Horské elektrokolo v té nejčistší, nejjednodušší, nejfunkčnější a esteticky vytříbené podobě, takový je nejvyšší model pevného e-biku KTM Macina Race SX 10. Jedná se o hardtail s hliníkovým rámem, jenž ve středové oblasti ukrývá nový motor Bosch SX.
MOTOROVÁ NOVINKA
Novinka loňské sezony je teprve letos montována na první sériová elektrokola vybraných výrobců, mezi kterými má rakouská značka KTM coby tradiční obchodní a výrobní partner Bosch eBike Systems výsadní postavení. Zájemci o nová elektrokola se motoru Bosch SX nemohou dočkat a první reakce koncových spotřebitelů jsou také veskrze pozitivní. Tento lehký motor s nižším výkonem oslovuje zejména aktivní e-bikery, kteří mají na prvním místě sportovní a výkonnostní jízdu a na svém elektrokole preferují subtilnější pohonnou jednotku spojenou s lehkou a také spartánsky „osekanou“, sportovní baterií s kapacitou 400 Wh. Více opravdu není potřeba, pokud je prioritou dynamické a akční svezení s převládajícím podílem vlastní energie a pouze doplňkovou podporou elektromotoru. Konstruktéři počítali s tím, že právě takoví „závodníci“ sáhnou po tomto vrcholném hardtailu s jasně sportovními rysy, špičkovou výbavou a oranžovým lakem typickým pro vlajkové lodi rakouské značky.
NA VRCHOLU NABÍDKY
V KTM mají sport a závody opravdu ve firemní DNA, takže i v případě takovýchto jednoduchých sportovních hardtailů je u vlajkové lodi nezbytné jasně podtrhnout její pozici a nadělit jí výtečnou geometrii, závodní lak a bezchybný design a zpracování i těch nejmenších detailů. Povedenou pohonnou jednotku jsme již zmínili. Její ovládání má na starosti nový a kompaktní řídítkový displej Bosch Purion 200 se všemi potřebnými údaji. Kola mají průměr 29 palců a o přenos síly od pedálů se stará převodová sada Shimano XT. Brzdy mají dimenzi typickou pro sportovní trail nebo cross-country pojetí MTB, tedy dvoupístkové třmeny a kotouče 180/160 mm. Ano, více opravdu není třeba, neboť jejich chod je bezchybný, dávkování brzdné síly precizní a přesné. O kontakt předního kola s povrchem stezky se stará odpružená vidlice RockShox se sto milimetry zdvihu, což je pro akční a dynamické svezení lehkým anebo středně náročným terénem dostatečné.
PODŘÍZENO SPORTU
Zadní partie jezdce jsou usazeny na sportovním sedle s pevnou sedlovkou a trochu nás překvapilo, že zde není teleskopický model. Nicméně v KTM si nejspíš řekli, proč dávat výsuvnou sedlovku na ryze sportovní e-bike s lehkým motorem? Ze stejného důvodu ani většina budoucích majitelů tohoto elektrokola nebude uvažovat o přídavné baterii Bosch PowerMore 250, jež by zvýšila dojezd – jde přeci o hmotnost pod hranicí dvaceti kilogramů, je to tak? Nicméně tato možnost se nabízí a Bosch Smart System je na tento doplňkový akumulátor nachystán, což řadíme k dalším benefitům modelu. Celkové zpracování elektrokola je na té nejvyšší úrovni. Bovdeny a hadice zadní brzdy jsou integrovány v rámu a elegantně do něho v přední části vcházejí přes představec. V divokých sjezdech dbá na přesné usazení řetězu subtilní vodítko umístěné nad převodníkem. Zbytným doplňkem je zde stojánek, který najde funkční a praktické uplatnění zejména ve službách výletníka a cykloturisty, zatímco sportovec zaměřený na výkon a co nejnižší hmotnost jej nejspíš hned před prvním tréninkem odmontuje.
VERDIKT
Elektrokola značky KTM se dělí na dvě podmnožiny – na ta povedená a výborná a potom na ta ještě lepší a vynikající. Nic „horšího“, co by snad zavánělo průměrem anebo zklamáním, v nabídce zkušeného výrobce nenajdete, to je prostě fakt. Hardtail Macina Race 10 s motorem Bosch SX je skvěle vyváženým sportovním strojem, jako na míru ušitým těm, kdo mají ambice vkládat do jízdy na elektrokole dostatek vlastní energie. Posed je sportovní a doporučujeme jej vyzkoušet a naladit u prodejce, stejně jako zvážit instalaci teleskopické sedlovky s investicí pár tisíc navíc. V našem případě bychom uvítali o chlup kratší představec, ale případný nový kus musí splňovat požadavky na integraci kabeláže. Snadno jsme přišli na chuť sportovní pozici za řídítky a v režimu e-MTB nebo Turbo se snažili z motoru vydupat vlastní maximální snahou jeho špičkový výkon až 600 wattů. Jeli jsme, nebo spíš letěli, co to šlo. Dokonalý přenos síly z motoru i našeho šlapání nás hnal kupředu. Ve výjezdech jsme nijak neztráceli na kamarády vybavené e-biky s „plnotučnými“ motory Bosch CX. Výjezdy jsou zkrátka hračkou a nový lehký motor se nenechá zahanbit, ovšem ten pravý fičák nastane až ve sjezdu či na rovině. Tam se dá svižně šlapat jen na Eco, anebo dokonce s úplně vypnutým pohonem, hodláme-li šetřit zásobu energie v baterii. Tento motor se skutečně povedl a podobné lehké hardtaily, stejně jako třeba elektrické gravely, jsou těmi pravými adepty na jeho instalaci. Vyvážená geometrie stroje podporuje akční a agresivní průjezdy zatáčkami a technické pasáže, stejně jako klid v přímém směru. K tomuto elektrokolu nemáme jedinou výtku. V této podobě včetně designu a precizního zpracování zaslouží absolutorium a za cenu pod devadesáti pěti tisíci korun vlastně ani není tak drahé.
TEXT: PAVEL NEKVINDA, ONDŘEJ VYSYPAL FOTO: MARTIN PŮLPÁN (www.scottmtb.cz)
KTM Macina Race SX 10 – technické údaje
CENA: 93 290 Kč
Rám: KTM, AL slitina
Vidlice: RockShox Judy Gold RL, 29“, zdvih 100 mm
Motor: Bosch Performance Line SX (250 W, 36 V, 55 Nm)
Displej: Bosch Purion 200
Baterie: Bosch CompactTube 400 Wh, integrovaná
Zapletená kola: ráfky Ride Rival, 29“, 32 děr, náboje Shimano, pevné osy, dráty DT Swiss
Pláště: Maxxis Rekon Race EXO/TR
Brzdy: Shimano M4100 / MT410 2pístkové, kotouče 180 mm přední, 160 mm zadní
Přehazovačka: Shimano Deore XT, 12 rychlostí SGS Shadow+
Řazení: Shimano Deore M6100, 12 rychlostí
Kazeta: Shimano Deore M6100, pastorky 10–51 zubů
Řetěz: Shimano M6100
Převodník: KTM aluminium, 34 zubů, Direct Mount
Představec: KTM, sklon +7°
Řídítka: KTM Team II rizer 15, 700 mm
Sedlovka: 27,2 mm
Sedlo: Selle Royal SRX
Gripy: Ergon GE10 Evo, ergonomické
Hmotnost: 19,1 kg
Výrobce: www.kmt-bikes.at
Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.