Komfortně, ale raději rozvážně

Opel Zafira-e Life je luxusní a praktickou dodávkou, která posádku hýčká, uveze spoustu nákladu, ovšem pro delší dojezd je dobré volit poklidnější dálniční tempo.

Ten tvar je každému povědomý a hned ví, kam jej zařadit – typická karoserie osobních dodávek Opel, Citroën, Peugeot a Fiat v rámci koncernu Stellantis, stejně jako Toyoty Pro Ace Verso v rámci spolupráce ve skupině TPC je zkrátka nezaměnitelná.

STRUČNĚ A JASNĚ

Dodávky těchto značek jsou dostupné se shodným rozvorem 3275 mm, a to ve verzích M s kratším zadním převisem karoserie (délka vozu 4956 mm) a ve verzích L s prodlouženým nákladovým prostorem vzadu (délka je pak 5306 mm). Tato dodávka je s námi už hezkých pár let se spalovacími motory. V elektrické verzi lze mít menší akumulátor s kapacitou 50 kWh, ovšem testovaný Opel Zafira-e Life je s maximální výbavou i silnějším akumulátorem 75 kWh. Starší razítko na občance tohoto vozu poznáme v interiéru dle charakteristických znaků a doplňků s tradičními tvary.

INTERIÉR A VÝBAVA

Převládají analogové budíky a pouze místo otáčkoměru vidíme grafické zobrazení aktuálního využití výkonu motoru. Displej palubního počítače je malý a k dispozici je mini dotyková obrazovka s dalšími tlačítky kolem. Jestliže řidič přesedne z Tesly, zažije kulturní šok a bude si myslet, že je ve století páry. Jestliže ale přesedáte ze soudobého osobního vozu, tak vlastně budete rádi, že v Zafiře máte prostředí, ve kterém není problém se zorientovat a intuitivně ho mít během chvíle plně pod kontrolou. A občas udělat i nějaký ten manuální úkon nebo kliknutí.

Testovaná Zafira-e ve verzi Life Elegance nabízí to nejlepší, kromě většího akumulátoru jde zejména o komfort posádky. Ve výbavě je dvouzónová automatická klimatizace i pro zadní část vozu, vyhřívaná a polohovatelná přední sedadla, kožené čalounění, navigace nebo parkovací kamera. Při cestách na testování a focení jsme využili množství odkládacích prostor a přihrádek.

JÍZDNÍ DOJMY

Někdo má k černým dodávkám averzi, jiný je kvituje a rád se v jejich útrobách schová do svého světa. Tak jsme k tomu přistupovali i my, protože je radost se v komfortním a prostorném voze, byť jen na krátký týdenní test, pěkně zabydlet, cestovat, naučit se s autem fungovat a co nejefektivněji ho používat na každodenní bázi. Sedí se vysoko a s dobrým výhledem. Řízení je lehké a přes velikost vozu není problém ani v úzkých městských uličkách nebo husté dopravě. Režimy elektrického motoru jsou tři a jejich pojmenování Power, Normal a Eco souvisí s odstupňováním dodávaného výkonu, tedy 100 kW, dále 80 kW a na nejnižší mód 60 kW. To už však máme k dispozici jen hodně líný dostavník s otupenými smysly a také nižší účinností klimatizace i topení. Jet pomalu a třást se zimou, na to je život příliš krátký. Raději jsme si dopřávali maximální komfort a svižný odpich v režimu Power. Rozhodně jsme nepatřili k brzdám provozu a na členitých okreskách byla jízda na poměry dodávek skoro zábavná! S lehkou nohou a ve městě nebo na okresních cestách se spotřeba pohybuje s lehkou nohou v rozmezí mezi 28 a 30 kWh / 100 km. Když to trochu vyhrotíme ve sportovním duchu a na maximum využíváme zrychlení motoru, můžeme se přiblížit až k 35 kWh / 100 km. Při soustředění se na spotřebu a uvědomělé jízdě můžeme garantovat dojezd 200 až 250 km ve městě a na okreskách v jakémkoli terénu. Na dálnici je to trochu jiný příběh, protože aerodynamický odpor se na spotřebě propíše nejmarkantněji a při maximálním možném tempu 130 km/h je ze slibovaného maximálního dojezdu přes 300 km pouhá polovina.

MILUJEME NABÍJENÍ!

Pro nabíjení jsme využívali domácí zásuvku napájenou z FVE, což je optimální varianta pro de facto celoroční ekonomický provoz elektromobilu a jeho používání k dopravě na spíše kratší vzdálenosti. Na rychlých nabíječkách jsme pak sice naplnili baterii za draho, ale zase mohli využít půlhodinu nebo 45 minut nabíjení pro pauzu, kávu a kreativní práci nebo psaní. K životu s elektromobilem nabíjecí zastávky patří a je dobré už před jeho pořízením vědět, zda je budeme moci využívat efektivně a de facto započíst do pracovní doby. Pokud ano, pak je elektromobil ideálním pracovním nástrojem.

VEZEME E-BIKE

Prodloužená verze Zafiry-e Life nabízí osm míst a za dvojicí předních sedadel jsou ještě dvě další řady lavic vždy po třech sedačkách. Dají se posunovat i vyjmout (jsou dělené v poměru 2 : 1), takže variabilita interiéru a možností naložení osob, sportovní výbavy, zavazadel anebo přímo převozu elektrokol je opravdu dostačující. Všechna sedadla ve dvou zadních řadách nabízejí pohodlí a dají se využít i k podřimování nebo odpočinku. Při jejich vyjmutí lze z vozu udělat i bydlík pro přespání. Za poslední řadou sedadel je dostatek místa pro naložení elektrokola, takže celkový využitelný nákladový prostor až 4900 litrů nikoho nepřekvapí. Přes nízkou nákladovou hranu je do auta dobrý přístup i s objemným nákladem nebo paletou.

VERDIKT

Prostorné a bezpečné rodinné auto pro rozvozy a velké nákupy a příležitostné výpravy za dobrodružstvím. Nebo luxusní a pohodlné městské taxi či transportní vůz ve službách hotelů nebo firem. A také pracovní auto pro toho, kdo nejezdí každý den stovky kilometrů, ale dává mu smysl používat elektromobil na obsluhu a rozvozy ve stokilometrovém okruhu, a ještě má možnost dobíjet převážně z vlastních zdrojů. Faktorů ke zvážení před nákupem je hodně. Včetně ceny, která v kratší verzi a s menší baterií začíná na 1,5 milionu korun, zatímco za testovanou delší variantu s baterií 75 kWh zaplatíte minimálně o 200 tisíc víc v závislosti na příplatkové výbavě. Jako redakční základnu a kancelář na kolech si však takovýto elektromobil umíme s klidem představit. Více informací na www.opel.cz anebo u dealerů značky.

 

PRO

  • prostor, pohodlí a bezpečnost
  • převeze až 8 osob anebo spoustu nákladu
  • možnost rychlého nabíjení až 100 kW

PROTI

  • v zimě a na dálnici rapidně klesá dojezd
  • pro někoho zastaralý interiér a koncepce
    (je zde zaslepené víčko pro tankování i hrdlo pro dolévání AdBlue)
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one