Produkce hongkongské značky Fiido je skromná z hlediska počtu modelů, ale o to odvážnější a rozmáchlejší je z pohledu pojetí a zpracování jednotlivých elektrokol. Jedno je jim společné: originalita, jednoduchost, design, styl a také rozumná cena.
SKLÁDAČKY FRČÍ
V Asii narazíte na skládačky na každém kroku a s rozvojem elektrických pohonů začíná být většina z nich právě elektrická. Záliba asijského kontinentu ve skládačkách je dána tradicí, kulturou, drobnějšími postavami obyvatel a také přelidněnými městskými aglomeracemi, kde se nejjednodušeji přepravuje ten, kdo je obratný a hbitý. Minimálně jako námi testovaná skládačka Fiido X. Ano, prim zde hraje skladnost a praktická funkce, zvláště když se dá stroj složit do subtilního tvaru, jako to umí testovaný model. Tím, že jej můžete vzít snadno s sebou do dopravního prostředku od auta až po vlak nebo loď, získáváte na svých cestách maximální svobodu a určitý standard zdravého pohybu, kterým nejen šetříte čas a minimalizujete stres, ale rovněž oddalujete chátrání tělesné schránky. Platí to obecně, ale nyní hovoříme právě o testovaném skládacím elektrokole Fiido X, které je přesně takové.
AGILNÍ A PRAKTICKÁ
Kromě zmíněné skladnosti a možnosti být stále v pohybu vynikají skládačky také obratností a specifickými jízdními vlastnostmi. Nízké těžiště, rychlé reakce na povely od řídítek a snadné změny směru díky malým kolům. Akčnost i agilita v přeplněných ulicích města. Negativním projevem může být horší průjezdnost měkkým terénem nebo bahnem a třeba složitější přejezd technických pasáží, dlažby, kolejí a jiných komplikovaných povrchů. Řekněme si však, že pozitiva převažují a tam, kde je velké elektrokolo přítěží, má Fiido X jako zástupce skládacích elektrokol navrch.
Rám je vyroben z lehké hořčíkové slitiny a tvoří ho v podstatě jeden velký monolit, který je propojen s druhým masivním prvkem, v němž se skrývá integrovaná baterie a současně slouží jako posuvná sedlovka. Složení je poměrně jednoduché a trvá pár desítek vteřin. Uvolníme hlavní zámek rámu a sklopíme řídítka, poté sklopíme také pedály. Hranol v podobě baterie a sedlovky zasuneme dovnitř. Aby se nám složená skládačka neotevírala, jsou k sobě přední kolo a zadní stavba přichyceny silnými magnety.
OBSLUHA A VÝBAVA
Celá konstrukce vyniká uhlazeným designem, integrací a zahrnuje také osvětlení napájené z hlavní baterie. Pohon tvoří motor v zadním náboji od značky Aikema, přičemž na stejném místě najdeme také kotouč brzdy a sedmirychlostní kazetu s klasickou přehazovačkou. Díky monolitické zadní stavbě má řetěz dostatek prostoru a nedochází ke kontaktu s rámem. Pokud chceme Fiido X nastartovat, je třeba systém odemknout, tedy namačkat kód pod výklopným krytem u zadního LED světla. Jinak jsou zablokované elektrické funkce, nerozjedete se ani nevyndáte baterii z rámu. Toto zabezpečení je zajímavé, i když mnohem elegantnější by bylo odemykání pouze přes aplikaci Fiido Cycling než přes tento poněkud zastaralý heslový přístup.
Jízda na skládačce je příjemná a zábavná. Chvilku jsme si zvykali na vratkost a hodně snadné změny směru, ale po chvíli už jsme kroužili oblouky jako krasojezdci. Jednoznačně musíme vyzdvihnout tuhost rámu, která se odráží v dynamické a bezpečné jízdě. Posed je částečně skládačkový a částečně máme pocit většího elektrokola. Řízení je přesné a kokpit spolu s předním kolem a vidlicí je tuhý a stabilní i při jízdě z kopce. Na displeji přepínáme tři režimy asistence motoru, což je pro tento typ přibližovadla tak akorát. Díky senzoru pro detekci točivého momentu je jízda krásně plynulá, a to i při rozjezdech do kopce.
Celkově vyzdvihujeme design, zpracování rámu, příkladnou tuhost a bezproblémové skládání. Z hlediska bezpečnosti pak dobrá světla, účinné blatníky a pláště chráněné proti defektu. Ve městě s modelem Fiido X udělá každý parádu. Nábojový motor funguje, překvapí dojezdem a plynulým chodem, ale pokud budeme potřebovat jezdit pravidelně do kopců, začneme
se časem poohlížet po jiném modelu se středovým motorem. Celkově ale
Fiido X uspělo na výbornou a je rozhodně černým koněm sezony 2024!
Fiido X – technické údaje
CENA: 31 990 Kč
Rám: slitina hořčíku
Motor: Aikema 250 W bezkartáčový, 40 Nm
Baterie: 36 V a 11,6 Ah (418 Wh)
Doba nabíjení: 7 hodin
Displej: LED s USB nabíjecím portem, 3 režimy asistence
Maximální rychlost: 25 km/h
Převodový systém: 7 rychlostí, Shimano Tourney
Převodník: 52 zubů
Pláště: 20 × 1,95“
Brzdy: hydraulické kotoučové
Hmotnost: 19,9 kg
Velikost ve složeném stavu: délka 794 / šířka 350 / výška 803 mm
Výrobce: www.fiido.com
Prodejci v ČR: www.ekolo.cz, www.toys.bike.cz
Více informací o pojištění elektrokol najdete zde.