RECENZE | Apache Scalp

návrat ve velkém stylu

Apache Scalp je pro nás elektrokolem tak trochu speciálním. Testem tohoto modelu jsme na jaře roku 2017 otevírali naši vůbec první sezonu na českém trhu. Od té doby prošel zástupce apačského kmene mnoha změnami. Apache Scalp býval maratoncem, který vynikal rychlostí a pohodlím. Mohli jste na něm strávit dlouhé hodiny beze známek únavy. Tato novinka míří docela jiným směrem. Z kola se stal plnohodnotý trailbike, který po svém předchůdci zdědil snad jen hnací jednotku. Celoodpružený rám má nyní moderně agresivní geometrii, vyšší zdvihy a nechybí ani kola plusového rozměru.

Moderní trailbike počesku

Elektrokola kategorie trailbike staví na několika základních pilířích. Prvním a podle našeho názoru také nejdůležitějším z nich je kvalitní rám s moderní geometrií a pokud možno odpruženou zadní stavbou. Apache jde v tomto ohledu příkladem. Atraktivně tvarovaný hliníkový rám robustní konstrukce se opírá o čtyřčepový systém zavěšení se zdvihem celých čtrnácti centimetrů, což zejména pak ve spojení s objemnými plusovými plášti působí zkrátka sebejistě. Trubky s pozvolna se měnícím průřezem v tomto případě nejsou jen designovým výstřelkem, ale jedním z mnoha zajímavě pojatých funkčních detailů. Kónická hlavová partie, bezchybně provedené vnitřní vedení hadic a bovdenů, mohutné zadní patky s pevnou osou a uvnitř umístěným úchytem kotoučové brzdy – vše přesně tak, jak má být. Zadní stavba se otáčí na spolehlivých, pečlivě utěsněných průmyslových ložiscích, jež jsou dobrým předpokladem pro dlouhodobě bezproblémovou funkci. Také geometrie odpovídá standardům námi probírané třídy. Rám je celkově delší, nabízí více prostoru nad horní rámovou trubkou tak, aby jezdec nebyl při jízdě ničím omezován.

O wattech a newtonmetrech

Pozadu nezůstává ani pohonná jednotka, jejímž základem je středový motor Bosch Performance Line CX napájen polointegrovanou baterií téže značky. Tento špičkový motor disponuje výkonem 250 wattů a točivým momentem 75 newtonmetrů a patří k nejlepším na trhu. Baterie PowerPack vládne kapacitou necelých 500 watthodin, což odpovídá souhrnnému dojezdu mezi 40 a 80 kilometry na jedno nabití. 

O pozornosti k detailům svědčí precizně utěsněný dobíjecí konektor baterie nebo masivní celohliníkový kryt motoru umístěný na jeho spodní straně.

Základní výbava, zn. nohama na zemi

Základní výbava se nese v duchu kvalitních, avšak cenově dostupných komponentů střední třídy. 

Otázku odpružení řeší vzduchová vidlice RockShox Recon Silver Air se zdvihem 140mm a 15mm přední osou, vzadu jí sekunduje vzduchový tlumič RockShox Monarch RT. Možnosti nastavení jsou v obou případech poměrně skromné – tlak vzduchu a míra odskoku a samozřejmě lockout, který vidlici znehybní. O změnu převodů se stará jedenáctirychlostní přehazovačka Shimano XT doplněná řazením a kazetou níže postavené řady Shimano SLX. Kazeta se může pochlubit velmi širokým rozsahem pastorků a to 11-46 zubů. Z rodiny komponent Shimano tu dále máme hydraulické brzdy vybavené 180mm kotouči vpředu i vzadu. Posledním dílkem skládačky jsou zapletená kola rozměru 27,5+ obutá do balonovitých pneumatik Schwalbe Rocket Ron. Široké ráfky dodal český výrobce Remerx, náboje pocházejí z dílen společnosti Shimano, oba v moderním boostovém rozměru. Na dalších doplňcích, od sedlovky přes řídítka až po představec, najdeme příjmení kníratého sympaťáka Toma Ritcheyho (viz technickou specifikaci). 

Nejslabším článkem kola jsou kotoučové brzdy, které jsou podle našeho názoru pro danou hmotnost slabé. Dále bychom zcela jednoznačně přivítali teleskopickou sedlovku a vhodnější volbu představce a řidítek, která jsou zřejmě jakýmsi přežitkem z maratónské kategorie.

Elektromotor Bosch Performance CX propůjčuje e-biku solidní dynamiku a zacvičí s ním na rovině i ve stoupáních, pochopitelně při rychlostech do 25 km/h.
Design rámu je propracovaný a sladěný i s dalšími doplňky. Kde se to výrobci jevilo výhodné a funkční, tam přikročil k vnitřnímu vedení bovdenů, což se projevilo na celkově uhlazeném vzhledu. Pěkně zpracované zadní patky a celkové ukončení rámu, to je pak umělecké dílo samo pro sebe...

Tři, dva, jedna, startujeme

Už prvních několik kilometrů jasně ukázalo, že jsme se v indiánské novince nespletli. Ona mohutnost, na kterou jsme odkazovali výše, se při jízdě projevila vpravdě nekompromisní tuhostí. 

Při šlapání jsme neobjevili ani sebemenší náznak vůle, a totéž můžeme říci také o jízdním projevu v zatáčkách. Spokojení jsme byli také s funkcí zadního odpružení, které se povedlo vyladit takřka na jedničku. Při šlapání se do zdvihu noří jen minimálně, v terénních sjezdech se naopak neváhá rozdat do posledního milimetru.
Při silničních přesunech lze oba tlumiče pomocí ovládací páčky dále přitvrdit. 

Široké pláště plusového rozměru se v kategorii trailových elektrokol pomalu stávají nutností. Díky masivnímu nárůstu přilnavosti získáte v terénu více jistoty, a to je u více než třiadvacet kilogramů vážícího elektrokola více než žádoucí. Na vyšší valivý odpor se přitom zásluhou silného elektromotoru vůbec nemusíte ohlížet. 

Elektromotor samotný kolu dopřává více než slušnou dynamiku. Zatímco první dva jízdní režimy jezdce vtáhnou do hry a vybízejí jej k energickému šlapání, ve zbylých dvou režimech je již motor dominantnější a jako takový dovolí popustit uzdu zábavě.
K obsluze pohonné jednotky slouží kompaktní informační displej s tlačítkovým ovládáním a všemi obvyklými funkcemi. Postěžovat bychom si mohli snad jen na ergonomii ovládání, která není ani zdaleka tak samozřejmá, jako je tomu u japonské konkurence. 

Dojezdový okruh se stokilovým jezdcem za řídítky se pohyboval kolem čtyřiceti až pětačtyřiceti kilometrů za využití převážně prvního a druhého režimu asistence. Při každé z testovacích vyjížděk jsme zpravidla nastou pali sedm set až osm set výškových metrů. Také v terénu se kolo chová nad poměry dobře. V přímém směru si je velice jisté, a to v jakékoliv myslitelné rychlosti. Svůj podíl na tom nese nejen vhodně zvolený hlavový úhel, ale také celkový rozvor kola daný především délkou řetězových vzpěr. Zapomenout v tomto ohledu nesmíme ani na již tolikrát zmiňované balonovité pláště. Problémy jsme navzdory delší zadní stavbě neobjevili ani v zatáčkách. V nich Scalp naplno využívá své nízko položené těžiště a maximum získává také z výhod širokých pneumatik. Úhel vidlice se znovu ukazuje jako skvěle zvolený, nabízí ideální kompromis mezi jistotou a točivostí. Potíže nastávají až v opravdu utažených a rychle projížděných zatáčkách. V nich se Apache cítí nesvůj a od jezdce vyžaduje skutečně pevnou a rozhodnou ruku. Kdo to s jízdou v terénu myslí vážně, tomu bychom doporučili výměnu představce a řídítek, případně pořízení teleskopické sedlovky. S krátkým představcem a širokými řídítky řízení jako zázrakem ožije, zrychlí se jeho reakce na povely jezdce a změna směru je rázem o poznání snazší, přesnější a koneckonců také zábavnější.

Verdikt

Apache se svou novou vlajkovou lodí opět dokázal že umí dělat i špičkové elektrické trailbajky. Scalp má bezesporu vše, co bychom od kola této kategorie čekali a dokonce i něco navíc. Široké pláště, vyšší zdvihy, propracovaný tučný rám a kvalitní elektromotor dávají dohromady solidní celek, kde nad několika menšími nedodělky rádi přivřeme oči.

Cena

95990Kč

Pohonná jednotka

středový elektromotor Bosch Performance Line CX s nominálním výkonem 250 W a maximálním točivým momentem 75 Nm

Baterie

polointegrovaná baterie Bosch PowerPack Li-Ion 36 V s kapacitou 482 Wh (13,4 Ah)

Ovládací displej

kompaktní LCD displej Bosch Purion s integrovaným tlačítkovým ovládáním; zobrazení informací o rychlosti, vzdálenosti, stavu baterie, zbývajícím dojezdu, zvoleném stupni asistence a mnohém dalším; funkce Walk assist

Řídicí jednotka

integrovaná Bosch Performance Line CX

Životnost baterie

1000 dobíjecích cyklů

Doba nabíjení

4,5 h

Nejvyšší rychlost asistence

25 km/h

Celkový dojezd

40–80 km (v závislosti na zatížení, profi lu trati a jezdeckém stylu)

Rám

hliníkový rám Alloy 6061 FS Kinesis s kónickou hlavovou partií, vnitřním vedením bovdenů a čtyřčepovým systémem zavěšení se zdvihem 140 mm; pevná zadní osa standardu
Boost 148 × 12 mm

Vidlice

vzduchová vidlice RockShox Recon Silver Air se zdvihem
140 mm a pevnou přední osou standardu Boost 110 × 15 mm

Tlumič

vzduchový tlumič RockShox Monarch RT

Zapletená kola

27,5+ zapletená kola s ráfky Remerx WER a náboji Shimano Deore M618 Boost

Pláště

Schwalbe Rocket Ron Evolution (27,5 x 2,8″)

Komponentová sada

jedenáctirychlostní mechanická sada s širokým rozsahem převodů (přehazovačka Shimano XT M8000, řazení Shimano SLX M7000, kazeta Shimano SLX M7000 11–46 zubů)

Kotoučové brzdy

hydraulické kotoučové brzdy Shimano BR-M615 s kotouči o průměru 180 mm vpředu i vzadu

Kliky

Miranda Delta ISIS Bosch

Řidítka

Ritchey Comp Flat (31,8 / 720 mm)

Představec

Ritchey Comp (31,8 / 90 mm)

Sedlovka

Ritchey Comp (31,6 / 350 mm)

Sedlo

Apache Sport

Hmotnost

23,56 kg
(velikost 18″, váženo s nášlapnými pedály Shimano XT Trail)

Dostupné velikosti

16″ / 18″ / 20″

přijde vám ebajk Apache Scalp sympatický?