Na bezpečnou přepravu dětí v sedačce, kočárku nebo vozíku jsou u značky Thule přeborníci, ale jak je to se čtyřnohými domácími mazlíčky? Otestovali jsme přívěsný vozík pro psy Thule Bexey ve velikosti M (pro větší plemena je tu ještě velikost L).
KONSTRUKCE
Veškeré výrobky Thule si zakládají na bezpečnosti a kvalitě a nejinak tomu je u tohoto vozíku pro chlupáče. Základem je masivní duralová konstrukce s důmyslným skládacím mechanismem, takže složení do kompaktního tvaru umožňujícího snadné skladování anebo naložení do kufru automobilu je otázkou několika pikosekund. Podvozek tvoří pevná plastová část, čímž je zajištěna dokonalá ochrana proti vodě i bahnu a také odolnost v případě nechtěného nárazu na pevnou překážku. Aby měl psí pasažér pohodlí, tak je tu vypolstrovaná měkká podložka, která se dá kvůli čištění po otevření zipů snadno vyjmout. Thule používá jak na podložku, tak na bočnice vozíku kvalitní tkaninu, která opravdu něco vydrží, například i silné škrábance packou. Aby pasažérovi nebylo teplo a zároveň mohl pozorovat okolí, část bočnic a čelo vozíku je síťované. V textilní části je také malý tunel pro vložení bezpečnostního praporku, aby byla celá souprava i s elektrokolem už zdálky dobře viditelná. Povedený je nízký nástup do vozíku (17 cm nad zemí) a také fakt, že v prostorném interiéru nejsou žádné ostré hrany, kde by hrozilo poranění.
Vozík disponuje dvěma koly o průměru 20 palců a šířce pneumatik 1,75“. Do konstrukce se připevňují pomocí systému „zastrč tak hluboko, až to cvakne“. Připojení psí kárky Thule Bexey za kolo je pomocí duralové oje, jejíž jedna část se zasune do konstrukce vozíku. Na konci druhé části oje je pak robustní mechanismus s tlačítkem, který zacvaknete do protikusu upevněného pod osou zadního kola. Vše poté ještě zajistíte lankem s karabinou pro případ, že by došlo k nechtěnému odpojení přívěsu. Upínací hlavici lze uzamknout pomocí integrovaného zámku. Vychytávkou je také parkovací brzda, která vozík zajistí.
Dokoupit můžeme příslušenství, jako je například Thule Bexey strolling kit, což je set pro přestavbu vozíku na kočárek. Vozit psího miláčka v takto dimenzovaném kočárku nebývá moc obvyklé, ale na druhou stranu to je vítané řešení pro majitele starších a třeba i nemocných psů. Tito psí senioři již nezvládají delší špacírování, takže uvítají svezení.
Váha celého vozíku velikosti M je 15,2 kg, vnitřní rozměry jsou 61 × 43 × 84 cm, maximální zatížení je 35 kg. Jediným odstínem je vyobrazená decentní zelená, cena je 22 890 Kč.
JÍZDA
Hmotnost samotného vozíku je 15 kg, a když do něho naložíte chlupáče střední velikosti, tak má souprava za kolo rázem zhruba 40 kg. Je tedy jasné, že tahat budeme za elektrokolem. Hned se hodí první upozornění – pozor na správné zvolení zadní osy, pod kterou musíte vložit protikus upínacího systému. V příbalu u vozíku je klasický rychloupínák v delším provedení, jenomže dnes má většina e-biků už pevné osy, a to hned několika druhů a rozměrů. Doporučujeme proto zjistit, jakou osu budete potřebovat, protože tu původní nelze použít – pod ni by se nevešel zmíněný protikus upínacího mechanismu. Thule má k dispozici celkem tři provedení: Thule thru axle Maxle (M12 × 1,75), Thule thru axle Shimano (M12 × 1,5) a Thule thru axle Syntace (M12 × 1,0). Všechny tři verze mají následně pět variant délky, takže celkem to dělá krásných 15 druhů zadních os, takže je dobré vše promyslet a ideálně zkonzultovat s prodejcem.
Náš tester, stafordšírský bulteriér Eddie, jezdí v přívěsném vozíku za elektrokolem už od nejútlejšího věku. Díky tomu je zvyklý jak na nastupování, tak na samotnou jízdu, a to i v terénu s výmoly a kořeny. Nejprve tedy nacvičte nastupování a vystupování a první cestu volte raději kratší. Dejte pasažérovi možnost zvyknout si postupně na nový způsob přepravy. V žádném případě mu neotevírejte síťované průhledy, protože by se mohl snažit vyskočit za jízdy z vozíku, což by nedopadlo dobře. Dělejte častěji zastávky a postupně prodlužujte trasu i dobu jízdy.
VERDIKT
Vozík je při jízdě stabilní a tichý, nikde nic necinká ani nedrnčí. V rámci testu jsme vyzkoušeli přejezdy výmolů a terénních nerovností, ale posléze jsme raději zůstali na pevném podkladu, šotolině nebo hladkých uježděných cestách. Není dobré přenášet vibrace přímo do kabiny a na čtyřnohého pasažéra, takže jsme raději přizpůsobili rychlost jízdy povrchu cesty. Vozík nemá odpružení, ale polstrovaný pelíšek Thule Bexey dog bed je vyroben přesně na míru, vloží se dovnitř a lépe tlumí otřesy. Konstruktéři Thule možnost odpružení po důkladných testech sami zavrhli z důvodu eliminace častých pohybů nahoru a dolů a zastávají ten názor, že velká kola a měkké polstrování přinesou lepší efekt. Během přejezdů přes potůčky a kaluže jsme kvitovali brodivost vozíku a ochranu pasažéra před vodou díky odolnému spodnímu krytu. Vozík je prostorný a v létě dobře prodyšný. V chladnějším počasí anebo v dešti či jízdě po prašné cestě jsme postrádali možnost překrytí nějakou slídovou vrstvou vpředu pro vyšší ochranu, ale tuto funkci zastane pláštěnka Thule Bexey rain cover, která je v nabídce příslušenství. Jako drobný nedostatek vidíme absenci kapsy na pamlsky nebo vodítko. Uvnitř však taková kapsa není kvůli bezpečnosti přepravovaných pejsků, nicméně zvenku bychom nějaký úložný prostor klidně uvítali. Celkově hodnotíme tuto premiéru jako povedenou a věříme, že chovatelé budou s tímto dopravním prostředkem spokojeni!
Více informací na www.thule.com.
TEXT A FOTO: MARTIN PŮLPÁN