Model osobního vozu Mégane od francouzské značky Renault patří už desítky let k nejoblíbenějším evropským autům a má za sebou několik generací. Ovšem Mégane E-TECH, to je úplně jiný příběh. Automobilka pro svůj plně elektrický vůz (tím prvním byl menší model Zoe, který se těší velké popularitě) zvolila zcela novou platformu a z pohledu designu a proporcí vozu přišla s úplně novým tvarem a designem.
STRUČNĚ A JASNĚ
Je to menší, jen 4,2 metru dlouhý kompaktní vůz. Ve srovnání s klasickým spalovacím Méganem je elektrický E-TECH kratší, užší a vyšší. Nejde o malé SUV nebo nějaký crossover. Je to zkrátka rodinné auto s vyšší stavbou karoserie a proporčně menší prosklenou plochou v horní části pod střechou. Tato charakteristická silueta je způsobena uložením baterie v podlaze a přizvednutím robustní karoserie. Ta je krásně tvarovaná – od masivní přídě, velkého loga a mohutného čumáku až po elegantně-sportovní záď. Ruka francouzského designéra se zde opravdu vyřádila a vzniklo velmi zajímavé, pozornost přitahující a dynamicky tvarované elektrické vozidlo. Červeno-oranžová metalíza dokáže dělat na slunci i měnícím se světle divy a doplněním o černé a stříbrné detaily vznikl skutečně nesmírně elegantní celek. Působivé jsou také všechny prvky na podporu ideální aerodynamiky, jako například vyjížděcí kliky předních dveří, které vyskočí, když potřebujeme otevřít dveře, a potom se automaticky zasunou a splynou s povrchem. Otevírání zadních dveří výklopnou páčkou je pak rafinovaně skryto v horní části sloupku a rámu dveří.
INTERIÉR A VÝBAVA
Uvnitř vozu najdeme příjemný a propracovaný interiér. Na přístrojové desce a polstrování jde o kombinaci měkkých plastů a látkového potahu, jenž navíc ladí s čalouněním sedadel. Vpředu mají řidič a spolujezdec dostatek pohodlí a mohou se nechat opečovávat anatomicky tvarovanými sedačkami. Vzadu je přeci jen trochu méně místa na nohy, ale stále dostatek komfortu a pohodlí i pro dlouhány s 30centimetrovými chodidly. První dojem po nasednutí je velice působivý, až luxusní. A to stejné platí i po rozjezdu a nastartování. Vpředu a ve středové části dominují dva velké 12palcové displeje s celkovou plochou 0,7 metru čtverečních (toto si pamatujte, jde o novou metodiku měření a soudíme, že kdo první překročí metr čtvereční, tak vyhrál…). Infotainment a navigace běží na systému Google Automotive a nabízí skutečně podrobnou a rozměrnou mapu a celkově velice propracovanou konektivitu s telefonem a všemi aplikacemi, které používáte. Nechybí jízdní režimy, detailní informace o nabíjení a další podrobnosti. O celou posádku pečují inteligentní asistenční systémy, tempomat přejímá platná rychlostní omezení a udržuje řidiče nenásilně v mezích limitů. Zajímavostí je digitální, respektive virtuální vnitřní zpětné zrcátko, které zajišťuje dobrý výhled vzad. Běžným zrcátkem byste takový přehled o dění za vozidlem kvůli malému zadnímu oknu neměli.
JÍZDA A NABÍJENÍ
Silnější verze Mégane E-TECH EV60 má akumulátor 65 kWh s využitelnou kapacitou 60 kWh. Samotná baterie váží přes 400 kilogramů a celý vůz pak 1636 kg. Konstruktérům se tudíž podařilo díky hliníkovým prvkům a odlehčení na všech frontách postavit na podvozkové platformě CMF-EV skutečně lehký automobil. Jeho 218 koní (160 kW) jej potom dokáže pořádně rozhýbat. Podvozek vyniká komfortem a současně stabilitou i při vyhýbacích manévrech a v zatáčkách. Pouze přední náhon pak v extrému posílá čumák vozu velmi zvolna ven mimo silnici. Tomu se dá ale snadno předejít snížením rychlosti a přizpůsobením tempa členitosti silnice. Kola mají průměr 20“ a na silnici perfektně sedí, s odfiltrováním nerovností není nejmenší problém a podovozek je skvěle naladěn i na sportovní jízdu. Točivý moment má hodnotu 300 Nm a je k dispozici okamžitě. Maximální nabíjecí výkon je až 130 kW a součástí výbavy je palubní nabíječka 22 kW s konektory CCS Combo a Mennekes. Volnější a klidnou jízdou anebo popojížděním po městě jsme se dostali v pohodě na spotřebu kolem 13 nebo 14 kWh na 100 kilometrů. S rostoucí rychlostí spotřeba pochopitelně roste a při předpisové jízdě po dálnicích a rychlostních silnicích byla kolem 18 až 19 kWh na 100 km. Dálniční tempo z kapacity ukrajuje větší porce, ale dá se ujet na jedno plné nabití a svižnou rychlostí vzdálenost mezi 290–350 kilometry, což je dobře využitelný akční rádius. Vyloženou ekojízdou lze překonat hranici 400 km.
VEZEME E-BIKE
Výhodou modelu Mégane E-TECH je možnost montáže tažného zařízení, na kterém lze bez problémů převážet elektrokola anebo táhnout až 900kilogramový bržděný přívěs. Náš testovací vůz tažné zařízení neměl, ale ani bychom ho nevyužili – cestovali jsme s ním totiž do švýcarského regionu Disentis Sedrun, kde na nás už elektrokola pro objevování zdejších trailů čekala připravena. Zadní kufr je pro posádku dostačující a s objemem 389 litrů se řadí k průměru. Pod podlážkou v oblasti zadního nárazníku je přihrádka pro uložení nabíjecích kabelů a hlavní zavazadlový prostor má praktický tvar a kvalitní čalounění.
VERDIKT
Vozidlo budí dojem luxusního a futuristického korábu. Designéři si pohráli se všemi profily, tvary a mřížkami na přídi i celé karoserii a v zadní části. Vizuální dojem z tvarů ještě podtrhují LED světla vpředu, ale i na nárazníku, lemech a v zadní části. Rychlostní rekordy s autem trhat nebudete, ale 220 koní dokáže předvést svižné svezení. Jízda je tichá a stabilní díky dlouhému rozvoru (kola jsou vystrčená až do rohů karoserie). V tunelech a při vyšších dálničních rychlostech jsme zaznamenali subjektivně o něco vyšší aerodynamický hluk kolem oken a dveří. Výhodou tohoto renaultu je úsporný provoz, velmi příjemný pocit za volantem a jednoduchá a hladká jízda. Ke chvílím pohody přispěje i audiosystém Harman Kardon, jehož devět reproduktorů (včetně zavazadlového subwooferu) dokáže jízdu proměnit v nezapomenutelný zážitek. Cena od milionu devadesáti tisíc korun za verzi Mégane E-TECH s větším akumulátorem je podle nás velmi zajímavá vzhledem k tomu, jaké auto získáváte. Více informací na www.renault.cz anebo u dealerů značky.
Text: Ondřej Vysypal, foto: Pavel Nekvinda
PRO
- špičkový design a infotainment propojení s Google Automotive
- komfort, pohodlí, úsporný provoz
- možnost montáže tažného zařízení
PROTI
- přední pohon je náchylnější na ztrátu adheze v zatáčkách
- aerodynamický hluk kolem oken a předního skla ve vyšších rychlostech