Sedmitisícové rakouské městečko Mattighofen, asi padesát kilometrů od Salzburgu, by bylo téměř nenápadné a tuctové, kdyby v něm na plné obrátky nefrčely dva velké byznysy s celosvětovým přesahem, na které je hrdý asi každý Rakušan. Na jedné straně Mattighofenu totiž najdete několik obřích hal a výrobních hangárů pro montáž motorek s typickým oranžovým znakem KTM. Na opačné straně se zase nachází velkolepá výrobní hala KTM Bike Industries, kde se odehrává fascinující divadlo výroby kol a elektrokol, a to závratným tempem až 1 200 kusů denně! Firma v příštím roce oslaví už šedesátileté výročí od prvního vyrobeného jízdního kola. Obě společnosti, tedy ta motorkářská i bicyklová, prošly transformací a rozdělením už v dávné minulosti a nyní mají každá jinou vlastnickou strukturu. Používají stejné logo, ale jinak si do ničeho nefušují. Dokonce se vzájemně moc „nemusí“, jak jsme se dozvěděli v zákulisí, nicméně koexistují spolu a dávají práci mnoha a mnoha tisícům lidí přímo z města, a hlavně z blízkého i vzdáleného okolí. Nyní tedy nechejme motorky stranou, protože jsme přijeli obdivovat novinky v elektrokolech a zhlédnout kolekci na příští sezonu.
CO SE CHYSTÁ
Prezentace toho, co má výrobce nachystáno a co hodlá průběžně pouštět do výroby už v následujících měsících, se uskutečnila v moderní sportovní hale. Tady značka našla perfektní zázemí a připravila skutečně obrovskou expozici bicyklů s elektromotory i bez. Současně také vystavila sortiment dílů, doplňků a příslušenství. Přítomni byli distributoři, velkoobchodníci, prodejci a také novináři. Kromě toho KTM dalo prostor svým dodavatelům a výrobcům dílů a komponentů, které jsou na kolech i elektrokolech použity. To znamená, že nechyběli mimo jiné zástupci Bosch eBike System s prezentací motorů a baterií, dále značka Shimano s ukázkou komponentů jako řazení, brzdy a podobně, a například i lidé od Fox Racing Shox s prezentací vidlic, tlumičů a teleskopických sedlovek. Vše bylo možné do detailu projít anebo si nechat vysvětlit. Na místě byl k dispozici velký sál pro vystavení modelů a novinek, dále prostorné foyer s mnoha testovacími elektrokoly a také prezentační místnosti. Hned vedle je malá louka a lesopark, takže se dá v rámci testování vyjet na krátký okruh a vyzkoušet si, jak novinky fungují.
SÁZKA NA BOSCH
Dá se říct, že středobodem všeho byla novinka, která zásadně hýbe oborem už od červnového Eurobiku, kdy byla představena. Jedná se o nový motor Bosch SX. Tento lehký pohon (komplet i s baterií 400 Wh váží jenom 4,1 kilogramu, točivý moment motoru 55 Nm, dopomoc ke šlapání až 340 % a peak až 600 wattů) má ambice prorazit do světa a k zákazníkům především na elektrokolech určených pro sport, rychlé cestování anebo pro terénní jízdy, objevování okolí a zvyšování vlastní výkonnosti a kondice.
KTM hodlá tímto prémiovým motorem Bosch, který cílí na jezdce ochotné trochu více sportovat, jezdit vyšší frekvencí a dávat do společného banku s pohonem i svoje watty, vybavit téměř dvě desítky elektrokol! V katalogu KTM 2024 jim proto patří speciální kapitola Light E-bikes čítající celkem sedmnáct modelů. Jenom v prestižní kategorii trailbiků to budou tři varianty špičkového modelu Macina Scarp s vlajkovou lodí Macina Scarp SX Exonic. Dále to bude silniční elektrokolo Macina Revelator SX Prime a dva modely elektrických gravelů Macina Gravelator SX Prime a SX 10. Potom jsou to tři modely pevných horských elektrokol KTM Macina Race SX a také celkem šest elektrických krosů nebo trekingových e-biků KTM Macina Cross a Sport. Nabídku uzavírají dvě dětská, respektive juniorská elektrokola KTM Macina Mini Me SX 24 a SX 26.
BATERIE NAVÍC
Všechny stroje vynikají špičkovým designem, kompaktností a nízkou hmotností. V základu mají nainstalován zmíněný akumulátor Bosch CompactTube 400 Wh s možností osazení přídavné baterie Bosch PowerMore Range Extender s další kapacitou 250 Wh (a hmotností zhruba 1,6 kg). Konstruktéři v KTM nesmírně zapracovali na designu a originálních konstrukčních řešeních. Speciální držák nebo jakási cartridge na baterii umístěná uvnitř šikmé rámové trubky nese název Power Tube Top Loader a umožňuje jednoduše instalovat baterie Bosch s různou kapacitou bez nutnosti většího zásahu do jakéhokoli rámu KTM vybaveného touto přípravou. Vyndání baterie z rámu je snadné, a přitom hlavní trubka neztrácí nic na tuhosti a pevnosti. Na horní stranu rámové trubky zase patří speciálně vyvinutý a jednoduše nacvaknutelný kryt Multifunctional Battery Cover. Je vždy v barvě rámu, dostatečně pevný a vybavený zámkem Abus. Dá se na něj v různých kombinacích umístit držák na lahev, nářadí, brašna anebo právě přídavný akumulátor Bosch PowerMore.
NA SEZONU NACHYSTÁNO
Kolekce kol a elektrokol KTM na letošní rok tedy volně přechází i do sezony 2024, aby si zákazníci vůbec stačili zvyknout na všechny modely a nečekaly na ně žádné další turbulentní změny. Těch zažívají během roku dostatek. Co ale přibude nově, je právě kategorie lehkých elektrokol s motorem Bosch SX. V ní se dají vybrat špičková horská, silniční, gravelová, krosová, trekingová i dětská elektrokola s rámy z karbonu anebo hliníku (podle zařazení a cenové specifikace). Doba lehká se blíží, v KTM jsou na ni perfektně nachystáni a drží krok a tempo s inovacemi, které přicházejí od Bosch eBike System, lídra trhu s motory. Modely nových elektrokol, na kterých jsme měli možnost jezdit, jsou perfektně zpracované, technologicky na výši a maximálně vyladěné pro skvělé jízdní zážitky. Více informací na www.ktm-bikes.at anebo u prodejců značky KTM.