Všechno je správně, i když jinak

Test neotřelého vozu Mazda s jedinečným motorem i možností převozu menšího e-biku.

Tohle je auto pro milovníky avantgardy a jedinečnosti. Speciální hybrid, nebo spíš elektromobil s prodlouženým dojezdem pro vyznavače okrajových žánrů a technických i designových výstřelků. Co nabízí a co ukrývá ve svém ústrojí Mazda MX-30 E-Skyactiv R-EV EDITION R? Znalci motoristické historie při pohledu na typický trojúhelníkový symbol Wankelova motoru na boku vozu zbystří. Ano, Mazda se po zhruba jedenácti letech od sporťáku RX-8 opět vrací k rotačnímu pístovému motoru německého vynálezce a konstruktéra minulého století Felixe Wankela! Použije jej u zástupce své trojkové nebo chcete-li třicítkové řady. Zatímco služebně starší Mazda MX-30 je čistě elektrickým vozem (ale menší akumulátor 35,5 kWh jej předurčuje spíše do města a na krátké trasy), tak námi testovaný vůz se spalovacím i elektrickým motorem a baterií má větší ambice.

NETRADIČNÍ POHON

Pod kapotou je zmíněný Wankelův motor, což je rotační píst o objemu 0,830 litru s přímým vstřikem paliva, atmosférickým plněním a jednou svíčkou. Dokáže podávat výkon až 74 koní a krouticí moment je 116 Nm. Neslouží pro pohon kol, nýbrž jako generátor elektřiny pro elektromotor. Máme zde baterii 17,8 kWh a elektromotor o výkonu 125 kW (170 koní) s krouťákem 260 Nm. To samo o sobě stačí na svižné svezení a dostatečnou dynamiku, ale pouze s dojezdem zhruba 70 kilometrů. Pak už je potřeba nabíjet (je zde vstup i pro DC konektor, což hybridy většinou nemají), anebo dále setrvat v hybridním pohonu a využívat plynulou dodávku energie ze spalovacího motoru. Samozřejmě to jde, ovšem zvuková kulisa je výrazně hrubší než u bezemisní jízdy a pracovní otáčky Wankelova motoru až nad hranicí 4000 o sobě dávají vědět. Naroste i spotřeba, při dálničním tempu třeba až k 10 nebo 11 litrům na sto kilometrů. Nicméně motor generuje elektřinu, zvládá pohánět elektromotor i vytvářet přebytky energie, které se hned ukládají do baterie. Vše diriguje elektronika a řidič pouze šlape na pravý pedál bez vlivu na spalovací motor.

JÍZDA

Při častém nabíjení a využívání EV režimu jezdíme pouze na elektřinu a k tomu máme spotřebu benzínu v rozmezí zhruba dvou nebo tří litrů na 100 km. Tudíž toto auto je vhodné třeba pro majitele fotovoltaiky dojíždějící pouze na krátké trasy a tu a tam na delší. Tím, že tu je generátor a také 50litrová nádrž (na hybridní vozy nezvykle objemná), můžeme se vydat i dál. Jízdní vlastnosti auta jsou skvělé, sportovněji pojatý tužší podvozek a rychlé řízení si libují v zatáčkách a vůz perfektně drží. Jeho hmotnost díky menší baterii osciluje kolem 1650 kilogramů, což pozitivně ovlivňuje jízdní vlastnosti i spotřebu.

VERDIKT

Na další popis už není prostor, ale zmiňme, že karoserie je konstruována bez prostředního B sloupku a zadní dveře se otevírají opačně (jsou tedy otevřené proti směru protijedoucích vozidel), což Mazda použila naposledy právě u svého modelu RX-8. Při otevření celého boku vidíme, že s prostorem se myslelo zejména na cestující vpředu a zadní lavice je spíše nouzová. Zato kufr je praktický a po sklopení zadních sedaček pojme i velký e-bike (bez předního kola) anebo elektrickou skládačku. Ceny elektrické MX-30 i této hybridní MX-30 R-EV verze jsou na zhruba stejné úrovni kolem milionu korun. My bychom šli do testovaného modelu pro jeho originalitu, perfektní svezení a použití i na delší cesty. Podtitul v názvu Edition R znamená Return neboli návrat k pístovému motoru. My doufáme, že to bude i pomyslný „návrat do budoucnosti“, protože by byla věčná škoda, aby precizní a inovativní japonská značka přestala dělat tyhle zajímavé a trochu bláznivé věci! Více informací na www.mazda.cz anebo u dealerů značky.

Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one