Švýcarský výrobce zapletených kol DT Swiss nabízí e-bikerům výplety nejen pro horská elektrokola, ale také třeba silničky nebo gravely. Distribucí těchto prémiových kol se u nás dlouhodobě zabývá firma Bottico. Pokud se rozhodnete pro tuning svého elektrokola, stačí zjistit dostupnost na webu www.bottico.cz, případně si konkrétní model objednat u některého z prodejců značky. Majitele firmy Bottico, zkušeného obchodníka a bývalého cyklisty Václava Utinka, jsme se zeptali na novinky a také na dostupnost zboží.
Jak si značka poradila s výrobou a odbytem v uplynulých letech poznamenaných výpadky v dodavatelských řetězcích kvůli covid-19?
Byla to šílená doba a dostupnost se vyšplhala až na nepředstavitelných 25 měsíců. To samozřejmě narušilo plánované dodávky a zcela změnilo objednávkový princip na budoucí zboží.
Kolik speciálních e-bike setů máte v nabídce a pro jaké disciplíny?
Pro kategorie E-BIKE máme širokou nabídku ráfků, které se vyznačují vysokou odolností, pevností a také nízkou hmotností. Dnes je možné vybrat ráfek jak pro užší pneumatiku, tak i pro stále oblíbenější plusové gumy. U horských kol je hodně populární řada H1900, která za příjemnou cenu nabízí opravdu odolná a spolehlivá kola s vysokým zatížením. U této řady sice stále trochu doplácíme na pozdní dodávky, ale druhá polovina roku už by měla být bez problémů. Koncem roku čekáme novou řadu kol HU 1900, která je zaměřena na vysokou přepravní nosnost a současně má zajímavou cenovku. Nabízíme také samostatné náboje, které jsou určeny pro elektrokola a mají vše zesíleno s ohledem na toto použití. Rovněž hodně zaplétáme na objednávku ze samostatných dílů. Náboje DT 350 hybrid, ráfky kategorie H a paprsky DT Champion 2,34 mm – to je nejvíce vyráběná sestava, která je prakticky nesmrtelná!
Roste podíl montáže ráfků a celých zapletených kol švýcarské značky přímo ve výrobě? Které značky u svých prémiových e-biků používají produkty DT Swiss už pro montáž?
Jednoznačně nejvíc Specialized, Giant, Canyon a KTM. Ve většině případů pak tyto značky osazují OEM náboje DT 370 LN Hybrid nebo DT 350 Hybrid v kombinaci s odolnými ráfky a paprsky DT Swiss.
Na co by podle Vás měli e-bikeři nejvíce hledět při tuningovém vylepšování svých strojů? Je to karbon a nízká hmotnost, anebo spíše hliník a větší odolnost? Případně se vše odvíjí pouze od daného rozpočtu?
Na elektrokolo jsou nejlepší komponenty, ne které se můžete spolehnout! Třeba u hodně prodávané kategorie elektrokol střední třídy jsou často k vidění kvalitní motory a rámy, ale často doslova pláču, když vidím ta zapletená kola nebo ráfky. S ohledem na výkon motoru, váhu a jízdní styl uživatele je často patrné, že toto bude jedno z prvních problematických míst. Nejčastější problém levných a původních osazených kol je praskání paprsků, praskání ráfků, vůle v nábojích nebo stržené ořechy. Na elektrokolech dnes jezdí spousta lidí, kteří nemají úplně dobrou techniku jízdy. Těžší kolo v terénu více trpí a musí často zachránit chyby jezdce. Kvalitní materiál toto zvládne lépe a uživatel tak může bez dalších investic využít potenciál kola…
Projevuje se ekonomická krize a inflace na změnách cen produktů DT Swiss?
Samozřejmě dovoz této značky na český trh ovlivňuje mnoho vnějších faktorů. Nejprve to bylo velké posílení švýcarského franku, za který od výrobce nakupujeme. I tak jsme ale nezdražili a udrželi ceny na úkor naší marže. Přišlo mi, že v době pandemie prostě není dobré zdražovat, zejména když bylo všeho nedostatek a lidé byli více doma… Nezdražil ani výrobce, tedy až na některé náhradní díly. Po ústupu pandemie však dorazila recese, najednou tu je nízký kurz eura a zákazníci začali brutálně nakupovat na některých zahraničních e-shopech. Ty bohužel využily problémů výrobců jízdních kol a skoupili od nich levně spoustu materiálu a ten potom začaly nabízet dál koncovým zákazníkům za opravdu neetické ceny. Tomu se v kombinaci s nízkým kurzem eura, nepochopitelně nízkými přepravními náklady a dalšími faktory jen těžko konkuruje. Navíc jako distributor musíme držet jak velkoobchodní, tak i maloobchodní ceny, které určuje výrobce! Momentálně je situace pro všechny dovozce těžká. Konečně dorazily zásoby, na které jsme většinou čekali více než rok a půl, všechno jsme museli odebrat a zaplatit, a prodej se najednou pozastavil. Vysokou poptávku, na kterou jsme reagovali, vystřídal útlum. Lidé více šetří, je tu inflace, drahé energie a paliva…
Která zapletená kola jsou mezi e-bikery nejvíce poptávána? Jedná se o vlajkový model s karbonovými ráfky HXC 1501 Spline One, anebo jde spíše o dostupnější sety?
Jednoznačně největší prodej je u kol řady H 1900 a slibujeme si poptávku i u zmíněné novinky HU1900. Takže spíše levnější řady kol, ale ve výsledku je to pro zákazníka velký posun, zejména oproti montážním setům horší kvality, které se často na elektrokolech z výroby objevují.
Je mezi e-bikery oblíbené také odpružení DT Swiss, případně teleskopické sedlovky?
Naše pružení se objevuje jen u pár značek jízdních kol, které cílí speciálně na e-bikery. Nejvíce u nás jsou to modely Superior nebo Rotwild. Je to dáno tím, že naše pružení vhodné pro e-bike není cíleno na OEM montáž ve výrobě, takže tomu pak i odpovídá cena. Teleskopické sedlovky DT Swiss jsou určeny vyloženě pro výkonnostní XC styl použití a vše je vyrobeno s ohledem na co nejnižší váhu. Do budoucna ale věřím, že výrobce zareaguje na poptávku od enduristů a hlavně e-bikerů a modelovou řadu rozšíří.
Děkujeme za rozhovor a přejeme hodně úspěchů.
Více informací o produktech značky na www.bottico.cz.
Text: Ondřej Vysypal, foto: archiv Bottico