RECENZE | 2018 Haibike Xduro AllMtn 8.0

pořádný kus elektrokola

Haibike byl založen v roce 1995 jako značka vyrábějící běžná jízdní kola. O patnáct let později dochází k velkému zlomu, Haibike představuje modely Xduro, jedny z prvních opravdu fungujících horských elektrokol. Haibike nyní nabízí více než padesát různých elektrokol. 

Modely s označením Xduro spoléhají na nejsilnější z elektromotorů Bosch – provedení Performance Line CX, o něco dostupnější modely Sduro pak ve svém středu ukrývají pohonné jednotky Yamaha. 

Model právě z oné špičkové řady, Haibike Xduro AllMtn 8.0 si dnes představíme.

První poznatky

Haibike Xduro AllMtn má naprosto vše, co by e-bike této kategorie měl mít plus něco navíc. V prvé řadě je to výkonný středový elektromotor Yamaha PW-X, využívající kliky se dvěma převodníky. To jsme pocítili zejména ve stoupání, se kterým se motor na lehčí převod snadno popere. 

S elektrokolem osazeným touto pohonnou jednotkou se setkáváme teprve podruhé.
Předchozí generaci tohoto motoru jsme si velice oblíbili, a to pro jeho efektivitu, daleký dojezd i plynulý přísun výkonu.
V porovnání s konkurencí jsme přesto našli několik drobných chybiček. Zatímco současné provedení dovolí šlapat maximální kadencí sto dvacet otáček za minutu, starší generace poskytovala asistenci pouze do devadesáti otáček za minutu nehledě na to, jakou rychlostí se kliky skutečně otáčely. Problémem byl také nesoulad mezi křivkami výkonu a točivého momentu. V nízkých otáčkách jste tak měli k dispozici doslova hromadu točivého momentu, výkonu se vám však příliš nedostávalo. Novinka s označením PW-X všechny zmíněné nedostatky řeší, a ačkoliv nás předprodukční vzorky příliš neuchvátily, sériové provedení zaslouží jednoznačně pochvalu. 

Motor je neuvěřitelně tichý, má dostatek výkonu i točivého momentu v celém spektru otáček, a co se týká dojezdového okruhu, své starší sourozence též překonává. Ostatně není se čemu divit, kapacita baterie byla navýšena o celou jednu čtvrtinu, a tak se ani při celodenních výletech nemusíte jakkoliv omezovat. Jde přece především o zábavu, nebo ne? Zásluhou silného motoru a baterie můžete podstatně rozšířit svůj akční rádius a při té příležitosti zdolávat jeden kopec za druhým. Platí přitom, že čím více náročných výjezdů pokoříte, tím delší sjezd si poté můžete dopřát! Jeden z našich testovacích jezdců trefně poznamenal, že s takovým točivým momentem byste si při první jízdě měli počínat opravdu opatrně. Je snadné nechat se v technických pasážích zaskočit, což v mnoha případech znamená výlet ze zatáčky zcela opačným směrem, než jste měli původně v plánu. 

Pozornost je třeba věnovat také volbě převodových stupňů. Často jsme přes všechen ten výkon zapomínali, jaký převod to vlastně máme zařazený. To, co na rovině není vůbec žádný problém, může ve stoupání nepěkně překvapit.

 

Je pro vás tím pravým?

Haibike Xduro AllMtn 8.0 stojí na pomezí kategorií trail a enduro a jako takový skvěle poslouží v lehkém i těžkém terénu. Pokud nechcete nebo nemůžete mít více kol různého určení, tento všehoschopný univerzál je pro vás doslova jako stvořený. Za sto dvacet tisíc korun dostanete pořádný kus elektrokola, které jen obtížně hledá vyrovnanou konkurenci.

 

Podrobný pohled

Testované elektrokolo pracuje se zdvihem 150 milimetrů. Vpředu operuje vzduchová vidlice Fox 34 Float Performance s vnitřními kluzáky o průměru čtyřiatřicet milimetrů, vzadu pak nalezneme tlumič téže značky nesoucí označení Float DPS Performance EVOL. 

Úhel přední vidlice je jaksepatří uvolněný, v řeči čísel hovoříme o rovných 66 stupních. Geometrie rámu byla navržena tak, aby kolo zůstalo skvěle ovladatelné a zároveň bylo natolik stabilní, aby se bez potíží popasovalo s překážkami všech druhů a velikostí. 

Ke kontrole nad kolem přispívají také 780 mm široká řídítka upnutá do krátkého představce. Vedle představce našel své místo kompaktní informační displej s přehlednou grafi kou a mnoha užitečnými funkcemi. Díky svému umístění je displej dobře chráněn před nárazy, ať už přicházejí z jakéhokoliv úhlu. Displej je navíc uložen v ochranném pouzdře, které odolá i těm nejtvrdším karambolům. 

Vyzdvihnout musíme funkci čtyřpístkových kotoučových brzd Magura MT5, které z tohoto stroje dělají jedno z nejlépe brzdících elektrokol na trhu. Zatímco většina výrobců tyto brzdy osazuje pouze dopředu, Haibike jimi neváhal opatřit také kolo zadní. 

Zajímavou volbou jsou také pláště Schwalbe Magic Mary, které díky velmi agresivním vzorku vynikají nejen v zatáčkách, ale i při brzdění. Pro úplnost dodejme, že pláště i ráfky jsou v tomto případě plně bezdušové.

Elektromotor Yamaha PW-X má naprosto vše, co nám u starších modelů této značky tolik chybělo. Novinka získala nejen kultivovanější jízdní projev ve vyšších otáčkách, má také více výkonu a více točivého momentu, který je navíc dodáván takřka nepřerušeně.
Čtyřpístkové kotoučové brzdy s označením MT5 pocházejí z nabídky německé značky Magura.
Informační displej se může pochlubit kompaktními rozměry a pouze uspokojivou čitelností. Ovšem díky svému umístění je perfektně chráněn před možným poškozením.
Nástup brzdného výkonu je příjemně pozvolný, a tak jej můžete dávkovat přesně podle potřeby. Důraznější stisk brzdové páčky znamená zastavení doslova na fleku.

Jízdní dojmy

Ačkoliv se naši testovací jezdci shodnou jen málokdy, v případě tohoto kola tomu tak bylo hned několikrát. 

Velkou pochvalu si od našeho týmu vysloužily zejména pláště Schwalbe Magic Mary. Ty se se svou skutečnou šířkou sice pohybují na samé hraně toho, co jsme si zvykli označovat matematickým znaménkem plus, díky výrazným bočním fi gurám však působí opravdu mohutně. Ať už se pod plným plynem škrábete do strmého kopce, nebo v odkloněném svahu krouháte zatáčky jednu po druhé, přilnavost těchto plášťů jako by ani neznala hranic. S takto získanou trakcí je řízení rázem natolik rychlé a přesné, že byste je přisoudili spíše lehkému trailbiku s o poznání vzpřímenějším hlavovým úhlem. Bezdušové ráfky, které jsme již zmínili výše, poskytují kromě mnoha výhod také jednu podstatnou nevýhodu. Kdykoliv dojde na opravu defektu, k vysvléknutí pláště je třeba vyvinout opravdu velkou sílu. Plášť musíte silou vyhnout do strany a volnou rukou tlačit na jeho patku tak dlouho, dokud nedosáhnete svého. Prostor k použití montpák byste v tomto případě hledali marně. Jakmile patku ze sevření ráfku vyprostíte, máte napůl vyhráno. Zbytek jde naštěstí již poměrně hladce. Na tomto místě musíme ještě jednou ocenit míru ochrany displeje. Při opravě defektu můžete kolo bez obav postavit na řídítka a klidnější můžete být také při jakékoliv manipulaci s ním. Kompaktní rozměry snižují riziko poškození displeje na minimum, odečítání údajů během jízdy je však ze stejného důvodu o trochu náročnější, než by se nám zamlouvalo. S velkými displeji tento malý „robůtek“ zkrátka nesnese srovnání. 

Co se týká dojezdu, musíme předem podotknout, že jsme si s volbou jízdních režimů dvakrát hlavu nelámali. Tam, kde to bylo opravdu zapotřebí, jsme neváhali využít nejvyšší stupeň asistence, a ani na rovinách jsme motor příliš nešetřili. Výsledkem bylo to, že nám po pětadvaceti kilometrech a pěti stech nastoupaných metrech zbývalo stále více než padesát procent kapacity baterie. Vzhledem k výkonu, kterým nás motor během vyjížďky neustále zásoboval, považujeme takový výsledek za více než přesvědčivý. 

Odpružení Fox Float Performance je pak doslova a do písmene přepychové. Tlumič byl doplněn o sekundární vzduchovou komoru EVOL, která zvyšuje jeho citlivost a zrychluje reakci na přicházející podněty. Nové vnitřní uspořádání snižuje odpor při průtoku oleje a dále zpřesňuje funkci odskoku i komprese. Skvělým jízdním projevem se prezentovala také přední odpružená vidlice, vyzdvihnout musíme především její citlivost vůči malým a středně velkým nerovnostem. 

Sada Shimano Deore XT doplněná řadicími páčkami Shimano SLX Rapidfi re pracuje naprosto hladce v celém svém rozsahu. Motor může pracovat i ve vyšší kadenci, vzhledem k celkovému dojezdu je však efektivnější šlapat spíše rozvážně za využití nižších převodových stupňů.

Verdikt

Haibike Xduro AllMtn je špičkové elektrokolo, na kterém je radost jezdit každý den. Technický terén zvládá s naprostou jistotou a nezalekne se ani úseků, nad kterými se běžným smrtelníkům tají dech strachy. Geometrie, odpružení i elektromotor fungují ve vzájemném souladu, a tak kolo svými výkony překonává i některé o poznání dražší soupeře. Oceňujeme také postupné snižování celkové hmotnosti. Ještě před několika lety by takové elektrokolo vážilo i o kilogram více.

Cena

122 995 Kč (orientační cena; model na českém trhu může mít od modelu v USA odlišnosti)

Pohonná jednotka

středový elektromotor Yamaha PW-X s nominálním výkonem 250 W a maximálním točivým momentem 80 Nm

Baterie

rámová baterie Yamaha PW-X System Li-Ion 36 V s kapacitou 500 Wh

Ovládací displej

podsvícený multifunkční displej Yamaha LCD-X s odděleným tlačítkovým ovládáním; zobrazení informací o rychlosti, vzdálenosti, stavu baterie, zbývajícím dojezdu, zvoleném stupni asistence atd.; ochranné pouzdro

Řídicí jednotka

integrovaná Yamaha PW-X System

Životnost baterie

1000 dobíjecích cyklů

Doba nabíjení

4 h

Nejvyšší rychlost asistence

25 km/h

Celkový dojezd

40–70 km (v závislosti na zatížení, profi lu trati a jezdeckém stylu)

Rám

 hydroformovaný hliníkový rám Alloy 6061 s kónickou hlavovou partií, vnitřním vedením bovdenů a čtyřčepovým systémem zavěšení se zdvihem 150 mm; pevná zadní osa standardu Boost 148 × 12 mm

Vidlice

 Fox 34 Float Performance Air se zdvihem 150 mm a pevnou přední osou standardu Boost 110 × 15 mm

Tlumič

Fox Float DPS Performance EVOL

Zapletená kola

27,5″ zapletená kola s ráfky Rodi TR40 a náboji Haibike Components

Pláště

Schwalbe Magic Marry Evolution (27,5 × 2,6″)

Komponentová sada

mechanická sada s dvoupřevodníkovými klikami a desetirychlostní kazetou (přehazovačka Shimano Deore XT M786 Shadow Plus, řazení Shimano SLX M7000, přesmykač SLX M7000, kazeta Sunrace CSM52 11–40 zubů)

Kotoučové brzdy

hydraulické kotoučové brzdy Magura MT5 s kotouči o průměru 203 mm vpředu a 180 mm vzadu (brzdová páčka typu HC, čtyřpístkové třmeny)

Kliky

hliníkové Xduro Alu, převodníky FSA Alu (44/32 zubů)

Řidítka

hliníková Haibike Components (31,8 / 780 mm)

Představec

hliníkový Haibike Components (31,8 mm)

Sedlovka

teleskopická XLC AllMtn Remote (31,6 mm)

Sedlo

Prologo Scratch T2.0

Hmotnost

 22,80 kg

Dostupné velikosti

S / M / L / XL

pořiďte si svůj vlastní horský ebajk!