Ne, toto není elektrokolo z nového hollywoodského trháku Barbie, ať už by na něm jezdila sama představitelka hlavní role, anebo její vyfešákovaný Ken, kterému ostatně sluší všechny barvy! Toto je trekingový stroj tuzemské značky 4EVER. Sestavený tak, aby bezezbytku naplnil všechny potřeby své budoucí majitelky a zajistil jí komfort, snadné ovládání, elektrickou dopomoc, ochranu před nepřízní počasí a také patřičně moderní styl. Zkrátka všechno, co si moderní žena žádá.
ZÁPADNÍ STANDARD
Výrobce ze Studénky má bohaté zkušenosti s produkcí elektrokol na cestování a do města, neboť takovou činnost v objemu mnoha desetitisíců elektrokol ročně realizuje pro odběratele ze západní Evropy. Proto mu nedělá problém připravit maximálně vybavený e-bike i pro vlastní značku. Zatímco horská elektrokola 4EVER mají ve vrcholných řadách pohony Brose, směrem níže ke střední třídě jsou osazeny motory Bafang. Pochopitelně to platí také pro námi testovaný model Harmony. Jedná se o vyšší komponentovou specifikaci Elite Trek, která se od nižší Sport Trek liší větším počtem převodů (11rychlostní kazeta), lepší vidlicí (zde už je vzduch) a drobnými detaily. Rám, motor, baterie a většina dalších komponentů je jinak shodných. Cílem je nabídnout kvalitní elektrokolo v de facto západním standardu, to znamená s výbavou, u jejíhož výběru se myslelo skutečně na vše. Růžový lak je povedený a spolu s černými doplňky pěkně a zajímavě akcentuje právě dvojitou spodní trubku a celkově dotaženou dámskou geometrii. Díky tomuto snížení je elektrokolo dobře zvládnutelné při manévrech a rozjezdech a také v plném záběru si zachovává perfektní tuhost.
JEN RŮŽOVÁ TO MŮŽE BÝT
Vrátíme-li se k základnímu popisu, tak musíme pochválit velice jemnou a univerzální barvu, tedy metalickou růžovou, která podtrhuje ženskost a může být vítaným odstínem pro uživatelky různého věku i zaměření. Pokud má někdo výhrady k růžové, existuje totožný stroj v bílé barvě. Ovšem pozor, růžové se ani u bílé verze nevyhnete, neboť ji najdete na nápisech a zvýrazňujících linkách. Za nás je design společně s moderním tvarem rámu naprosto v pořádku. Na rámu nechybí otvory pro montáž příslušenství a doplňků, takže k sériově dodávaným blatníkům, zadnímu nosiči i stojánku lze přidat ještě další malou brašničku anebo držák na lahev. Kokpit je přehledný, gripy pohodlné a na podporu ideálního posedu je k dispozici polohovatelný představec, kterým lze upravit míru natažení a také vzpřímení trupu s cílem nabídnout maximum pohodlí. Tady se nezdolávají na sílu kilometry a počty kopců, ale na prvním místě je komfort a harmonie, jak ostatně vyplývá z názvu tohoto modelu.
CO JINÉHO NEŽ HARMONIE
V harmonickém spojení s kolem pracuje též motor Bafang M400. K dispozici je krouťák 80 Nm, což považujeme za dostatečné vzhledem k určení elektrokola, u něhož nepředpokládáme agresivní nasazení v terénu. Jeho revírem jsou naopak cyklostezky, lázeňské kolonády, městské bulváry se vzrostlým stromořadím, méně frekventované uličky a silnice anebo víceméně hladké lesní, polní luční nebo šotolinové cesty. K tomu všemu je středový motor Bafang ideálním společníkem a díky spojení s akumulátorem o kapacitě dostatečných 630 Wh má budoucí uživatelka jistotu, že zvládne opravdu vše, co má v plánu. Motor a jeho režimy se mění na řídítkovém ovladači u levého gripu a veškeré informace máme zobrazené na barevném displeji nad představcem, uprostřed řídítek. Silueta e-biku je díky baterii vestavěné do spodní trubky pěkně štíhlá a s dlouhou hlavovou trubkou. Veškeré věci související s jízdou fungují na výbornou. Vidlice je vzduchová a stará se o to, co už nezvládnou trekingové pláště v šíři necelých pěti centimetrů. Je na ně ale spolehnutí, podrží v zatáčkách i na šotolině anebo kluzkém posečeném strništi se zbytky slámy. Pokud začne pršet, tak slečnu či dámu za řídítky ochrání před odstřikujícími nečistotami kvalitní a dlouhé blatníky. Pro cesty za snížené viditelnosti se v každém případě hodí praktické osvětlení, které je napájeno z baterie elektrokola.
VERDIKT
Jak jinak dokázat kvalitu elektrokola než náročným testováním přímo na lidech? Na 4EVER Harmony Trek jsme posadili postupně několik dívek a dam, od kterých jsme slyšeli podobné hodnocení: „E-bike je pohodlný, záda z něj nebolí, zadek netlačí, motor má sílu, na kořenech trochu drncaly úzké pláště. Je možné si ho ještě půjčit, prosím?“ Ano, i když se nelze zavděčit všem, tak toto elektrokolo se jeví jako velice šikovný a líbivý dopravní prostředek a také doplněk k aktivnímu životu. Příznivá je nejen hmotnost, ale také cena, výrobcem nyní oficiálně snížená na 54 990 Kč. A to už je zajímavé!
Navíc výrobce nabízí na svá kola a elektrokola pojištění proti krádeži a odcizení.
PRO
- kvalitní výbava, dobrý motor a baterie s dostatečnou kapacitou
- rám a ergonomie
- skvělý poměr ceny a zpracování
PROTI
- sedlo je příliš sportovní, mohlo by být širší a měkčí
Specifikace:
Cena: 61 990 Kč
Rám: ALU 6061 E-cross, integrovaná baterie
Vidlice: SR Suntour NCX-D AIR RLO
Motor: Bafang M400 (80 Nm)
Displej: Bafang DP C18
Baterie: Pytes I1+, integrovaná (36 V / 630 Wh)
Nabíječka: 3 A
Převodník: Bafang Maxdrive 44 zubů
Řazení: Shimano Deore SL-M5100,
11 rychlostí
Přehazovačka: Shimano Deore RD-M5100, 11 rychlostí
Kazeta: Shimano CS-M5100, pastorky 11–51
Řetěz: Shimano CN-HG600
Brzdy: Shimano DISC MT201, kotouče 180 vpředu a 160 mm vzadu
Náboje: Shimano HB-M3050
Ráfky: MACH1 630 DISC
Pláště: Schwalbe Landcruiser (47–622)
Pedály: Union SP-600
Řídítka: 4EX sand blasted
Představec: 4EX sand blasted
Sedlovka: 4EX sand blasted
Sedlo: Selle Royal Talisman LADY
Velikosti: 16“ (M), 18“ (L)
Hmotnost: 24,2 kg
Výrobce a distributor: www.4ever.cz
Text: Pavel Nekvinda, foto: Pavel Urbášek