Kdo nemá letos e-SUV, jako by nebyl, je to velká móda. Ale pozor, zase si nepleťme kategorie a nemíchejme jablka s hruškami. Ne všechno, co má jednu masivní trubku se sníženým nástupem, je nutně e-SUV. Například nyní tu máme povedený dámský výletní e-bike vhodný na cykloturistické výpravy, projížďky v přírodě, objíždění oblíbených obchodů a pořízení nákupu, navštívení kamarádů anebo dopravu do zaměstnání. Firma 4EVER, jeden z největších domácích výrobců elektrokol ze severomoravské Studénky, produkuje pro velké západoevropské značky desetitisíce e-biků za rok a do toho ještě drží tradiční stejnojmennou značku 4EVER Bicycles. Ta je v povědomí celého cyklistického národa již dostatečně etablována jak se svými klasickými sportovními a závodními koly, tak se škálou kvalitních elektrokol.
E-BIKE MNOHA FUNKCÍ
Námi testované dámské elektrokolo je z trekingové řady turisticko-rekreačních modelů a nese název 4EVER Comfort Sport Trek. Tím je řečeno téměř vše. Najdete tam trochu trekingu a výletování, stejně jako trochu sportu a kondičních vyjížděk a samo sebou u toho můžete i jezdit přes město, nakupovat anebo se dopravovat do práce či za zábavou. Prostě šikovné a multifunkční dámské elektrokolo. Co může být lepšího než jezdit na dobře osazeném a pohodlném stroji s nízkým nástupem, variabilně nastavitelným kokpitem a plnou výbavou včetně blatníků a světel? Jako jedinou překážku pro to strávit s takovým kolem 365 dnů v roce vidíme počasí, respektive podnebí v našich krajích. To u nás bohužel, narozdíl od zemí omývaných atlantickým golfským proudem anebo Jaderským či Středozemním mořem, přináší studené zimy, nepříjemné deště, sníh i extrémní mrazy. Nezbývá než se s tím smířit a o to více si užívat dny, ve kterých se elektrokolu věnujeme naplno.
Dokladem trekingového zařazení tohoto elektrokola je pohodlný rám, již zmíněná výbava včetně doplňků a také univerzální, spíše užší pneumatiky Schwalbe Land Cruiser, pochopitelně s certifikací pro elektrokola. Barevné provedení a nejčastěji používané palety značky 4EVER bývají spíše decentnější, bez křiklavých úletů. Toto elektrokolo má hliníkový rám v esteticky příjemném odstínu pojmenovaném „rose cupra“. Neznáme přesně použité přísady, ale je to něco jako lososovo-oranžovo-růžová, navíc v líbivém kontrastu kombinovaná s černou. Naživo vypadá velice zajímavě a dámy si tuto barvu velmi snadno oblíbí.
MOTOR A KOMPONENTY
Jako pohon ve středové oblasti elektrokola pracuje motor Bafang, jeden z nejpoužívanějších pohonů střední třídy s celkem jemným projevem a solidním točivým momentem 80 Nm. Uvnitř rámu je uložena integrovaná baterie s kapacitou 630 Wh. K dispozici je celkem pět režimů přípomoci na řídítkovém ovladači u levé brzdy, kde také najdete tlačítko na aktivaci světel. Všechny údaje o jízdě jsou zobrazeny na barevném a dobře čitelném displeji na středu řídítek nad představcem. Když už jsme u kokpitu, tak zde výrobce udělal maximum pro variabilitu jízdní pozice za řídítky a osadil představec s měnitelným úhlem sklonu a také speciální adaptér s rychloupínací pákou, díky kterému můžeme upravit výšku řídítek. Svou pozici tím pádem snadno najde každá e-bikerka. Neelektrická výbava je svěřena značce Shimano, řazení Deore a 10rychlostní sada je zárukou spolehlivosti. Brzdy jsou spolehlivé a vzhledem k určení a použití tohoto elektrokola naprosto dostatečně účinné. Blatníky mají dobré krytí a za deště ochrání. Nákupní nebo cestovatelské horečce je připraven čelit zadní nosič, jenž v klidu pojme jednu horní a dvě postranní brašny.
VERDIKT
Do akce se vydáváme tentokrát už brzy ráno. Chlad nám díky kvalitnímu oblečení nevadí a soustředíme se na odvalování pneumatik a bzukot motoru. Rozsvítíme světla zejména pro lepší viditelnost v provozu, neboť se ještě úplně nerozednilo. Všímáme jednoho detailu: přední svítilna je umístěna příliš nízko, těsně nad blatníkem, takže spodní část světelného kuželu dopadá na blatník a točící se pneumatiku, nikoli na prostor před předním kolem. Toto by chtělo trochu vylepšit a světlo pomocí držáku nebo nějakého adaptéru přizvednout. Naštěstí není úplná tma a něco i tak vidíme, navíc jsme především dobře vidět pro ostatní účastníky provozu, takže v klidu pokračujeme. Rovinatý úsek jedeme na nejnižší stupeň dopomoci, abychom se zahřáli. Šlapání je volné a takřka bez odporu, i když úspěšně atakujeme a dále překračujeme limit 25 kilometrů za hodinu. Řídítka držíme pevně za ergonomické gripy. Vše je na dosah a máme přehled a kontrolu nad situací. Ve stoupání na nejsilnější režim dopomoci a se zařazeným lehkým převodem máme pocit, že nás nic nezastaví. Motor má sílu, kopec zdoláváme jako nic a už směřujeme zase dolů a na další horizont. Celkově na nás z elektrokola dýchá souhra rámu, motoru, pevných komponentů a ostatních součástek. Funguje to dohromady jako dobře sehraný orchestr bez jediného zádrhelu anebo kompromisu. I základní vidlice funguje spolehlivě a umí přežehlit jemné nerovnosti a hrboly. Nemůžeme jinak než chválit, protože je to opět poctivé a neošizené elektrokolo. Rychlá a agresivní jízda brzy odhalí slabá místa a rezervy, ale pro civilizované používání a běžné uživatelky to bude skvělý společník. Dámy zpozorněte, pan Veliký přichází a bylo by lehkomyslné nechat ho jen tak projít…
Text: Pavel Nekvinda, Petra Zavřelová, foto: Ondřej Vysypal
SPECIFIKACE 4EVER COMFORT SPORT TREK
Cena: 58 990 Kč
Rám: alu 6061 E-cross frame integrated
Vidlice: SR Suntour NEX RLO
Motor: Bafang M400 (80 Nm)
Displej: Bafang DP C18
Baterie: Topband IH1 integrated 36 V / 630 Wh
Nabíječka: 42 V / 4 A
Převodník: Bafang Maxdrive 44 zubů
Řazení: Shimano Deore, 10 rychlostí
Přehazovačka: Shimano Deore, 10 rychlostí
Kazeta: Shimano 10 rychlostí, 11–46 zubů
Řetěz: Shimano, 10 rychlostí
Brzdy: Shimano Disc MT201 (kotouče 180 / 160 mm)
Brzd. páky: Shimano Disc MT201
Náboje: Shimano M3050
Ráfky: Mach1 630 DISC
Pláště: Schwalbe Landcruiser
Pedály: Union SP-600
Řídítka: 4EX sand blasted
Představec: 4EX sand blasted, polohovatelný, s měnitelnou výškou
Sedlovka: 4EX sand blasted
Sedlo: Selle Royal Talisman
Příslušenství a doplňky: zadní nosič, stojan, blatníky, přední a zadní světlo napájené z baterie
Hmotnost: 24,5 kg
Barva: rose cupra
Cena: 58 990 Kč
Výrobce a distributor: www.4ever.cz