Apache a Bosch, to je funkční a dlouholeté spojení. Tato tradiční domácí značka elektrokol byla v minulosti první, která u nás nabídla zákazníkům e-biky s německými motory. Od té doby už uběhlo mnoho let a kvalita montáže (kde jinde než v provozovně BPS Šumperk, kde se kompletují elektrokola s motory Bosch), design a integrace motorů do rámů rapidně vzrostly. Apache nabízí jednoduché, nekomplikované a jasně čitelné stroje. Ty se pak liší cenami, výbavou a také použitou motorizací. Ta je alfou a omegou všeho. Sázka na Bosch z tohoto pohledu vypadá rozumně a logicky, neboť tyto motory jsou prakticky bezporuchové a skvěle jedou. A to nejen top modely, které oplývají mohutným výkonem, ale i pohony určené pro sportovně-rekreační elektrokola. Například zde použitý motor Bosch Performance Line je optikou ceny, výkonových parametrů, hmotnosti a celkového nastavení i projevu jeden z nejlepších a nejoblíbenějších na trhu. Na to ještě přijde řeč, ale nyní pojďme k rámu a celé koncepci stroje.
DESIGN, FUNKCE, VÝBAVA
Model Hawk se v historii značky dá označit slovem ikonický nebo legendární. Rozhodně mu patří místo v pomyslné síni slávy českých elektrokol. Za dobu své existence převrátil tisícům lidí život naruby, navíc vždy k lepšímu! Vytrvale prostupuje kolekcemi z roku na rok a stále nabízí to samé. Tedy kvalitní a příjemné svezení s trochou sportu i výletování, dále chytře vybranou komponentovou skladbu, špičkový, úsporný a nezničitelný motor a také pěkný design. V hierarchii modelů se nachází někde ve středu mezi modely Hupahu s motorem Bosch CX 4 a níže posazenými dalšími modely Hupahu s motory Bafang, takže je to skutečně zlatý střed. Díky šedozelené pastelové barvě vypadá celé kolo decentně a nenápadně. Linie rámu jsou štíhlé a ani spodní rámová trubka není přehnaně objemná. Díky této koncepci a kapacitě baterie 500 Wh je e-bike velice rychlý, obratný a také relativně lehký! Na papíře sice tato kapacita vypadá jako nízká, ale když máme efektivní a úspornou motorovou jednotku, tak na stokilometrový okruh nám to bohatě stačí.
Dopomoc pohonné jednotky Bosch je dobře dávkovatelná a rozjezd plynulý, bez cukání anebo prodlevy. Motor ovládáme pomocí displeje Purion, což je osvědčený, nezničitelný a skutečně funkční „držák“ s dobře čitelnými a velkými číslicemi.
ZAJÍMAVÝ MIX
Apache i na tomto modelu pokračuje v koncepci desetirychlostního řazení, pochopitelně od značky Shimano. Ono devět nebo deset pastorků je podle našich zkušeností tím nejlepším kompromisem mezi hmotností, funkcí a životností. Odstupňování sice není tak jemné jako u kazety s dvanácti rychlostmi, ale pro elektrokolo naprosto dostačuje. Na pravé straně řídítek najdeme páčku ovládající zámek vidlice. Zamykání jsme však příliš nevyužívali (klidně by tam ten lock-out z řídítek nemusel být a stačila by páčka na vidlici) a spíše jsme si užívali pohodlí a nechávali odpružení aktivně pracovat. Pokud přišly ke slovu nerovnosti, ať už nečekané propady a výmoly, anebo naopak kořeny a kameny, dokázala se přední část e-biku s nástrahami terénu vypořádat dobře a dopřát jezdci maximum pohodlí.
Posed na e-biku je tak akorát, nijak ohnutý ani přehnaně vzpřímený. Na Hawku můžete vyjet ve sportovním anebo v civilu a stále budete vypadat přirozeně a uvolněně. Vyhovuje nám krátký představec a příjemně široká řídítka, na která si možná bude muset zvykat pouze ten, kdo se k tomuto moderně pojatému kokpitu dostane poprvé, po mnoha letech strávených svíráním zastaralých úzkých řídítek.
VERDIKT
U tohoto elektrokola vítězí perfektní rám a rozumně poskládané komponenty i to, že je vše ve vzájemné souhře. Kolo funguje velmi dobře, v ničem jezdce nezaskočí a v terénu si toho nechá překvapivě dost líbit! Silnější motor Bosch Performance CX by znamenal zbytečné předimenzování, tato stávající a mírnější varianta Performance Line je zkrátka tak akorát! Nejlepší je, že když ho zapomenete zapnout a rozjedete se, jde to vlastně také a na rovině rozdíl při rozjezdu málem nepoznáte, protože šlapání je volné a bez odporu. Je-li takto kvalitní pohon zapracován do pěkně navrženého rámu horského elektrokola, co má hlavu i patu, je výsledek pro budoucí majitele maximálně uspokojivý. Tak tedy přejeme legendě další dlouhé roky na špici kategorie. Hawk nejspíš jen tak nezestárne ani nevyjde z módy!
PRO
- čistý a zajímavý design
- ideální motor pro tuto kategorii
- nižší hmotnost díky částečně integrované baterii
PROTI
- po někoho nízká kapacita akumulátoru
APACHE HAWK BOSCH 1
Cena: 79 990 Kč
Rám: 2022/23 Apache Hawk Bosch AL
Vidlice: Suntour XCR34, zdvih 100 mm
Motor: Bosch Performance Line (250 W, 36 V, 65 Nm)
Displej: Bosch Purion
Baterie: 500 Wh
Nabíječka: Bosch Compact Charger 4 A (nabíjení 50 % za 2,5 h, 100 % kapacity za 5 h)
Maximální rychlost dopomoci: 25 km/h
Brzdy: Shimano MT500 dvoupístkové
Kliky: FSA Bosch 170 mm, převodník 38 zubů
Kazeta: Shimano Deore M4100 (11–46 zubů)
Řazení: Shimano Deore M4100
Přehazovačka: Shimano Deore M5120
Pláště: Schwalbe Smart Sam Performance 57–622
Kola: náboje Shimano, ráfky Remerx eRocky RX 3025
Řídítka: Al slitina, průměr 31,8 mm, šířka 780 mm
Sedlovka: Al slitina, průměr 30,9 mm, délka 400 mm
Sedlo: Apache
Gripy: Ergon
Výrobce: www.apache-bike.cz
Více o pojištění elektrokol najdete zde.