Je libo trochu stylu, francouzského šarmu, nostalgie a svezení první třídou? Značka DS Automobiles jde prémiovou cestou, využívá některé společné prvky s koncernem Stellantis, ale současně buduje image nezávislého a progresivního inovátora, jenž navíc poznatky pro vývoj automobilů sbírá také při angažování se ve vývoji elektrických formulí. Snoubí se zde tedy tradice a luxus s moderními technologiemi.
STRUČNĚ A JASNĚ
K testu jsme dostali hybridní limuzínu DS 9 Rivoli E-Tense 360 4 × 4 s kombinovaným výkonem 360 koní. Je to v podstatě ředitelská nebo klidně i ministerská limuzína, která chce řidiče i důležité osoby na zadních sedadlech maximálně hýčkat a rychle i bezpečně dopravit na požadované místo. Jestli se to francouzské značce jednou podaří stejně dobře jako oblíbenějším a protežovanějším mercedesům, bavorákům nebo audinám, je spíše taková řečnická otázka. V mnoha směrech má výrobce co dohánět, ale v mnoha dalších směrech si může být jistý tím, že originalitou a osobitostí zůstane model DS 9 nepřekonatelný.
INTERIÉR A VÝBAVA
Auto je postavené na platformě Peugeotu 508 a s délkou takřka 5 metrů, rozvorem 2,9 metru a hmotností 1,9 tuny je to opravdový koráb. Výbava je skutečně bohatá od masážních sedadel, luxusního stylu příplatkového vínového interiéru Opera Rubis, použití pravé kůže Nappa, skvělého audiosystému Focal, adaptivního podvozku až po další detaily. Ve světlech se ukrývají natáčecí LED krystaly. Karoserie má zapuštěné a vyskakovací kliky dveří a 20palcová kola. Na kapotě je efektní chromový pruh a také na dalších místech najdeme výrazné orámování. Ne nadarmo si člověk vzpomene na Fantomase, jenž se vozil Citroënem DS – zde v naší limuzíně najdete na zadním skle v horních rozích zajímavá poziční světla coby odkaz na historickou legendu. Veškeré zpracování a použití bezesporu kvalitních materiálů je trochu poplatné snaze udělat dojem a vytvořit luxusní prostředí. Funkčnost a ergonomie jdou až ve druhém sledu, ale nakonec se člověk zorientuje a zvykne si na specifické ovládání některých prvků.
MOTOR, JÍZDA, NABÍJENÍ
Benzínová šestnáctistovka a dva elektromotory dávají dohromady zmíněný výkon 360 koní a krouťák 520 Nm. Na stovce budete v pohodě za méně než 6 vteřin a při dálničních rychlostech se připravte na mimořádně lehkou a plavnou jízdu. Překvapivě dobře to jde i na okreskách, kdy s adhezí v zatáčkách pomáhá pohon na všechna čtyři kola a auto se navzdory délce nechá protáhnout i opravdu krkolomnými vlásenkami. Máte-li nabitou baterii s kapacitou 11,5 kWh, je spotřeba benzínu téměř zanedbatelná a jedná se o překvapivě hospodárnou jízdu na to, jaké jsou rozměry vozu. Pokud hybridní ústrojí vyčerpá zásobu energie, je pohonem už jenom spalovací motor, který vás v dálničním tempu sveze klidně i za devět nebo deset litrů na sto kilometrů. Základem je tedy nabíjet na domácích nebo AC nabíječkách, kdykoli to jen jde.
VERDIKT
Protože jsme dostali vozidlo bez tažného zařízení, nebylo možné transportovat více elektrokol. Jeden gravel e-bike jsme dovnitř sice dostali, ale bylo nutné sklopit zadní sedačky a vyjmout přední i zadní kolo, neboť u sedanu je zavazadlový prostor přístupný omezeně a pouze zadním kufrem. Pokud bychom měli tímto ředitelským autem jezdit stabilně, určitě bychom si na francouzské pohodlí, luxus a jedinečnost a neokoukanost zvykli a procestovali Evropu křížem krážem. Potěšilo nás, že i přes vzezření klidného a houpavého korábu se dá tento vůz přepnutím do režimu SPORT a sešlápnutím pedálu proměnit, navzdory své prémiovosti, ve zvíře utržené z řetězu, které se neohroženě a přitom bezpečně vrhá přesně tam, kam namíříme přední kola. Cena modelu DS 9 začíná na 1 890 000 Kč, více informací najdete na www.dsautomobiles.cz.