Tohle je auto pro milovníky avantgardy a jedinečnosti. Speciální hybrid, nebo spíš elektromobil s prodlouženým dojezdem pro vyznavače okrajových žánrů a technických i designových výstřelků. Co nabízí a co ukrývá ve svém ústrojí Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV EDITION R? Znalci motoristické historie při pohledu na typický trojúhelníkový symbol Wankelova motoru na boku vozu zbystří. Ano, Mazda se po zhruba jedenácti letech od sporťáku RX-8 opět vrací k rotačnímu pístovému motoru německého vynálezce a konstruktéra minulého století Felixe Wankela! Použije jej u zástupce své trojkové nebo chcete-li třicítkové řady. Zatímco služebně starší Mazda MX-30 je čistě elektrickým vozem (ale menší akumulátor 35,5 kWh jej předurčuje spíše do města a na krátké trasy), tak námi testovaný vůz se spalovacím i elektrickým motorem a baterií má větší ambice.
NETRADIČNÍ POHON
Pod kapotou je zmíněný Wankelův motor, což je rotační píst o objemu 0,830 litru s přímým vstřikem paliva, atmosférickým plněním a jednou svíčkou. Dokáže podávat výkon až 74 koní a krouticí moment je 116 Nm. Neslouží pro pohon kol, nýbrž jako generátor elektřiny pro elektromotor. Máme zde baterii 17,8 kWh a elektromotor o výkonu 125 kW (170 koní) s krouťákem 260 Nm. To samo o sobě stačí na svižné svezení a dostatečnou dynamiku, ale pouze s dojezdem zhruba 70 kilometrů. Pak už je potřeba nabíjet (je zde vstup i pro DC konektor, což hybridy většinou nemají), anebo dále setrvat v hybridním pohonu a využívat plynulou dodávku energie ze spalovacího motoru. Samozřejmě to jde, ovšem zvuková kulisa je výrazně hrubší než u bezemisní jízdy a pracovní otáčky Wankelova motoru až nad hranicí 4000 o sobě dávají vědět. Naroste i spotřeba, při dálničním tempu třeba až k 10 nebo 11 litrům na sto kilometrů. Nicméně motor generuje elektřinu, zvládá pohánět elektromotor i vytvářet přebytky energie, které se hned ukládají do baterie. Vše diriguje elektronika a řidič pouze šlape na pravý pedál bez vlivu na spalovací motor.
JÍZDA
Při častém nabíjení a využívání EV režimu jezdíme pouze na elektřinu a k tomu máme spotřebu benzínu v rozmezí zhruba dvou nebo tří litrů na 100 km. Tudíž toto auto je vhodné třeba pro majitele fotovoltaiky dojíždějící pouze na krátké trasy a tu a tam na delší. Tím, že tu je generátor a také 50litrová nádrž (na hybridní vozy nezvykle objemná), můžeme se vydat i dál. Jízdní vlastnosti auta jsou skvělé, sportovněji pojatý tužší podvozek a rychlé řízení si libují v zatáčkách a vůz perfektně drží. Jeho hmotnost díky menší baterii osciluje kolem 1650 kilogramů, což pozitivně ovlivňuje jízdní vlastnosti i spotřebu.
VERDIKT
Na další popis už není prostor, ale zmiňme, že karoserie je konstruována bez prostředního B sloupku a zadní dveře se otevírají opačně (jsou tedy otevřené proti směru protijedoucích vozidel), což Mazda použila naposledy právě u svého modelu RX-8. Při otevření celého boku vidíme, že s prostorem se myslelo zejména na cestující vpředu a zadní lavice je spíše nouzová. Zato kufr je praktický a po sklopení zadních sedaček pojme i velký e-bike (bez předního kola) anebo elektrickou skládačku. Ceny elektrické MX-30 i této hybridní MX-30 R-EV verze jsou na zhruba stejné úrovni kolem milionu korun. My bychom šli do testovaného modelu pro jeho originalitu, perfektní svezení a použití i na delší cesty. Podtitul v názvu Edition R znamená Return neboli návrat k pístovému motoru. My doufáme, že to bude i pomyslný „návrat do budoucnosti“, protože by byla věčná škoda, aby precizní a inovativní japonská značka přestala dělat tyhle zajímavé a trochu bláznivé věci! Více informací na www.mazda.cz anebo u dealerů značky.