TEST: Šarm, elegance i sport

Elektrický Mégane má všechno, co má mít elegantní elektromobil se sportovním duchem od francouzské značky Renault.

Model osobního vozu Mégane od francouzské značky Renault patří už desítky let k nejoblíbenějším evropským autům a má za sebou několik generací. Ovšem Mégane E-TECH, to je úplně jiný příběh. Automobilka pro svůj plně elektrický vůz (tím prvním byl menší model Zoe, který se těší velké popularitě) zvolila zcela novou platformu a z pohledu designu a proporcí vozu přišla s úplně novým tvarem a designem.

STRUČNĚ A JASNĚ

Je to menší, jen 4,2 metru dlouhý kompaktní vůz. Ve srovnání s klasickým spalovacím Méganem je elektrický E-TECH kratší, užší a vyšší. Nejde o malé SUV nebo nějaký crossover. Je to zkrátka rodinné auto s vyšší stavbou karoserie a proporčně menší prosklenou plochou v horní části pod střechou. Tato charakteristická silueta je způsobena uložením baterie v podlaze a přizvednutím robustní karoserie. Ta je krásně tvarovaná – od masivní přídě, velkého loga a mohutného čumáku až po elegantně-sportovní záď. Ruka francouzského designéra se zde opravdu vyřádila a vzniklo velmi zajímavé, pozornost přitahující a dynamicky tvarované elektrické vozidlo. Červeno-oranžová metalíza dokáže dělat na slunci i měnícím se světle divy a doplněním o černé a stříbrné detaily vznikl skutečně nesmírně elegantní celek. Působivé jsou také všechny prvky na podporu ideální aerodynamiky, jako například vyjížděcí kliky předních dveří, které vyskočí, když potřebujeme otevřít dveře, a potom se automaticky zasunou a splynou s povrchem. Otevírání zadních dveří výklopnou páčkou je pak rafinovaně skryto v horní části sloupku a rámu dveří.

INTERIÉR A VÝBAVA

Uvnitř vozu najdeme příjemný a propracovaný interiér. Na přístrojové desce a polstrování jde o kombinaci měkkých plastů a látkového potahu, jenž navíc ladí s čalouněním sedadel. Vpředu mají řidič a spolujezdec dostatek pohodlí a mohou se nechat opečovávat anatomicky tvarovanými sedačkami. Vzadu je přeci jen trochu méně místa na nohy, ale stále dostatek komfortu a pohodlí i pro dlouhány s 30centimetrovými chodidly. První dojem po nasednutí je velice působivý, až luxusní. A to stejné platí i po rozjezdu a nastartování. Vpředu a ve středové části dominují dva velké 12palcové displeje s celkovou plochou 0,7 metru čtverečních (toto si pamatujte, jde o novou metodiku měření a soudíme, že kdo první překročí metr čtvereční, tak vyhrál…). Infotainment a navigace běží na systému Google Automotive a nabízí skutečně podrobnou a rozměrnou mapu a celkově velice propracovanou konektivitu s telefonem a všemi aplikacemi, které používáte. Nechybí jízdní režimy, detailní informace o nabíjení a další podrobnosti. O celou posádku pečují inteligentní asistenční systémy, tempomat přejímá platná rychlostní omezení a udržuje řidiče nenásilně v mezích limitů. Zajímavostí je digitální, respektive virtuální vnitřní zpětné zrcátko, které zajišťuje dobrý výhled vzad. Běžným zrcátkem byste takový přehled o dění za vozidlem kvůli malému zadnímu oknu neměli.

JÍZDA A NABÍJENÍ

Silnější verze Mégane E-TECH EV60 má akumulátor 65 kWh s využitelnou kapacitou 60 kWh. Samotná baterie váží přes 400 kilogramů a celý vůz pak 1636 kg. Konstruktérům se tudíž podařilo díky hliníkovým prvkům a odlehčení na všech frontách postavit na podvozkové platformě CMF-EV skutečně lehký automobil. Jeho 218 koní (160 kW) jej potom dokáže pořádně rozhýbat. Podvozek vyniká komfortem a současně stabilitou i při vyhýbacích manévrech a v zatáčkách. Pouze přední náhon pak v extrému posílá čumák vozu velmi zvolna ven mimo silnici. Tomu se dá ale snadno předejít snížením rychlosti a přizpůsobením tempa členitosti silnice. Kola mají průměr 20“ a na silnici perfektně sedí, s odfiltrováním nerovností není nejmenší problém a podovozek je skvěle naladěn i na sportovní jízdu. Točivý moment má hodnotu 300 Nm a je k dispozici okamžitě. Maximální nabíjecí výkon je až 130 kW a součástí výbavy je palubní nabíječka 22 kW s konektory CCS Combo a Mennekes. Volnější a klidnou jízdou anebo popojížděním po městě jsme se dostali v pohodě na spotřebu kolem 13 nebo 14 kWh na 100 kilometrů. S rostoucí rychlostí spotřeba pochopitelně roste a při předpisové jízdě po dálnicích a rychlostních silnicích byla kolem 18 až 19 kWh na 100 km. Dálniční tempo z kapacity ukrajuje větší porce, ale dá se ujet na jedno plné nabití a svižnou rychlostí vzdálenost mezi 290–350 kilometry, což je dobře využitelný akční rádius. Vyloženou ekojízdou lze překonat hranici 400 km.

VEZEME E-BIKE

Výhodou modelu Mégane E-TECH je možnost montáže tažného zařízení, na kterém lze bez problémů převážet elektrokola anebo táhnout až 900kilogramový bržděný přívěs. Náš testovací vůz tažné zařízení neměl, ale ani bychom ho nevyužili – cestovali jsme s ním totiž do švýcarského regionu Disentis Sedrun, kde na nás už elektrokola pro objevování zdejších trailů čekala připravena. Zadní kufr je pro posádku dostačující a s objemem 389 litrů se řadí k průměru. Pod podlážkou v oblasti zadního nárazníku je přihrádka pro uložení nabíjecích kabelů a hlavní zavazadlový prostor má praktický tvar a kvalitní čalounění.

VERDIKT

Vozidlo budí dojem luxusního a futuristického korábu. Designéři si pohráli se všemi profily, tvary a mřížkami na přídi i celé karoserii a v zadní části. Vizuální dojem z tvarů ještě podtrhují LED světla vpředu, ale i na nárazníku, lemech a v zadní části. Rychlostní rekordy s autem trhat nebudete, ale 220 koní dokáže předvést svižné svezení. Jízda je tichá a stabilní díky dlouhému rozvoru (kola jsou vystrčená až do rohů karoserie). V tunelech a při vyšších dálničních rychlostech jsme zaznamenali subjektivně o něco vyšší aerodynamický hluk kolem oken a dveří. Výhodou tohoto renaultu je úsporný provoz, velmi příjemný pocit za volantem a jednoduchá a hladká jízda. Ke chvílím pohody přispěje i audiosystém Harman Kardon, jehož devět reproduktorů (včetně zavazadlového subwooferu) dokáže jízdu proměnit v nezapomenutelný zážitek. Cena od milionu devadesáti tisíc korun za verzi Mégane E-TECH s větším akumulátorem je podle nás velmi zajímavá vzhledem k tomu, jaké auto získáváte. Více informací na www.renault.cz anebo u dealerů značky.

Text: Ondřej Vysypal, foto: Pavel Nekvinda

    PRO

  • špičkový design a infotainment propojení s Google Automotive
  • komfort, pohodlí, úsporný provoz
  • možnost montáže tažného zařízení

PROTI

  • přední pohon je náchylnější na ztrátu adheze v zatáčkách
  • aerodynamický hluk kolem oken a předního skla ve vyšších rychlostech
Facebook
WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Email
Vytisknout

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *


Informace na našem webu jsou pro všechny zdarma, oproti tomu magazín je zpoplatněn. Můžete si ho tedy objednat pohodlně až do vaší schránky formou předplatného tištěné verze anebo do vašeho počítače, tabletu či chytrého telefonu.

E-bike od a do z

Doporučujeme

RoadCycling.cz

roadcycling.cz

electricbikers.cz

Mitsubishi Motors

https://www.mitsubishi-motors.cz

www.repase-aku.cz

https://www.ervpojistovna.cz/cs/pojisteni-jizdnich-kol

PowerBox.one

www.powerbox.one