Francouzské automobily se lvem ve znaku se často pyšní dynamickým designem a sportovní elegancí. Mají mezi sebou však také spoustu praktických modelů, které nedbají až tolik na ojedinělé designové prvky a výstřednost, ale o to větší důraz kladou na funkční a dobře využitelné tvary. Jeden z nich, tedy elektrický a osobně-užitkový vůz Peugeot e-Rifter, jsme vyzkoušeli už na začátku sezony.
Z ryze paktického pohledu se jedná o ideální automobil pro přepravu elektrokol i pasažérů. Na délku měří toto užitkové MPV 4,4 metru a má prakticky navržený a jednoduše a variabilně nastavitelný interiér, a to včetně zavazadlového prostoru a sklopení sedadel. Na výšku má přes 1,8 metru, takže o prostor nad hlavami cestujících anebo o dostatečnou výšku stropu kvůli přepravovanému nákladu není potřeba se vůbec obávat. Hmotnost vozidla je 1799 kg. Vyniká pohodlím, prostornou karoserií a dostatkem místa až pro pět cestujících, stejně jako velkorysými odkládacími prostory. Karoserie má moderní tvar, vpředu typický znak a stupňovitou masku s pěkně zapracovanými světly.
Sdílená platforma v rámci koncernu PSA dává tomuto autu akumulátor s kapacitou 50 kWh a výkon elektrického motoru je 100 kW. Pohonná jednotka roztáčí přední kola a propůjčuje vozidlu solidní dynamiku v rámci použití jako běžného pracovního nebo rodinného dopravního prostředku či auta pro cesty za zábavou, sportem i výlety. Ve městě nebo při jízdě mezi vesnicemi je auto pěkně živé, obratné a dobře se ovládá. Je z něho pěkný výhled, sedíte výš a vše je dobře po ruce. Při najetí na dálnici přichází ke slovu aerodynamický odpor vzduchu a s rostoucí rychlostí razantně klesá dojezd, respektive stoupá spotřeba auta, ať se člověk snaží rekuperovat nebo plachtit při každé vhodné příležitosti. Při klidné jízdě může být spotřeba kolem 16 nebo 17 kW na 100 kilometrů, ale při rychlejší jízdě klidně o deset nebo dokonce dvacet kilowatt vyšší! To potom není problém hledat nabíjecí stanici každých 150 kilometrů…
Při zvažování koupě tohoto vozu je potřeba dát si proti sobě plusy a minusy. Na jednu stranu získáte skutečně praktické auto, ve skvělé GT Line výbavě s líbivými doplňky, a máte navždy vyřešen problém s přepravou sportovního vybavení, kol, hraček nebo jiných potřeb. Prostě se tam vejde všechno. To je příjemná změna oproti trendu kompaktních SUV, sedanů nebo menších elektrických kombíků, které mají všechny do jednoho limity v přepravním prostoru hodně nízko. Navíc Rifter lze mít také v prodloužené verzi Long a s místy pro sedm pasažérů.
Na straně druhé je zde ale zbytečně malý akumulátor, který vozu propůjčuje normální využitelnost pouze ve městě nebo v rámci aglomerace, ale za ideálních podmínek a při jízdě co nejnižší rychlostí. Chcete-li ovšem Peugeot e-Rifter používat jako cestovní vůz na denní bázi pro delší a svižné přesuny, budete zacvakávat nabíjecí kabel do zdířky nad levým zadním kolem častěji, než vám může být příjemné. Kdyby měl výrobce v nabídce model také ve verzi s baterií o kapacitě 75 kWh (jako má například i dodávka Peugeot e-Traveller), to by bylá jiná káva!
Více informací u dovozce značky Peugeot.
PRO:
- praktické a prostorné vozidlo
- elektromobil pro podnikání i rodinu
- zvládne i lehký terén a rozbité polní cesty
PROTI:
- pouze 50kWh akumulátor