky a ušetřit
1,1 kg hmotnosti celého rámu. A přitom celková tuhost kompletu je ještě lepší, než tomu bylo u předchozího řešení. Skvěle funguje celá sestava komponentů Shimano včetně motoru, displeje a řídítkového ovladače. Systém lze nastavit a individuálně přizpůsobit přes Bluetooth konektivitu v rámci aplikace Shimano E-Tube, případně prostřednictvím displeje ve vybraných zařízeních od Garminu nebo Sigmy. Pozor, toto propojení lze provést pouze s displejem SC-M800 nebo SC-E7000. Ovládání řazení i motoru je standardní, přesné a jednoduché a eBlizzard šlape jako hodinky!
JAKO NA MOTORCE
Motorkovému pocitu za řídítky nahrává různý průměr kol, neboť díky zadní sedmadvacítce je rám trochu nakloněný dozadu jako u motorek s delšími vidlicemi. Je to skutečně specifický posed, jenž jde trochu proti trendům. Pokud bychom měli i vpředu menší průměr kola (vidlice i rám tuto variabilitu umožňují), byl by jezdec nejspíš více v centru dění, a nikoli posazený vzad včetně řídítek i sedla. Asi bychom někdy rádi vyzkoušeli zase starý dobrý setup pouze s koly o průměru 27,5“, respektive ještě lépe 29“, abychom si osvěžili tuto verzi. Nicméně ani ve stávající variantě vlastně není nač si stěžovat. Nedůvěra a pochybnosti způsobené prvním kontaktem a vizuálními dojmy se rozplývají jako pára nad hrncem, když aktivujeme motor a absolvujeme první stovky metrů. Základním pocitem je asi neohroženost a naprosté ovládnutí situace a terénu. Cítíme absolutní kontrolu nad kolem a spolu s tím přichází také jistota v tom, že zvládneme vlastně jakýkoli terén. Všechny komponenty fungují v maximální souhře a pružení skvěle doplňuje a podtrhuje obrovský potenciál tohoto e-biku. Tlumič i vidlice sametově žehlí nejmenší nerovnosti a hrboly, a přitom při razantní jízdě skvěle tlumí a udržují běhouny pneumatik WTB ve styku s terénem. Již trochu samozřejmou pomůckou a užitečným doplňkem je teleskopická sedlovka, která je dodávána podle velikosti rámu se zdvihem od 150 do 170 mm. Přikrčená geometrie sice úplně nenahrává strmým výjezdům, ale dá se říct, že kam jsme ukázali, tam jsme si i vyšplhali. Motor Shimano z tohoto pohledu funguje dobře a síly má na rozdávání. Během suchého a prašného počasí (až na několik bouřkových přeháněk) jsme ocenili jak spolehlivé a neúnavné brzdy Shimano Deore, tak kvalitní pláště WTB. Až na to, že nám na pasekách pravidelně odletovaly malé klacíky do výpletů kol, a to v míře hojnější než obvykle. Dokonce jsme na toto téma rozvíjeli interní debatu, zkoumali vzorky pneumatik a řešili, proč pláště WTB podle nás nadzvedávají a metají dřeviny do roztočených kol mnohem více než například endurové Maxxisy. Samozřejmě je to jen teorie a spíše historka k dobru, ale možná, že tajemství a současně odpověď se skrývá právě ve tvaru bočních figur masivního terénního vzorku té které pneumatiky. Kokpit a široká řídítka jsou dobrou oporou a v kombinaci s krátkým představcem vypadá celek moderně a vyladěně.
VERDIKT
Po stránce designu a vizuálního dojmu není tomuto elektrickému Blizzardu co vytknout. Po stránce funkce a zážitku ostatně také ne. Naše ježdění po lesích i v trailcentrech bylo trochu nostalgické, neboť jsme se tím i symbolicky loučili s odcházející legendou. Tento e-bike se dokázal prosadit na světových tratích v závodech enduro elektrokol a v rámci nabídky na domácím trhu vždy nabízel dobrý poměr mezi kvalitou, osazením a cenou. Jako všechny modely Rock Machine je právě vlajková loď eBlizzard tím nejlepším náčiním pro ty, kteří tráví většinu času v lese a milují divoké jízdy, cinkání šutrů o ráfek nebo rám elektrokola a občas i ránu od zmíněného letícího kusu dřeva nebo větve. Výbava je prvotřídní a za srovnatelnou byste u nejedné konkurenční značky museli zaplatit mnohem víc peněz. A jistota za řídítky tohoto drtiče terénu je k nezaplacení.
PRO
- kvalitní rám a komponenty
- univerzální e-bike na těžké traily a výlety v terénu
- prémiové odpružení
PROTI
- mírně zastaralá rámová platforma
Informace o pojištění elektrokol najdete zde.
SPECIFIKACE
Cena: 132 990 Kč
Rám: hliníková slitina Al-6061 T6 Custom tubing, RME01 630 Wh, Floating Pivot Suspension, 130–140 mm zdvih, Trail Advanced Geometry, Shark Spine EVO 29 & 27,5+, 2. generace integrace baterie, zadní osa BOOST 148 × 12, Disc Brake Post Mount, vnitřní vedení kabelů, teleskopická sedlovka
Hlavové složení: ACROS AZX-251
Vidlice: DVO Diamond E3, LSC, Rebound, Tapered, 15 × 110 mm axle, 160 mm travel
Tlumič: DVO Jade R Coil, external rebound, LS Spring: 500 lbs, 550 lbs, 600 lbs, size 210 × 55 mm
Motor: Shimano STEPS EP8
Baterie: Darfon 630 Wh
Displej: Shimano SC-EM800
Nabíječka: Darfon 4A Smart plus charger (plné nabití za 5,5 hodiny)
Asistence motoru: 25 km/h
Nabíjecí cykly: 1000 se zachováním 60 % původní kapacity
Dojezd: až 150 km (ECO mode)
Počet rychlostí: 1×10 (kazeta 11–46 zubů)
Řazení: Shimano Deore SL-M4100-IR
Přehazovačka: Shimano Deore RD-M5120 Shadow Plus
Kliky: Shimano FC-EM600, 34 zubů
Kazeta: Shimano Deore CS-M4100-10
Řetěz: KMC X10e EPT
Řídítka: ONE1 Alloy
Představec: ONE1 TDS-D606 Alloy
Gripy: ONE1 VL-G1661D2N
Brzdy: Shimano Deore BL-M6100/BR-M6120, kotouče 203/203 mm
Sedlovka: ONE1 Alloy, MT171, teleskopická, zdvih 150–170 mm podle velikosti rámu, průměr 30,9 mm
Sedlo: WTB Volt
Náboje: Shimano HB-MT400/FH-MT400
Ráfky: WTB ST i29, 29“ a 27,5“, 32 drátů
Pláště: WTB Vigilante TCS Tough/High Grip, Tritec, 29 × 2,50“ vpředu, WTB Trail Boss TCS Tough/Fast Rolling, Tritec,
27,5 × 2,60“ E-Ready vzadu
Dráty: Sapim Leader
Hmotnost: 24,1 kg
Výrobce: https://rockmachinebikes.com
Distributor: www.levelsportkoncept.cz
Text: Pavel Nekvinda, Ondřej Vysypal Foto: Martin Kremla